ב-2009 ערך התמ"ת מעל 20 אלף ביקורות בבתי עסק במחוז ת"א

בשנה החולפת נרשמו במחוז ת"א 391 דו"חות על אי-הצגת מחירים, 504 תלונות על הטעיה ו-520 תלונות במקרי קנייה מרחוק

מעל 20 אלף ביקורות בבתי עסק, 391 דו"חות על אי-הצגת מחירים, 504 תלונות על הטעיה ו-520 תלונות במקרי קנייה מרחוק - כך מסכמת היחידה לסחר פנים במחוז תל-אביב והמרכז של משרד התמ"ת את שנת 2009, לצד כמה פסיקות משמעותיות וקנסות נכבדים בבתי המשפט.

במהלך השנה החולפת ערכו חוקרי ומבקרי היחידה כ-20,500 ביקורות בעסקים במחוז תל-אביב. במסגרת הביקורים נערכו מגוון ביקורות בתחומי הגנת הצרכן, כגון הצגת מחירים, בחינת מחירי מוצרים שבפיקוח, אימות מחיר מוצר-קופה, הטעיות בפרסום, ביקורות והחרמות של צעצועים המוכרזים כמסוכנים ועוד.

במהלך 2009 נרשמו 391 דו"חות עבירה כתוצאה מביקורות יזומות, שעיקרן אי-הצגת מחירים בחלונות הראווה בחנויות הלבשה והנעלה והפקעת מחירים למוצרים שבפיקוח.

כמו כן נפתחו עוד 504 תלונות שהתקבלו מהציבור, שעיקרן כנגד רשתות השיווק בגין הטעיות הצרכן והבדלי מחיר בין זה שעל המוצר לבין זה הנגבה בקופה. במהלך התקופה כולה הסתיים הטיפול בכ-970 תיקי תלונה.

יחידת המכר מרחוק (אינטרנט וערוץ הקניות) שבמחוז תל-אביב טיפלה השנה ב-520 פניות מהציבור. כל זאת בנוסף למאות פניות שהתקבלו מהציבור באמצעות היחידה המשרדית לפניות הציבור. עיקר התלונות -על אי-גילוי התנאים לצרכן בדבר האפשרות לביטול העסקה, גביית "היטלים" על תוספת מחיר לכרטיסי טיסה וסירוב ביטול עסקאות על-פי חוק.

היחידה המחוזית למשקלות ומידות ביקרה ב-753 עסקים ובדקה כ-3,800 משאבות דלק, 2,376 מאזניים ברשתות השיווק ובחנויות ו-147 מאזני גשר המשמשים לשקילת משאיות טעונות בסחורות.

הממונה המחוזי, יעקב מלול, מוסיף כי במהלך השנה נערכו מבצעי אכיפה יחידתיים וכלל מחוזיים בערים וביישובים שבמרחב המחוז, כמו תל-אביב, חולון, הרצליה, ראשון-לציון, רמלה, לוד, בני-ברק, רחובות, נס-ציונה ואריאל, כמו גם באזורי פריפריה ובמרכזי קניות עירוניים כגון דיזנגוף סנטר ושוק נתניה.

שופרסל נקנסה ב-450 אלף שקל בעקבות הטעיית הצרכנים

ב-2009 פתחה הלשכה המשפטית במחוז 450 תיקים בנושאי צרכנות, אשר חלקם מצאו את דרכם לבתי משפט. בחלק מן המקרים הוטלו קנסות מינהליים, ובמקרים אחרים נשלחו התראות לבתי העסקים ולבעליהם.

במשפטים שהסתיימו ניתנו מספר פסקי דין משמעתיים: כך למשל 5 חודשי מאסר בפועל ו-7 חודשי מאסר על-תנאי, יחד עם קנס בגובה 60 אלף שקל, הוטלו על מנהל אתר האינטרנט "בסט פור יו" וחברת "קוויקנט", בגין הטעיית צרכנים בעת מכירת מוצרי מחשב אשר לא סופקו ללקוחות; רשת שופרסל נקנסה ב-450 אלף שקל בעקבות הטעיית הצרכנים בעת פרסום וקיום מבצעי מכירות בסניפיה; רשת הום סנטר נקנסה ב-200 אלף שקל על הטעיית צרכנים בפרסומים ואי -תאמה במחירים בין הנקוב על המוצר לבין המבוקש בקופה, ו-3 מנהלים ברשת נקנסו ב-5,000 שקל כל אחד.

עוד הוטל קנס של 100 אלף שקל על חברת הנסיעות גוליבר בגין הטעיית צרכנים בעסקאות בדרך האינטרנט; קנס של 130 אלף שקל הוטל על רשת ההלבשה פוקס בעקבות הטעיה בעת קיום מבצעי מכירה והצגת מחירים במטבעות זרים; ואתר האינטרנט "גט איט", מנהלו ובעל חברת "דולי מחשבים" הורשעו בגין הטעיית צרכנים ואי-אספקת המחשבים שנקנו דרך האתר.

כזכור, בשבוע שעבר הודיע שר התמ"ת על מינוי עו"ד אמנון מרחב לממונה על הרשות לסחר הוגן -מינוי שטרם אושר סופית. פעילותה של הרשות המתגבשת עתידה, על-פי התוכניות, לשנות את מערך האכיפה והקנסות, לקצר תהליכים ולהעבירו מבתי המשפט לידי הרשות עצמה.