איך מגייסים אנשים עם חשיבה חדשנית? כיצד ניתן לעודד את העובדים להעז ולאתגר את הגבולות הקיימים עם רעיונות חדשניים? שאלות אלה מעסיקות מנהלות ומנהלים בכירים רבים.
מאמר חדש שפורסם ב-Harvard Business Review מצביע על הכישורים העיקריים שיזמים ומנהלים חדשניים ויצירתיים צריכים לפתח (The innovator's DNA, מהדורת דצמבר, 2009). המחקר מצביע על חמישה כישורים עיקריים של מנהלים יצירתיים: Associating, Questioning Observing , Experimenting ו-Networking.
בבסיס המחקר, בו השתתפו כ-3,500 מנהלים בכירים, עומדת ההנחה כי חדשנות ויצירתיות הן לא יכולות מולדות, אלא נרכשות ומתפתחות, וכי לסביבה יש תפקיד חשוב בפיתוחן. כמנכ"לית פרוקטר אנד גמבל בישראל, אני משוכנעת לחלוטין בהנחת יסוד זו: בניית תרבות ארגונית המטפחת ומפתחת חדשנות ויצירתיות היא המפתח לתוצאות פורצות דרך.
האתגר האמיתי של המנכ"ל הוא ליצור ארגון שלא נח על זרי הדפנה, שרעב כל העת לחידוש ולשינוי. על מנת להגיע לכך, יש צורך בחשיבה חדשנית ובמנהיגות בכל דרגות הארגון. כיצד עושים זאת?
פתחו חשיבה אסוציאטיבית: אחד הכישורים החשובים של אנשים יצירתיים וחדשניים הוא Associating - היכולת "לחבר את הנקודות" ולעשות קישורים בלתי צפויים. קישורים אלה נוצרים פעמים רבות מחיבורים של אנשים שונים מתחומים שונים, המאפשרים הבנה הוליסטית של מטרות הארגון. לשם כך, נסו לתת משימות משותפות לצוותים מגוונים. לדוגמה: צרו הזדמנויות מפגש לאנשי השיווק, היח"צ, המחקר, הכספים והלוגיסטיקה. אפשרו להם לשאול זה את זה שאלות על תחומי עבודתם, ואפילו הרחיקו לכת ואפשרו להם להתנסות זה בתפקידו של זה.
בנוסף, ודאו כי כל צוותי העבודה באים במגע עם הצרכנים: משוחחים איתם, מלווים אותם בחיי היומיום, לומדים מי הם. אצלנו, למשל, עובדים במחלקות שונות מבלים 12 שעות בחודש עם צרכנים: הם מלווים אותם בקניות בסופרמרקט, פוגשים אותם בבתיהם כאשר הם משתמשים במוצרים ומזמנים עמם קבוצות שיחה.
צרו הזדמנויות לשאילת שאלות: הדבר הגרוע ביותר שיכול לקרות בארגון הוא שעובדים אינם מעזים לשאול את ההנהלה שאלות, ומקבלים דברים כמובן מאליו. עבודתו של המנכ"ל היא לעודד את סקרנות העובדים, לתת לגיטימציה לשאלות, לאפשר הבנה לעומקם של דברים ולכוון אותם לפתרונות המתאימים לאסטרטגיית החברה.
המפתח לכך מתחיל בארגון המבנה הפיזי במשרד: האם המנהלים והעובדים יושבים יחד? האם דלת המנכ"ל והמנהלים בדרגי הביניים פתוחה תמיד? נסו לקיים מפגש חודשי של כל עובדי החברה וההנהלה, המאפשר לעובדים להיות בקשר ישיר עם ההנהלה הבכירה, להבין את אסטרטגיית החברה לעומקה, ולהיות מיודעים בהתפתחויות ובשינויים.
טפחו והוקירו מצוינות: תגמולים ובונוסים כספיים הם לא הגורם העיקרי לעידוד יזמות אישית וחשיבה יצירתית. הוקרה והערכה מהנהלת החברה וציון פומבי של הישגים יוצאי דופן - הם גורמים חשובים יותר בטיפוח חשיבה אסטרטגית פורצת דרך. *
הכותבת היא מנכ"ל
פרוקטר אנד גמבל ישראל
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.