הבית הלבן: לא להסתכל על נתוני התעסוקה של חודש אחד

יועצת כלכלית בכירה לאובמה: שוק העבודה ממשיך להתאושש ■ בכיר ב'פד': נתוני התעסוקה תומכים בהמשך מדיניות מוניטארית מרחיבה ■ דיווח: אובמה יכריז על מימון ל"רפורמה הירוקה" שתיצור מקומות עבודה

בכירים בכלכלה האמריקנית הגיבו היום (ו') לנתוני התעסוקה המאכזבים שהעידו על גריעה של 85 אלף משרות בדצמבר, קרי הידרדרות של שוק העבודה שהחל במסלול של התאוששות מאז ינואר אשתקד.

בכיר בבנק המרכזי האמריקני אמר בתגובה כי המדיניות המוניטארית המרחיבה תימשך כדי לתמוך בהתאוששות בשוק העבודה, ובבית הלבן התחייבו להמשיך במאמצים ליצירת מקומות עבודה. אך על דבר אחד כולם מסכימים: ההתאוששות תהיה איטית.

"ההתאוששות בשוק העבודה לא תהיה מהירה דיה כדי לתמוך בירידה בשיעור האבטלה", אמר אריק רוזנגרן, נשיא שלוחת הפדרל ריזרב בבוסטון, אשר מחזיק בזכות הצבעה בוועדת השוק הפתוח של ה'פד', אשר מקבלת את ההחלטות המוניטאריות בארה"ב. "זה יאפשר להמשיך במדיניות המוניטארית המרחיבה כדי לתמוך בכלכלה, עד אשר הביקושים מצד הצרכנים והעסקים יהיו בני קיימא".

דובר הבית הלבן התייחס היום גם כן לנתוני התעסוקה, כאשר לפי סוכנות הידיעות AP, עמדת הבית הלבן היא כי באביב יתחילו להיווצר משרות חדשות בשוק העבודה. כריסטינה רומר, יועצת כלכלית בכירה לנשיא אובמה, אמר היום כי יש צורך בצעדים נוספים להחיות את שוק העבודה, אולם היא הדגישה כי גם הנתונים שפורסמו היום עולים בקנה אחד עם ההערכה כי השוק מתאושש.

"לא חשוב להתייחס לנתונים בחודש אחד, חיובי או שלילי ככל שיהיה", היא אמרה. "חיוני שנמשיך בכיוון הנכון ונחליף את אובדן המשרות ביצירת משרות חדשות".

עם היכנסו לבית הלבן, התחייב הנשיא אובמה להביא ליצירת כ-2 מיליון מקומות עבודה חדשים עד סוף 2011. יעד זה נראה רחוק כשמביטים על מצבו של שוק העבודה היום, לאחר שאיבד כ-7.2 מיליון משרות בשנתיים האחרונות. עם זאת, סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת כי אובמה יכריז מאוחר יותר היום על מימון לרפורמה הירוקה שהוא מתכנן, אשר צפויה להביא ליצירת מקומות עבודה חדשים. מדובר במימון לתוכניות אנרגיה סולארית, אנרגיית רוח וניהול צריכת האנרגיה בארה"ב.