ביל גרוס: תוכניות הסיוע יסתיימו, השווקים יתקשו להמשיך לעלות

מנהל קרן האג"ח פימקו מדגיש כי היעדר "שוגר דדי" בשווקים, קרי יציאה מההתערבויות הממשלתיות, יביא לכך שהתשואות ב-2010 "לא יהיו כל-כך נאות"

"אם שנת 2008 הייתה שנת המשבר הפיננסי ושנת 2009 הייתה שנת ההתערבויות הממשלתיות, הרי ששנת 2010 תהיה שנת 'אסטרטגיות היציאה מההתערבויות'". כך מעריך ביל גרוס, העומד בראש קרן האג"ח הגדולה בעולם (פימקו), בסקירה החודשית השגרתית שלו אותה פרסם אמש (ד').

גרוס, שמגדיל בחודשים האחרונים את רכיב המזומן בקרן אותה הוא מנהל ומקטין את ההחזקה באג"ח קוצרניות וממשלתיות אמריקניות, מעריך כי בשנה הקרובה השווקים יבחנו מקרוב את הנתונים הכלכליים, ויהיה זה עולם שנשלט פחות על ידי הממשלות. "אם בשנה שעברה פימקו לחצה ידיים עם הממשלה, הרי שהשנה צריך לשאול איזו ממשלה", ציין גרוס.

גרוס לא חסך ביקורת מהממשלה בארה"ב, לאו דווקא בהקשר כלכלי. "הממשלה שלנו לא עובדת יותר", הוא כתב, ובהמשך הוסיף: "מה שהכי מדהים אותי הוא עד כמה בזול ניתן לקנות פוליטיקאים".

ולאחר ש"טיפל" בממשלה, גרוס מתפנה לבחון את הקשיים העומדים בפני הפדרל ריזרב. לדבריו, תוכנית היציאה של ה'פד' מהשווקים תיתקל בקשיים, כיוון שהגירעון הפיסקאלי ב-2009 הסתכם ב-12% מהתוצר, כך שיש צורך בגיוס של 1.5 טריליון דולר כדי לממן אותו. לפי גרוס, הסינים קנו אג"ח ממשלתיות אמריקניות ב-100 מיליארד דולר מסכום זה וקרנות סוברניות אחרות קנו גם הן מעט. משקיעים זרים קנו 20% מהסכום - קרי 300 מיליארד דולר - והתמקדו יותר באג"ח שהנפיקו סוכנויות המשכנתאות פרדי מק ופאני מיי.

"המשמעות היא שהממשלה מכרה יותר אג"ח למשקיעים פרטיים וצלחה את 2009", אומר גרוס. "אך ה'פד' מאותת שנמאס לו כבר ושהוא חושב שהכלכלה חזקה דיה כדי להתחיל לצאת מהתמיכה המאסיבית בה".

ומה סבור גרוס על השאלה העיקרית, קרי כיצד יגיבו השווקים ליציאות הבנקים המרכזיים מתוכניות התמיכה? ובכן, הוא מעריך כי השווקים יסבלו ממחסור של כמעט 2 טריליון דולר שקיבלו ב-2009 ורומז כי ייתכן והראלי בשווקים שהחל במארס 2009 מגיע לסיומו: "אין זה מקרי שהמניות, האג"ח נושאות התשואות הגבוהות ושאר הנכסים המסוכנים עלו מאז תחילת חודש מארס, בדיוק כשה'מיץ' (תוכניות הסיוע - ע.ב.י) הוזרק לשווקים הפיננסיים. אם כן, עסקאות הקארי באשראי ובמטבעות נמצאות יימצאו בסיכון במחצית הראשונה של 2010, כאשר השווקים ייאלצו להסתגל לעבודה שחסר להם 'שוגר דדי'. התשואות בשווקים לא יהיו כל כך נאות ב-2010".