בן אליעזר לסגן נציב התכנון ההודי: פעל לטובת אזור סחר חופשי

שר התמ"ת, בן אליעזר פועל לקידום נושא הסחר החופשי בין ישראל להודו, שנתפשת כמדינת יעד לייצוא הישראלי ■ ישראל והודו יקימו מיזם משותף לבחינת הטכנולוגיות הישראליות לטיהור מי שופכין לחקלאות

לאחר שפתח שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר הבוקר (ב') את הסמינר העסקי המשותף לישראל-הודו, במסגרת המשלחת העסקית שהוא מוביל בהודו, הוא קיים יחד עם מנכ"ל משרדו, שרון קדמי, מספר פגישות לקידום שיתוף הפעולה המסחרי ושיתוף פעולה במו"פ בין המדינות.

במסגרת זאת פגש בן אליעזר את שר החקלאות ההודי, Sharad Pawar. השר הישראלי ציין במהלך הפגישה כי יש מקום להרחבת שת"פ בתחום החקלאות בין שתי המדינות. "טכנולוגיות החקלאות המתקדמות של ישראל מהוות השלמה לצרכים הקיימים בהודו. זהו ענף יעד בפעילותן של חברות ישראליות רבות בהודו. בתערוכת אגריטק לטכנולוגיות חקלאיות שהתקיימה בישראל השנה, ביקרו מספר רב של משלחות מהודו, עובדה המצביעה על הפוטנציאל הקיים בשיתוף הפעולה בין המדינות בתחום זה. אנו שמחים על הפעילות הקיימת של חברות הישראליות בהודו ומעוניינים לפעול להגברתה", אמר.

עוד הזכיר שר התמ"ת את תוכנית GrowIn , שהינה פרי שיתוף פעולה בין משרד התמ"ת למכון הייצוא, ואשר מטרתה קידום והרחבת יריעת השת"פ בין שתי המדינות ברמת המגזר הפרטי, עם הממשקים הדרושים ברמת הממשל. תוכנית זו מתמקדת בספקטרום של החקלאות כמו גם בטכנולוגיות מים בדגש על טכנולוגיות השקיה. בימים אלו עובדים על קביעת תחומי השת"פ בתיאום עם השותפים המקומיים.

השר בן אליעזר ציין כי למשרד החקלאות בממשלה המרכזית יכול להיות תפקיד מרכזי ביוזמה זו "ואנו מעוניינים ביצירת מנגנון תיאום בין שני המשרדים לקידום הפרויקט", אמר בן אליעזר.

מדינת יעד

עוד קיים פגישה עם סגן נציב ועדת התכנון ההודי, Mr. Montek Singh Aluwalia. הוועדה לתכנון הינה הגוף הסטאטוטורי אשר מייעץ לרה"מ וקובעי המדיניות בהודו, בקביעת היעדים הלאומיים והדרכים להשגתם. השר בן אליעזר אמר במהלך הפגישה כי "אנו מקווים שיחסי הסחר בין שתי המדינות ימשיכו לגדול, כמו גם שיתופי הפעולה העסקיים בין שתי המדינות. ישראל עושה ככל שביכולתה לעודד את היצואנים הישראליים לחדור לשוק ההודי במגוון אמצעים.

"בשנת 2010 עתיד משרד התמ"ת לפתוח נציגות כלכלית נוספת, שלישית במספר בהודו לאור החשיבות הגבוהה שאנו מייחסים לקידום יחסי הסחר עם הודו", ציין בן אליעזר.

בתמ"ת מציינים, כי הודו מוגדרת כמדינת יעד בתוכניות העבודה של משרד התמ"ת ומכון הייצוא, כמו גם בתוכניות העבודה של מתימו"פ והמדען הראשי. בשנת 2008 נחנכה נציגות כלכלית נוספת במומבאי וכיום נמצאים בהודו שני נספחים מסחריים - בניו דלהי ובמומבאי. הודו זוכה לתשומת לב רבה מצד הסקטור הפרטי בישראל וחברות ומשקיעים ישראלים החלו לפעול בשנים האחרונות במדינה. ענפי יעד הם תחומי טכנולוגיות מים, הציוד הביטחוני, טכנולוגיות החקלאות ותחום התקשורת.

מנהל מינהל סחר חוץ במשרד התמ"ת, בועז הירש, מציין כי הוועדה לתכנון הינה הגוף הסטטוטורי אשר מייעץ לראש הממשלה וקובעי המדיניות בקביעת היעדים הלאומיים והדרך להשגתם. הוועדה קובעת את תחומי היעד ביחד עם התמריצים שנקבעו להשגה בתחומים אלו. בנוסף משמשת הוועדה כגוף מתאם בין סוכנויות הביצוע בתחומים השונים של בריאות ציבור, מי שתייה, אנרגיה לאזור הכפרי, מלחמה באנאלפבתיות והגנת הסביבה. תפקיד חשוב נוסף של הוועדה הוא בתיאום בין הממשלות של המדינות ((States לבין הממשל, מבחינת הקצאת משאבי המדינה בתקציבים והשימוש בתקציבים אלו להשגת מטרות היעד הלאומיות.

עוד עלה במהלך הפגישה נושא הסכם אזור סחר חופשי (אס"ח) עם הודו.

לדברי הירש, ישראל מבקשת להיכנס למו"מ על הסכם אזור סחר חופשי עם הודו, ולשם כך הגישה במאי 2007 בקשה רשמית שהועברה ע"י שגריר ישראל בניו דלהי ונספח התמ"ת הקודם לשר הסחר הקודם של הודו. מסקר היתכנות מסחרי שנעשה עבור משרד התמ"ת ע"י חברת יעוץ כלכלית, עולה כי קיימים יתרונות ברורים במימוש פוטנציאל הסחר ושיתופי הפעולה עבור שתי המדינות מכינונו של הסכם אס"ח ביניהן.

השלב האחרון והסופי

השר בן אליעזר אמר בפגישה, כי הוא בטוח שהסכם אס"ח בין המדינות ישפר את יחסי המסחר בין המדינות ויגדיל את שיתופי הפעולה בצורה משמעותית. "ידוע לנו כי הנושא נמצא כעת בשלב האחרון והסופי בתהליך קבלת ההחלטות ההודי וממתין להחלטת רה"מ ההודי. אנו מקבלים איתותים חיוביים באמצעות הנספח המסחרי בהודו אך מאז הגשת הבקשה במאי 2007 לא קיבלנו תשובה רשמית לפתיחה במו"מ. אנו מבקשים מסגן נציב התכנון כי יתערב לטובת העניין, בפרט לאור העובדה שגם הארגונים הכלכליים הגדולים בהודו ותוצאות הסקר שלעיל היו חיוביים", אמר בן אליעזר.

עוד ביקש שר התמ"ת לקבוע מפגש להכרת שדה התקינה בהודו והבנת הפערים בתחום זה כך שנוכל להניע מהלך של דיאלוג לפישוט הסחר בהיבטי התקינה בין המדינות. השר ביקש לקבל פרטים להנעת המהלך במטרה להגיע להסכם להכרה הדדית בתקינה מול הרשות ההודית.

בנוסף, בן אליעזר ציין כי ישראל מעוניינת לחתום עם הודו על הסכם לשת"פ בתחום המים והתקינה עם הודו. ישראל מעוניינת לחדש את הקשר ולקיים דיונים משותפים בנושא עם מכון התקנים של הודו, בפרט בנושא תקנים להשבת מים וציוד להשקיה, תחומים בהם ישראל היא מובילה עולמית וככזו מגדירת התקן הבינלאומי. "אנו מבקשים את עזרת סגן נציב התכנון בקידום הנושא מול המשרד לענייני צרכנות ומכון התקינה ההודי", אמר בן אליעזר.

לשלב חברות ישראליות

פגישה נוספת שקיים בן אליעזר הייתה עם אג'אי צ'אודרי (Ajai Chowdhry), יו"ר ומנכ"ל HCL Infosystems. הנספח המסחרי של משרד התמ"ת בדלהי, מוניר אגרביה מסר כי חברת HCL המתעסקת בתחומי התוכנה, טכנולוגיות אבטחה ומוצרי צריכה, עובדת בשיתוף פעולה ארוך שנים עם הנספחות המסחרית בניו דלהי. בעבר אירחה במשרדיה את משלחות התוכנה של תוכנית שביט. כמו כן, חתמה החברה על חוזים עם מספר חברות ישראליות בתחום האבטחה.

בן אליעזר ציין במהלך הפגישה כי ישראל הינה מובילה עולמית בטכנולוגיות האבטחה ומספר רב של חברות ישראליות בתחום כבר פועלות בהודו.

השר הציג בפני החברה את החברות הישראליות שהצטרפו למשלחת העסקית. בן אליעזר הוסיף כי יש עניין לשלב חברות ישראליות במכרזים של חטיבת האבטחה בחברת HCL, והביע הערכה על פעילות HCL ושיתוף הפעולה עם חברות ישראליות.

במהלך הפגישה העלה שר התמ"ת את נושא שיתוף הפעולה בתערוכת הסלולר בברצלונה. לדבריו, מדינת ישראל היא מרכז עולמי בטכנולוגיות תקשורת עם 150 חברות בתחום. השנה ישתתפו כ-70 חברות טלקום ישראליות בתערוכת 3GSM בברצלונה.

השר בן אליעזר הציע במהלך הפגישה כי חברת HCL תעזור במימוש מחויבות של רכש גומלין לחברות ישראליות וציין כי ניתן לארגן מפגש מסודר בין נציגי החברות הישראליות בניו דלהי לבין מנהלי החטיבה כדי לבחון אפשרויות לשיתוף פעולה.