מתמטיקאי תובע את בנק אגוד בשל כשל במסחר האלקטרוני

ד"ר אברהם הורוביץ תובע מהבנק 3.3 מיליון שקל בטענה לנזקים שנגרמו לו מכשל במערכת "אגוד tr@de" ■ לדבריו, הבנק מתנער מאחריות לטעות בה הודה ומנסה להטילה על הלקוח תוך חיובו במאות אלפי דולרים

תביעה שהוגשה בימים אלה לבית המשפט המחוזי מרכז חושפת את הסכנה שבהסתמכות על מערכת המסחר האלקטרוני של הבנקים, במקרה זה בנק אגוד.

המתמטיקאי ד"ר אברהם הורוביץ תובע מבנק אגוד 3.3 מיליון שקל בטענה לנזקים שנגרמו לו מכשל במערכת המסחר האלקטרוני "אגוד tr@de". לדבריו, הבנק מתנער מאחריות לטעות בה הודה, ומנסה להטילה על הלקוח תוך חיובו במאות אלפי דולרים.

הורוביץ, פנסיונר בן 71, הוא ממייסדי חברת IQ2000, שעסקה בהקמה וניהול מכונים להוראת מתמטיקה ופיזיקה והכנה לבחינות הפסיכומטריות. בשנת 2000 מכר את חלקו בחברה, ועם צאתו לפנסיה ב-2002, החליט להקדיש מיליון שקל לפעילות בשוקי ההון. החל מ-2007 השקעותיו בוצעו דרך בנק אגוד.

באמצעות עוה"ד רון דרור ופיליפ מנדלקר ממשרד עוה"ד אדם הוא טוען כי מערכת "אגוד tr@de" כשלה בכך שערב ראש השנה תשס"ט (ספטמבר 2008) היא הציגה נתונים שגויים על מחיר מניית TMA הנסחרת בניו-יורק ועל אחזקותיו בה, ולא תיקנה את הנתונים במועד אלא בחלוף זמן רב.

המערכת הציגה כי הורוביץ מחזיק ב-526 אלף מניות במחיר של מעל 1 דולר למניה (המייצג עלייה משמעותית לעומת המחיר בו רכש אותן), בעוד שבפועל בוצע איחוד מניות (Reverse Split) בחברת TMA, שהמיר 10 מניות ישנות למניה חדשה אחת. לפיכך היו בידו 52 אלף מניות, ונוכח שער המניה החדש - יצא שמכר את מניותיו במחיר הפסד.

הורוביץ טוען כי בניגוד לכלל המערכות הבנקאיות בארץ ובעולם שעודכנו באיחוד המניות, אגוד כשל ולא עדכן את המערכת בכך.

היעדר בקרה

בתביעה נטען כי למרות שהבנק הודה בהצגת המידע השגוי ("תקלה טכנית"), הוא הציג את הורוביץ כגנב ורמאי והאשימו כי ידע על אי-עדכון המערכת וניצל את הפירצה כדי למכור ב"שורט" (מכירת יותר מניות משיש בחשבון), מה שגרם לבנק נזק של 340 אלף דולר.

הורוביץ טוען כי לא בוצעה מכירה בשורט בחשבונו, וכן כי אנשי הבנק ביצעו בחשבונו, בלא ידיעתו ורשותו, פעולות שגרמו לו להפסד של 350 אלף דולר, והסתירו אותן תוך שביצעו לכאורה רישומים כוזבים.

הורוביץ טוען כי הכשל במערכת נבע מהיעדר מערכת בקרה טכנית ואנושית ראויה.

מבנק אגוד, שטרם הגיש כתב הגנה, נמסר כי יגיב בבית המשפט. (ת"א 09-12-34381).