בעולם בונים ירוק - ובישראל רק 16% שמעו על בנייה ירוקה

כך עולה מסקר שערך מכון גיאוקרטוגרפיה ■ ניתן להפחית את צריכת החשמל של משקי-בית בכ-10%-15%, שהם כ-5% מפליטת גזי החממה בישראל, אם תהיה יותר מודעות לנושא

בנייה ירוקה כבר צברה תאוצה ברוב חלקי העולם המערבי, אך בישראל הנושא עוד בחיתוליו. מסקר שערך מכון גיאוקרטוגרפיה לקראת הועידה השנתית לבנייה ירוקה, שתתקיים היום ברמת גן, עולה כי רק 16% מהציבור מכירים או שמעו על בנייה ירוקה.

ד"ר רינה דגני, מנכ"ל גיאוקרטוגרפיה, וראש צוות העורך היום מספר תכניות אב להפחתת גזי חממה ביישובי ישראל מציינת כי שיעור המודעות לבנייה ירוקה גבוה בכ--30% יותר בקרב מי שמתכוון לרכוש דירה בהשוואה למי שלא נמצא בשוק הדיור. דגני מעריכה שבתוך מספר שנים רוב הבנייה החדשה תהיה ירוקה, ובעיקר בתכניות מתאר חדשות.

עוד עולה מהמחקר כי ניתן להפחית את צריכת החשמל של משקי בית בכ-10%-15%, שהם כ-5% מפליטת גזי החממה בישראל, אם תהיה יותר מודעות לנושא. משקי הבית בישראל יוצרים כיום על ידי צריכת חשמל כ-30% מפליטת גזי החממה העירוניות. שיעורי ההפחתה שחושבו במחקר זה דומים לתוצאות בדיקות שנערכו בעולם, בשכונות בהם נעשו פעולות ייעול בצריכת אנרגיה.

בדיקה כלכלית שערכה גיאוקרטוגרפיה אמדה את החיסכון הצפוי בצריכת אנרגיה כפונקציה של אומדן מספר המזגנים הקיים בעיר, מספר המזגנים המפוצלים, גיל המזגנים ונכונות משקי הבית הגרים בעיר לשלם באופן אישי עבור השיפורים הנדרשים במערכות איטום, מיזוג ותאורה.

חיסכון של כ-30%-40% בצריכת החשמל יגרום, לפי בדיקה זו, למשקי בית להשקיע ברכישת מזגן חדש, שעלותו כעשרת אלפים שקל. בנוסף, נמצאה נכונות גבוהה בקרב משקי הבית לעבור לתכניות של צריכת חשמל בשעות הלילה ולא בשעות העומס (תוכניות אשר לא זמינות כיום באופן מלא לכל משקי הבית), הנכונות היא במידה והתוכנית תגרום לחסכון של כ-15%-20% בעלות חשבון החשמל.

"ישנה נכונות גבוהה של הציבור לצמצם צריכת אנרגיה, כאשר מסבירים לו במה זה כרוך, אולם, רמת החדירה של התחום הירוק, הבנייה הירוקה והחיסכון באנרגיה לא חדרו מספיק למודעות הציבור לא במודעות ולא בדרכים ליישום המידע", אומרת דגני. "פעולות ההסברה נעשו עד עתה בעיקר על ידי גורמים פרטיים כמו חברות בינוי ועל ידיד חברת החשמל ורשות החשמל, אולם טרם התבצעו פעולות הסברה מסיביות על ידי משרדי ממשלה אחרים".

לדבריה, "הציבור נוטה לבצע שינויים בהרגלי צריכה, בעיקר כאשר הם לא קשים לו לביצוע או חוסכים לו כסף. לדגמה, ההפחתה הגדולה בצריכת המים שנבעה בשל מסע פרסום גדול שנערך בישראל בשנה האחרונה, וכן ההגדלה הניכרת של מחזור בקבוקים, נייר עיתונים וקרטון".

לפי עבודות שערכה גיאוגרין מקבוצת גיאוקרטוגרפיה נמצא שאם מתכננים את הדירה בגישה ירוקה מלכתחילה העלות מצטמצמת. בסך הכל, העלות הנוספת לדירה נעה בין 20 אלף שקל ל-40 אלף שקל. העלות מותנית, בין השאר, בנכונות הקבלן לתת דירה עם מזגן (במקום הכנה למזגן) ובמספר הנקודות שהקבלן מעוניין לקבל בתו התקן.

נשיא התאחדות הקבלנים, ניסים בובליל, אמר כי ישנה "חשיבות רבה בהתמקצעות של הקבלנים הישראלים בבנייה ירוקה" וכי "בשנים הקרובות תגבר המודעות והדרישה בקרב הציבור הישראלי למבנים ירוקים כאמצעי לחיסכון באנרגיה, וענף הבנייה יהיה צריך להתאים עצמו לדרישות הצרכנים".

לדבריו, פועלת התאחדות הקבלנים למתן תמריצים ממשלתיים לעידוד בנייה ורכישה של דירות ירוקות. בין התמריצים הממשלתיים: תוספת של זכויות בניה ליזם הבונה בנייה ירוקה, הקלות במס רכישה לדיירים שירכשו דירה ירוקה, הקלה במע"מ על בנייה של מבנים ירוקים, והקלות במס הכנסה מהשכרת דירות ירוקות.