בז"ן רוכשת את חלקה של פז בחברת שמנים בסיסיים חיפה

העסקה בהיקף של 59 מיליון ■ הרכישה מעניקה ליצרנית השמנים שב"ח, שממוקמת בחצר בית הזיקוק בחיפה, שווי של 240 מיליון שקל

בז"ן הודיעה היום כי רכשה את אחזקותיה של פז בחברת שמנים בסיסיים חיפה תמורת 59 מיליון שקל. בכך מגיעה בז"ן לאחזקה של 74.5% בחברה.

שמנים בסיסים חיפה (שב"ח) ממוקמת בחצר בית הזיקוק בחיפה ומייצרת כ-75 אלף טון שמנים בשנה. החברה הוקמה בשנות השישים כשותפות בין בז"ן וחברות הדלק, שעסקה בייצור שמני מנוע ושעווה (WAX). הבעלות בחברה נחלקה אז בין בז"ן (50%), פז (24.5%), סונול (14%) ודלק ישראל (11.5%).

בהתאם לתנאים הנלווים לרכישת בית הזיקוק באשדוד משנת 2006, התחייבה פז למכור את החזקתה בחברה המשותפת, ומניותיה בשב"ח הועברו לידי נאמן. בעקבות הרכישה, המשקפת לשב"ח שווי של כ-240 מיליון שקל, צפויה בז"ן לרשום רווח הון בסכום שטרם נקבע. על רכישת שב"ח התמודד גם עודד פלר, בעל השליטה בחברת אמיליה פיתוח, אך בז"ן גברה על הצעתו.

הסכום יותאם

לא מן הנמנע כי בעתיד תרכוש בז"ן את החזקותיהן של סונול ודלק שנותרו בהחזקת מיעוט בשב"ח. במידה ובחמש השנים הבאות תרכוש בז"ן את מניותיהן של דלק או סונול בשב"ח, בתמורה שתשקף לשב"ח שווי גבוה מ-240 מיליון שקל, יותאם סכום הרכישה בין בז"ן לפז.

במסגרת ההסכם, משכה פז את בקשתה לאישור תביעה נגזרת שהוגשה ע"י סונול ודלק ב-2006. הטענה העיקרית של התובעות הייתה כי בז"ן, משיקולים זרים ותוך ניצול כוחה לרעה, מצירה את צעדיה של שב"ח ומחבלת בפעילותה והתפתחותה. לטענת דלק וסונול, מתקן הכנת הזינה המצוי באחריותה הבלעדית של החברה מיושן, מתוחזק ברמה ירודה וסובל מתקלות חוזרות ונשנות, המשבשות את עבודתה של שב"ח באופן חמור.

התביעה הנגזרת אושרה בחודש אוקטובר על-ידי בית המשפט, לאחר שהליך גישור בין הצדדים לא צלח, ובקשת ערעור של בז"ן נידונה בבית המשפט העליון. *