מחזיקי דולרים, אתם לא לבד

לכל שבוי בהשקעה בדולר יש מספר שלעולם לא ישכח - השער שבו רכש את המטבע

כשהשוק לא עוצר והדולר נחלש בהתמדה, מצוקת הלכודים במט"ח שוברת שיאים.

אם אתה מתבונן מהצד על שוק המניות הממריא בדרכו לכבוש שיאים חדשים, בשעה שהפיקדון הדולרי בחשבון הבנק שלך לא משגר אותות של חיים, חשוב שתדע שאתה לא לבד. יש ציבור גדול, ש"תקוע" עם רכיב דולרי לא מבוטל בתיק השקעותיו, מתוך הנחה חסרת בסיס שהדולר עוד יסחר בשער 4.6 שקלים במהרה בימינו, ואז יוכל להמיר את המטבע החבוט מבלי "לממש את ההשקעה בהפסד".

שבויי הדולר

המתמידים בהשקעה בשטר הירוק עושים זאת מסיבה פשוטה ומובנת. הודאה בהפסד כמוה כהודאה בטיפשות, וכל עוד לא מכרתי לכאורה לא הפסדתי. לכל שבוי יש מספר שהוא לעולם לא ישכח - השער שבו רכש את המטבע, ורק כאשר הדולר יטפס לשער בו נסחר במועד הרכישה נשוחרר מעבדות לחירות ובא לציון גואל.

שורש הבעיה עמוק עוד יותר כאשר מדובר בנכס שנתפס ככזה שמתחזק עם השנים. הדולר התחזק ביחס לשקל בהתמדה מאז ימי ההיפר-אינפלציה העליזים של שנות השמונים, ומשער של שקל אחד אז, הניבה ההצמדה למט"ח 400% רווח עד לשער שיא בגובה 5 שקלים לדולר בראשית העשור שחלף. לפיכך נדמה אולי שהיחלשות המטבע בשנים האחרונות היא בבחינת תיקון ותו לא והמגמה החיובית תחזור כבר בקרוב, בדיוק כפי שמתרחש דרך קבע בשוקי המניות והאג"ח.

אז זהו, שלא. מניות מחלקות דיבידנד ואג"ח משלמות ריבית כך שבתוחלת, ההשקעה בהן צפויה להניב תשואה . בשוק המטבעות לעומתו, לא כך הדבר. הרי אין כל הגיון להניח שמטבע אחד יתחזק על חשבון האחר כברירת מחדל. כך, לא הגיוני להניח שהדולר יתחזק בעתיד ביחס לשקל, בדיוק כפי שלא מוצדק יהיה להניח שיקרה הדבר ההפוך. בניגוד להשקעה במניות ואג"ח, השקעה במטבעות היא ספקולציה מוחלטת, אלא אם נעשית למטרות גידור, ניהול סיכונים או הגנה מפני חשיפה למטבע בגין השקעות אחרות.

כל הגורמים לרעת הדולר

מכלול הגורמים והכוחות המשפיעים על שער החליפין בטווח הארוך מורכב מכדי שניתן יהיה לבסס תחזית ראויה, והאינטרסים של השחקנים השונים במטבע הם רבים ומנוגדים, אך לפחות כפי שהדברים נראים עתה, חולשתו של הדולר ביחס למטבעות המובילים לא צפויה להשתנות בשנים הבאות.

הגלובליזציה המואצת בסוף המאה הקודמת תוסיף לתת אותותיהם ועוצמתם של המשקים המתפתחים ותחליש עוד את מעמדו המוביל של המטבע האמריקאי עד שימצא לו מחליף. היציאה מהמשבר תגביר את הביקושים לסחורות ואנרגיה ויחד עם ההתאוששות בשוקי המניות יגבר הלחץ על הדולר המציג קורלציה הפוכה לנכסים אלו באופן טבעי.

גם בגזרה המקומית אין בשורה למחזיקי המט"ח. העוצמה שמציג המשק הישראלי והתעניינות המשקיעים הזרים תתמוך בשקל ויחד עם אסטרטגיית היציאה של בנק ישראל ממהלכי ההתערבות בשוק המטבעות בלית ברירה, לא יהיה מי שידע לספוג את ההיצע.
ישנה אלטרנטיבה

אם זיהית עצמך כמי שהדברים פונים אליו, סימן שאתה מודע למלכוד הפסיכולוגי בו אתה מצוי. גם אם לא תמשך מגמת ההחלשות, השבי בדולר עשוי להוביל בעתיד ליצירת הפסדים נוספים כאשר האינפלציה בישראל תרים את הראש, ומי שלא הצמיד את כספו למדד יפגע. שוק המניות המהווה אלטרנטיבת השקעה הולמת לטווח הארוך יוסיף בוודאי להתחזק ככל שתתבסס הצמיחה הגלובאלית ובנסיבות שכאלה מערבולת החושים של הלכודים במט"ח רק תלך ותעמיק.

המגמה השורית בשוק המניות עדיין בחיתוליה, וכשזה המצב נח יהיה לקבלת החלטות מעשיות ולחתוך את ההשקעה הכושלת בדולר. הרווחים שייווצרו בהשקעה במניות ובאג"ח במונחים שקליים, ירפאו בוודאי עם הזמן את פצעיהם המדממים של נפגעי המט"ח. זו לא בושה להודות בהפסד, עלינו להבין שמדובר בעוצמה.

  1. אלדר גנזל הוא מנכ"ל אסטרטג בית השקעות
  2. לקשר במייל eldar@astrateginvest.co.il
  3. האמור אינו מהווה המלצה לרכישה, החזקה או מכירה של נכסים פיננסיים כלשהם והעושה זאת פועל על דעתו בלבד