הפרוטוקולים של ה'פד': "ההתאוששות תהיה איטית והדרגתית "

בישיבה האחרונה בה הוחלט להותיר את הריבית ברמתה האפסית נתגלעה מחלוקת חריפה בין בכירי הפד' ביחס לתחזית האינפלציה לטווח הארוך ולתוכנית הרכישה של נכסים מגובי משכנתאות

מן הפרוטוקולים של הישיבה האחרונה של ועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב שפורסמו הערב (ד') ומתייחסים להחלטת הריבית האחרונה מה-15-16 בדצמבר בה נותרה הריבית בארה"ב על כנה ברמתה האפסית, עולה כי באופן כללי התנאים הפיננסיים הפכו לתומכים יותר בצמיחה הכלכלית. עם זאת הישיבה היתה סוערת ובה פרצו בין בכירי הפדרל ריזרב מחלוקות הן ביחס לתחזית האינפלציה והן ביחס להמשך תוכנית התמריצים.

מהפרוטוקולים עולה כי בכירי ה'פד' מעריכים כי התאוששות בארה"ב תהיה איטית והדרגתית וכי האינפלציה תישאר מתונה. חלק מחברי הועדה אמרו כי תמריצים נוספים "עשויים להיות רצויים לשוק".

עוד עולה מהמסמך כי חברי הפדרל ריזרב עדיין מוטרדים מחולשת שוק העבודה "צריך יותר מדו"ח חיובי אחד כדי לספק הוכחות משכנעות יותר לכך שנרשמת התאוששות בשוק העבודה", אמרו בכירי הפדרל ריזרב לאחר השיפור המסויים שנרשם בנתוני שוק העבודה לאחרונה.

בין החברים נתגלעה מחלוקת חריפה בהתייחס לתחזית האינפלציה לטווח הארוך, כאשר במרכז הויכוח עמדה השאלה האם הסיכונים גברו באופן שעלול להאיץ את האינפלציה יותר מדי או שהם עלולים לגרום להאטה בה במידה רבה יותר מהרצוי. הויכוח היה כה סוער ונמשך גם לאחר ההצבעה על הריבית, מה שנחשב לארוע חריג.

חלק מחברי הוועדה אמרו כי הנסיגה מהתמיכה בשוק ה-MBS (אג"ח מגובות משכנתאות) עלול לפגוע בשוק הדיור.

יו"ר הפדרל ריזרב, ברננקי וחבריו מנסים לסגת מתוכנית החילוץ האדירה שהזרימה לשווקים מאות מיליארד דולרים מבלי לפגוע במאמצים לשמר את ההתאוששות הכלכלית ולהפחית את רמת האבטלה שקרובה עדיין לשיא של 26 שנה.

"בכדי לשמור על יציבות הציפיות לאינפלציה, הסכימו כל החברים בועדה כי המדיניות המוניטרית תצטרך להמשיך להגיב לכל שיפור או הרעה משמעותיים בתחזיות הכלכליות וכי הפד' יצטרך להמשיך להשתמש בסמכויותיו ולהתכוון להתחיל לסגת מהמדיניות המוניטרית המרחיבה בזמן והמקום הנכון.

ה'פד' אמר בהחלטת הריבית כי מרבית תוכניות ההלוואות יסתיימו במועד שנקבע מראש, ב-1 בפברואר בשל "שיפור בתיפקוד השווקים הפיננסיים".

הישיבה הבאה של ועדת השוק הפתוח תתקיים בין 26-27 בינואר בוושינגטון.