קודקס: בשנה החולפת חלה ירידה של 44% בביקוש לעורכי דין

למרות ההכחשות מצד ראשי המשרדים, מתברר כי המשבר בכל זאת פגע בשוק עריכת הדין ■ עם זאת, מנכ"לית קודקס מציינת כי "מחודש מאי רוחות חדשות התחילו לנשב בשוק עורכי הדין, וחזינו בניצנים של יציאה מהקיפאון"

כשנחשף לראשונה הנתון הסטטיסטי שלפיו בתוך כ-3 שנים תמנה לשכת עורכי הדין יותר מ-50 אלף חברים - עורך דין אחד לכל 160 איש באוכלוסיית המדינה - היו מי שנחרדו. הצפת המקצוע הפכה להיות שיחת היום בירידי השמה ובטקסי חלוקת רישיונות לעורכי דין חדשים, כמו גם בקרב הציבור המודאג, ולשכת עורכי הדין, בראשותו של עו"ד יורי גיא-רון, החלה לפעול במרץ על מנת למצוא פיתרון לבעיית חוסר התעסוקה של עורכי-דין רבים.

ואם לא היה די בכך, הוסיף המשבר הכלכלי העולמי, שפרץ בשלהי 2008 - והוביל משרדים לצמצומים, להפחתות שכר ולפיטורים - עוד אבן שהכבידה על לבם של עורכי דין רבים.

בשנה החולפת נפתחו בחברת ההשמה "קודקס", מהבולטות בארץ בהשמת משפטנים, רק 1,100 משרות עורכי דין. איך זה מתיישב עם העובדה שבסוף שנת 2008 פרצו לשוק עוד 3,049 עורכי דין צעירים, עם רישיון מנצנץ, התלהבות נעורים וצורך בפרנסה? ומה עם 3,033 עורכי הדין שהוסמכו במהלך שנת 2009?

האם המשבר פגע נואשות בשוק עורכי הדין? עורכי הדין הבכירים השתדלו לשמור על ארשת של "עסקים כרגיל" ולא לחשוף את חולשותיהם לאורך השנה, אך מבדיקה שערכה קודקס עבור "גלובס" עולה כי המשבר בהחלט פגע בשוק. הם יכלו אולי להסתיר את הכנסותיהם הפוחתות, את העסקאות המתכווצות ואת החיתוך בשומן, אך את הצמיחה האיטית שלהם השנה, והעובדה שלא נפתחו אצל רבים מהם משרות חדשות, לא היתה להם יכולת להסוות.

בעוד שבשנים האחרונות, 2008 וקודמותיה, שהיו "7 השנים הטובות" של שוק ההון, גבר הביקוש לעורכי דין המתמחים בשוקי ההון, בעסקאות ובתשקיפים, מנתוני קודקס עולה כי במחצית הראשונה של 2009 התהפכה המגמה.

"התקופה שבין שנת 2007 ועד אפריל 2008 היתה תקופת שפע במשק באופן כללי, וכתוצאה מכך גם שוק עורכי הדין חווה רנסאנס. צמיחה זו באה לידי ביטוי בקרב המשרדים הבינוניים, הגדולים והגדולים מאוד. אלה וגם אלה חוו צמיחה וגייסו כוח-אדם לא רק על-פי הצרכים אלא גם בהתאם לציפיות הצמיחה והגידול שהיו למשרדים. בתקופה זו משרדים מסוימים הכפילו ואף שילשו את כמות עורכי הדין המועסקים בהם והפכו לשחקנים משמעותיים בענף", אומרת עו"ד אלינור מור-סיטבון, מנכ"לית קודקס.

"המחצית השנייה של 2008 כבר נראתה אחרת, הצמיחה שראינו קודם לכן החלה לשנות מגמה, זאת בעקבות הציפיות למיתון שחלחלו למשק ובאופן לא מפתיע גם לענף עריכת הדין שהוא ענף שירותי המושפע ישירות מנפח עסקאות ופעילויות בשווקים".

נקודת השפל - אפריל 2009

על-פי הנתונים שנאספו בקודקס, הרבעון הראשון של 2009 התאפיין בירידה בביקוש לעורכי דין והקפאת גיוסים. משרדים אמנם עשו מאמצים להימנע מפיטורים, בעיקר באמצעות ניוד עובדים בין המחלקות על-פי צורך, הקפאת העלאה במשכורות ולעיתים אף קיצוצי שכר ותנאים, אך בחלק מהמשרדים לא היה מנוס גם מצמצומים הלכה למעשה ופיטורים של עורכי דין הוצאו לפועל. בלי להתכוון לכך, סימל משרד עוה"ד גולדפרב את הסנונית הראשונה לפיטורים במשרדי עורכי הדין הגדולים, כאשר פיטר 12 עורכי דין מהמשרד בראשית 2009.

הנפגעים העיקריים היו משרדים שצמחו מהר, משרדים בעלי מחלקות שוק הון גדולות מאוד ומשרדים שתחומי עיסוקם המרכזיים נפגעו בעקבות המשבר במשק (שוק ההון, עסקות בינלאומיות, נדל"ן, היי-טק ועוד). גם חברות הצטמצמו בצורה משמעותית, ומרבית הגיוסים הוקפאו. "השוק כולה חווה ירידה שבאה לידי ביטוי בכל התחומים ובכל המגזרים", מסבירה מור-סיטבון.

עוד עולה מהנתונים כי את נקודת השפל בביקוש לעורכי דין חווה השוק בחודש אפריל, שבו חל חג הפסח וימי העבודה בו היו מועטים. אלא שחודש זה היווה גם את קו פרשת המים, שממנו והלאה התהפכה המגמה משלילית לחיובית.

"מחודש מאי, עם החזרה לשגרת עבודה מחופשות חג הפסח, רוחות חדשות התחילו לנשב בשוק עורכי הדין, ואנו חזינו בניצנים של יציאת השוק מקיפאון. משרדים כבר לא יכולים לשבת על הגדר, הפחד הפסיכולוגי מתאזן, והיה צורך לגייס כוח-אדם בעקבות תחלופה טבעית ולצרכי עבודה שוטפים של הפירמה", אומרת מור-סיטבון.

למרות ההתאוששות במחצית השנייה של השנה, לא ניתן לסכם את שנת 2009 בנימה חיובית בתחום השמת עורכי דין. הנתונים מראים כי זו היתה שנה קשה מאוד לעורך דין שחיפש עבודה. בשנה זו חלה ירידה של 44% במספר המשרות שנפתחו לעומת אלה שנפתחו בשנת 2008, כ-1,965 משרות. הנחיתות באה לידי ביטוי כבר ברבעון הראשון של 2009, שבמהלכו נפתחו 53% פחות משרות מאשר באותה תקופה אשתקד.

מי שבכל זאת מתעקש לסיים בנימה אופטימית, יכול להתנחם בנתונים החיוביים שתועדו ברבעון האחרון של 2009: במהלך החודשים האחרונים של השנה הוצעו 332 משרות לעורכי דין, המבטאים גידול של כ-60% במספר המשרות המוצעות לעומת הרבעון המקביל ב-2008, אז הוצעו באמצעות קודקס 208 משרות בלבד. אחד התחומים שהתעוררו ברבעון הזה היה תחום שוק ההון, שסבל מקיפאון עמוק בתקופת המשבר.

בקרב חברות ומשרדים גדולים היתה התעוררות גדולה יותר, המתבטאת בגידול של 7% בייצוג של החברות בביקוש לעורכי דין לעומת הרבעונים הקודמים של השנה, וגידול של 5% בייצוג של המשרדים הגדולים.

המשרדים הקטנים שמרו על יציבות

כשבוחנים את הרכב המשרות שנפתחו על-פני חודשי השנה בחלוקה לגודל המשרד, מתגלה נתון מעניין: דווקא הביקוש לעובדים במשרדים הקטנים שמר על יציבות מסוימת על פני השנה, לעומת מגזרי שוק אחרים שהושפעו יותר ממצב המשק.

לדברי עו"ד מור-סיטבון, ההסבר טמון בתחלופה הטבעית של עובדים במשרדים הקטנים ולאו דווקא בצמיחתם השנה. "במשרדים הקטנים איוש המשרות נובע בעיקרו מתחלופה טבעית ולא מציפיות לצמיחה או צמיחה בפועל. יש להוסיף לכך את העובדה שמשרדים קטנים גובים בדרך-כלל שכר-טרחה נמוך יותר, ושלרוב אינם עוסקים בתחומים שנפגעו באופן ישיר מהמיתון. עובדות אלה מסבירות את היציבות בכמות המשרות במגזר זה לעומת מגזרים אחרים, שאצלם הביקושים לעורכי דין מונעים גם מצרכי תחלופה טבעית - אך גם מאסטרטגיות צמיחה של המשרד".

באשר לתחומי שהיו יותר "חמים" וברי השמה השנה, ברור שעורכי הדין המתמחים בתחומי שוק ההון, מקרקעין והיי-טק, שהולכים בדרך-כלל יד ביד עם צמיחה כלכלית במשק, סבלו מירידה דרסטית בהצעות העבודה שנפתחו בפניהם. אך עבור עורכי דין מתחומים אחרים - בהם ליטיגציה, פירוקים וכינוסים ועוד - היווה המשבר דווקא הזדמנות, והם זכו השנה לביקושים רבים יותר.

"מעניין לראות כי תחום המיסוי טיפס במעלה הביקושים לעומת שנים קודמות. בקודקס זיהינו את המגמה, ובימים אלה אנו שמים דגש נוסף על איתור, גיוס והשמת עורכי דין מתחום המיסוי", אומרת מור-סיטבון.

ירידה בביקוש לעורכי דין