ברשתות האופנה והמזון המהיר מתעלמים מהורדת המע"מ

לעומת זאת, בחברות התקשורת והשכרת הרכב יש ציות גורף לחוק ■ כמו בהורדות המע"מ הקודמות אין מי שיאכוף את העניין, וברשות המסים מגלגלים את האכיפה לצרכנים: "על הלקוחות לדרוש את ההנחה במס"

בכל פעם שיש הפחתה בשיעור המע"מ - וכאלה היו לפחות 3 פעמים בשנים האחרונות - זה קורה: התירוצים הישנים של החברות הגדולות צצים ועולים מהבוידעם - ובמקום לחזות בהפחתה גורפת של המחירים לצרכן, רבות מהן מרשות לעצמן להותיר את המחירים על כנם.

גם הפעם, כפי שעשה בעקבות שתי הורדות המע"מ הקודמות בספטמבר 2005 וביולי 2006, שב "גלובס" ובדק האם עדכנו קרוב ל-30 רשתות או חברות את מחיריהן בהתאם לשינוי הרגולטורי.

אם בפעם הקודמת חל שיפור ניכר בנכונות לציית לחוק, הרי שהפעם התמונה ברובה דומה לממצאים הקודמים: בעוד חברות התקשורת (המפוקחות בזכוכית מגדלת) - אינטרנט, סלולר וערוצים - מקיימות את חובתן לצרכן, כמו גם בשוק השכרת הרכב, רשתות האופנה ורשתות המזון המהיר מעדיפות באופן גורף להתעלם מהחובה המטרידה.

המבצעים הקיימים הם כיסוי פופולרי להתעלמות מההנחיות - וההצהרה (לציטוט או מאחורי הקלעים) כי "ירידת המע"מ מגולמת במחירי המבצע" היא נחמדה לגמרי, למעט העובדה שמבצע הוא עניין זמני בהחלט ומוגבל למוצרים מסוימים בחנות, ומע"מ הוא מרכיב קבוע לגמרי במחיר.

התזמון מבחינה זו כמעט מושלם עבור המתעלמים מהחוק: מבצעי סוף העונה נותנים את אותותיהם על המדפים, והתחושה הכללית של הצרכן עשויה להיות של הוזלות ומחיר משופר. חלקן מבטיחות לעדכן מחירים "בקולקציה הבאה", אבל עד אז - מי בכלל יזכור שהייתה כאן הורדה?

התירוץ: יש מבצעים

הפופולרי שבהסברים המלווים את אי-הוזלת המחירים הוא "לא שינינו את המחירים גם כשעלה המע"מ"; העלאת המע"מ באחוז וחצי בפרק הזמן שעבר מאז ההורדה הקודמת משקיט היטב את המצפון, וברשתות יודעים לספר עד כמה ספגו בהכנעה את השינוי הקודם מבלי לגעת במחירון.

בבדיקה הנוכחית, בסופו של דבר, נמצא כי מרבית החברות הנבדקות הוזילו את מחיריהן - אך בכל זאת נרשמו שינויים לרעה בקרב כמה מהנבדקות. כך, למשל, באיקאה ובמי עדן, שמיהרו בפעם הקודמת לעדכן תעריפים - ואילו הפעם מוותרות על התענוג (באיקאה "ישקלו להפחית חצי אחוז"). בתמי 4 בחרו הפעם להבדיל בין לקוחות עסקיים, שעבורם נעשה התמחור הראשוני ללא מע"מ והמחיר הסופי ייצא ממילא מעודכן - לבין לקוחות פרטיים, שהמחיר המוצג לפניהם כבר כולל בתוכו את המע"מ ולא ישתנה כעת.

גם בפוקס ובזארה, שסירבו לתרץ תירוצים, החליטו הפעם להימנע משינויים - למרות שבבדיקה הקודמת היו חריגות יחסית לענף האופנה והתבלטו אז לטובה.

גם כשהשינוי במחירים נעשה, לא תמיד הוא נראה מיד לעין. לפעמים ההפתעה בשלב הראשוני מחכה ללקוח בקופה. על בעל העסק לדאוג ליידע את הלקוחות גם אם לא הספיק לסמן את המחירים כנדרש - ובמקרה הזה, יש לו גם אינטרס לעשות כן.

הממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ"ת, עו"ד יצחק קמחי, מזכיר לצרכנים כיצד צריכים בעלי העסקים לנהוג בכל הנוגע להצגת המחירים בעקבות הורדת המע"מ. על-פי החוק, לבעלי העסקים יש אפשרות להיערך ולעדכן את המחירים תוך 7 ימים - ובלבד שיציבו שילוט מתאים במקום בולט המציין כי המחיר אינו כולל את השיעור המופחת.

"לעוסקים יש את האפשרות להיערך 7 ימים ולעדכן את המחירים בעקבות השינוי במע"מ, אולם עליהם להציב בתקופה זו שילוט מתאים בולט המציין כי המחיר אינו כולל את השיעור המופחת" אומר קמחי.

סגנית שר התמ"ת והאחראית על הצרכנות, ח"כ אורית נוקד, מביעה תקווה אופטימית לשיתוף-פעולה מצד כל הנוגעים בדבר: "תנאי בסיסי לצרכנות הוגנת היא שקיפות, ולכן אני מצפה מהסוחרים ומבעלי העסקים כי הורדת המע"מ תגיע ליעדה האמיתי והוא הצרכן", היא אומרת.

כמו עניינים רבים אחרים, נקודת התורפה היא אכיפה. גם מי שמרוויח לכיסו את ההפרשים בירידת המע"מ במקום לגלגל אותה אל הצרכנים, יוכל לישון בשקט. מי שמחזיק ב"תו אמון הציבור", אגב, נדרש על-ידי הארגון לעמוד בדרישות החוק כדי להמשיך ולשאת את התו - אולם זה המקסימום שמישהו יכול לעשות, כנראה.

מרשות המסים נמסר כי "השאלה של מחיר המוצר היא שאלה צרכנית, ועל הלקוחות לדרוש את ההנחה במס. חוקי התחרות של השוק יעשו את שלהם, וההפחתה תגולגל בסופו של דבר גם לצרכן. מנתונים המצויים בידי הרשות עולה כי רוב המשק עדכן את המחשבים לפי שיעור המס החדש. לטובת עסקים שלא הספיקו לכייל את המחשב הוציאה רשות המסים נוהל המטפל בנושא, ולפיו על עסק שיגבה 16.5% מע"מ להעביר את מלא הסכום לרשות, ובמהלך החודשים ינואר-פברואר ניתן יהיה להזדכות על ההפרש במקרה שיוחזר לצרכנים".

המע