ממשלת צרפת בוחנת הטלת מס על הכנסות הפרסום המקוון של גוגל

ההכנסות מ"מס גוגל" אמורות לסייע לגופים שנפגעו מהדיגיטליזציה כמו תעשיות הסרטים והמוזיקה ■ שרת המשפטים של גרמניה: גוגל היא מונופול

נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, הודיע כי הורה לרשויות לבחון אם ניתן למסות את הכנסות הפרסום של מנועי חיפוש מרכזיים כמו גוגל גם בצרפת, כמו במדינות-האם שלהם.

סרקוזי, שנאם בפני נציגי תעשיות האמנות והבידור של צרפת, אמר כי ברצונו שהפיקוח על ההגבלים העסקיים במדינה יבדוק אם גוגל נהנית מעמדה דומיננטית בשוק הפרסום המקוון. לדבריו, "חברות אלה משלמות מסים רק במדינות שבהן נמצאים משרדיהן, למרות שהן מהוות חלק משמעותי משוק הפרסום שלנו".

מטרת המס, לפי סרקוזי, היא העברת כספים לתמיכה בתעשיות שנפגעו מהמהפכה הדיגיטלית, כמו תעשיית הסרטים ותעשיית המוזיקה.

ההצעה למסות את גוגל וחברות נוספות כמו מיקרוסופט ויאהו עלתה כתוצאה מסקר בנושא שהזמינה הממשלה. לדברי אחד ממחברי הסקר, גיום צ'רוטי, "מדובר בסוף עידן ההתעשרות ללא כל פיצוי".

צ'רוטי, המכהן כנשיא בית מכירות האמנות סותבי'ס בצרפת, חיבר את הסקר יחד עם השר לשעבר ז'אק טובון ועם פטריק זלניק, בכיר לשעבר בתעשיית המוזיקה, שהפיק בין היתר את השירים של אשתו של סרקוזי, קרלה ברוני.

לפי הדיווח במגזין "ליברסיון", הסקר כולל גם הצעות למכירת מנויים מקוונים בסבסוד ממשלתי ולהרחבת פלטפורומות ההוצאה לאור המקוונות.

סרקוזי מנסה שוב ושוב להציג את עצמו כמי שמגן על המסורת התרבותית הצרפתית בעידן האינטרנט - וזאת למרות שמבקרי היוזמה טוענים כי שיפוי היוצרים הוא נושא מורכב, לאור העובדה שרוב השירים, הסרטים והטקסטים המתפרסמים בימים אלה ברשת נוצרים בחינם על-ידי חובבנים.

בנאומו בסוף השבוע העלה סרקוזי רעיון של הממשלה להשקת כרטיס מיוחד בשווי של עד 200 אירו, בו יוכלו צעירי צרפת להשתמש בכדי להוריד מוזיקה באופן חוקי מהאינטרנט.

באיחוד האירופי רואים בחשש את צעדיו המתוכננים של סרקוזי. רשויות האיחוד בבריסל הזהירו כי יהיו חייבות לבדוק כל תוכנית שתציע צרפת למיסוי הכנסות הפרסום של גוגל וחברות אינטרנט אחרות. דובר האיחוד, ג'ונתן טוד, אמר כי הנציבות האירופית "תהיה חייבת לבחון את הנושא תחת חוקי העזר הממשלתיים".

האיחוד רואה בתוכנית הצרפתית בעיקר בעייתיות בשימוש בכספי המיסוי ובהעברת כספים שנאספו על-ידי גוף ממשלתי לידיים פרטיות (במקרה הזה חברות המוזיקה והסרטים). לדברי טוד, צרפת יכולה בהחלט לדון בכל בעיה של תחרות אזורית, אך נושא ההגבלים בכל מדינות אירופה נבדק על-ידי גופי הפיקוח של האיחוד, הממוקמים בבריסל.

שרה בגרמניה: "גוגל מונופול"

בתוך כך הביעה גם שרת המשפטים הגרמנית, זבינה לויטהויסר-שנארנברגר, חששות מכך שגוגל הולכת והופכת ל"מונופול ענקי", בדומה למיקרוסופט.

בראיון לשבועון הגרמני "דר שפיגל", אמרה לויטהויסר-שנארנברגר כי ריכוז מידע רב מדי על האזרחים בידי ענקית ה חיפוש המקוון, בעיקר בעזרת תוכנות כגון גוגל Earth וגוגל בוקס, מדאיג אותה.

"התגובה המיידית שלי היא לא להגביל שום דבר, אבל אני כן מעוניינת ליצור שקיפות רבה יותר, כך שהמשתמשים יידעו מה קורה עם המידע עליהם", אמרה.