רבעון מעודד בארה"ב: קפיצה של 50% בהיקף האקזיטים

2009 כולה אמנם היתה שנה מדכדכת מבחינת מימושים, אך לא כן הרבעון האחרון שלה ■ דו"ח של חברת המדיה VentureSource מלמד כי 44% מהיקף הרכישות וההנפקות השנתי היו ברבעון הרביעי

האם פעילות המיזוגים והרכישות האינטנסיבית ברבעון הרביעי תהיה נקודת שיא בשנה קשה, או נקודת התחלה לשנה של גאות בתחום? זו השאלה המרכזית שעולה בעקבות הנתונים שפרסמה חברת המדיה Dow Jones VentureSource לסיכום הרבעון הרביעי ושנת 2009 בארה"ב.

לפי ג'סיקה קאנינג, מנהלת המחקר בחברה, התשובה אופטימית, לפחות לגבי המשקיעים. "הרבעון הרביעי הכין את הבמה לשנה של מיזוגים ורכישות ב-2010", היא אומרת.

לפי הנתונים, סך פעילויות "ההנזלה", כלומר רכישות והנפקות, של חברות מגובות הון סיכון הסתכמו ב-2009 ב-17.1 מיליארד דולר, ירידה של 35% לעומת 2008.

עם זאת, כאשר בוחנים את השנה לפי חלוקה רבעונית, מבינים את האופטימיות של קאנינג. הרבעון שחלף סיפק עסקאות מסוג זה ב-7.5 מיליארד דולר, או 44% מכלל האקזיטים של השנה.

זאת ועוד, לראשונה מאז הרבעון הראשון של 2008, ישנה מגמת עלייה לעומת הרבעון שקדם. סטטיסטיקה מעודדת נוספת היא שנתוני הרבעון הרביעי היו גבוהים ב-50% לעומת התקופה המקבילה ב-2008.

גם בתחום ההנפקות נשמעת קאנינג מעודדת. לדבריה, "הטפטוף הקבוע של הנפקות מקניט את המשקיעים, שמחכים שחלון ההנפקות ייפתח מחדש. עם 25 חברות מגובות הון סיכון, שנמצאות כרגע בתהליך הנפקה, ברור שהרבה יזמים והמשקיעים שלהם מצפים שהשוק ישתפר בשנה הקרובה".

3 הנפקות התבצעו ברבעון הרביעי, במסגרתם גויסו 220 מיליון דולר, כאשר ב-2009 כולה 8 חברות הנפיקו, כשגייסו 900 מיליון דולר, שיפור קל לעומת 7 הנפקות ב-2008.

גיל החברה באקזיט יורד, גם ההחזר

אולם הנתון האופטימי ביותר מגיע דווקא מהשוויים של הרכישות. ברבעון הרביעי הגיע השווי החציוני של הרכישות (כלומר, השווי שחצי היו מתחתיו וחצי מעליו) ל-145 מיליון דולר, גבוה בהרבה לעומת השנתיים האחרונות.

לדברי קאנינג, "זו הפעם הראשונה מאז שנת 2000 בה עבר השווי החציוני של הרכישות ברבעון את סף ה-100 מיליון דולר".

עם זאת, 2009 כולה עדיין הסתכמה בשווי חציוני של 27 מיליון דולר, נמוך ב-18% לעומת נתוני 2008 ונמוך משמעותית לעומת השוויים של 2007.

לדברי קאנינג, "מספר עסקאות גדולות הרימו את המחיר החציוני של העסקאות ברבעון הרביעי ובשנה כולה.

"אולם, המחיר הנמוך יחסית ששולם במשך 2009 כולה, הוא סימן חיובי עבור רוכשים פוטנציאלים, שמחפשים לקנות חברות במחירים שפויים". האקזיט של השנה, אומרים בוונצ'רסורס, היה רכישת חנות הנעליים המקוונת Zappos בידי אמזון תמורת 847 מיליון דולר.

לשוויים הנמוכים יחסית במשך 2009 יש גם צד שני, של החזרים למשקיעים. אמנם הגיוס החציוני לחברה עד לאקזיט הסתכם ב-18 מיליון דולר בלבד, אבל בחשבון כולל של שווי המכירה לעומת היקף הגיוסים, עדיין ההחזר למשקיעים ירד לעומת השנים שעברו.

מהצד החיובי, ב-2009 הגיל הממוצע של חברה שביצעה אקזיט היה 5 שנים, לעומת 6 שנים ב-2008.

סיסקו קנתה הכי הרבה בעשור

במקביל, מפרסמת ונצ'רסורס גם את רשימת הרוכשים האינטנסיביים ביותר ב-2009 ובעשור כולו. את הרשימה מובילה דווקא אורקל, שבדרך-כלל נהנית ממוניטין של רכישות גדולות. החברה של לארי אליסון, כך מתברר, סיימה את 2009 עם 5 רכישות של סטארט-אפים.

אחת מאותן רכישות היא של החברה הישראלית HyperRoll, שנרכשה לפי הערכות עבור סכום נמוך יחסית. את המקום השני תופסת EMC, עם 4 רכישות של חברות סטארט-אפ, ובמקום השלישי ניצבות יחד גוגל וחברת המדיה תומפסון-רויטרס, עם שלוש רכישות ב-2009.

הרשימה המסקרנת יותר היא זו של העשור כולו, שבראשה ניצבות הרוכשות הסדרתיות המוכרות. במקום הראשון נמצאת סיסקו, שקנתה 48 חברות סטארט-אפ, במקום השני IBM עם 35 רכישות של סטארט-אפים ובמקום השלישי מיקרוסופט, עם 30 רכישות.

שלוש פעמים בעשור האחרון עמדה סיסקו בראש רשימת הרוכשות (ב-2000, 2004 ו-2007), אולם בשנתיים האחרונות היא נחלשה מעט בתחום זה. בהתחשב בכמות המזומן ובתיאבון הרכישות שלהן, סביר שמובילות הרשימה של 2010, לא יהיו שונות בהרבה.