ריבלין מאיים לצמצם את פעילות הכנסת ליומיים בשבוע בלבד

כיום מכונסת מליאת הכנסת שלוש פעמים בשבוע ■ ריבלין: "כשהציבור רואה מליאה ריקה, הדבר מצטייר אצלו כבטלנות מצד חברי הכנסת ובזבוז של כספי ציבור. יום שלישי הפך עבורם ל'יום בחירה' "

עקב נוכחות דלה של חברי כנסת בדיוני המליאה, מאיים יו"ר הכנסת, ח"כ ראובן (רובי) ריבלין לצמצם את פעילותה ליומיים בשבוע בלבד. כיום מכונסת מליאת הכנסת שלוש פעמים בשבוע: בימים שני, שלישי ורביעי, אולם בניגוד ליום שני, שבו נמצאים כל חברי הכנסת במשכן בשל הצבעות אי אמון וימי רביעי שבהם נמצאים הח"כים במליאה על מנת לסכל הצעות חוק בקריאה טרומית, ימי שלישי נותרו מיותמים מחברי כנסת.

לאחר שבתחילת הקדנציה הנוכחית דרשה הממשלה שבימי שלישי לא יתקיימו הצבעות על נושאים שהממשלה מתנגדת להם, לא מגיעים השרים למשכן ביום זה ומתקיימים בו רק דיונים בנושאים שהקואליציה תומכת בהם. לעיתים מתקיימים גם דיונים השנויים במחלוקת, אך ההצבעה עליהם מתבצעת במועד אחר. חברי הכנסת, שלא מוצאים עניין בדיונים, מעדיפים שלא להיכנס למליאה.

בישיבה השבועית של נשיאות הכנסת שהתקיימה אתמול, מתח ריבלין ביקורת קשה ואמר כי "לא נוכל יותר לאפשר את המצב החוזר על עצמו מדי יום שלישי, של מליאה ריקה, ובמקרה הטוב, ישיבה דלת משתתפים". לדבריו, "עדיף לוותר על יום שלישי כיום דיונים אם הוא מתקיים לפרוטוקול בלבד, מאשר לאפשר את הפארסה הזו". ריבלין המשיך ואמר כי "כשהציבור רואה מליאה ריקה, הדבר מצטייר אצלו כבטלנות מצד חברי הכנסת ובזבוז של כספי ציבור. המתכונת הזו מבזה את הכנסת ומעוררת כלפיה ביקורת ציבורית קשה, ובצדק. רבים מחברי הכנסת בכלל לא סופרים את יום שלישי כיום דיונים שגרתי, והוא הפך עבורם ל'יום בחירה', שאפשר לוותר עליו במסגרת מכסת השליש (להיעדרות) המוקצבת לכל חבר כנסת. הגענו למצב שחבר כנסת מבקש לקיים דיון בנושא מסויים, ואם זה נקבע ביום ג' הוא פשוט לא מגיע. גם הממשלה חושבת שיום ג' פשוט לא רלוונטי, והיא 'שכחה' שמדובר ביום עבודה של הכנסת".

ריבלין ציין שאמנם חל שיפור מסוים במידת ההשתתפות של חברי הכנסת בדיוני יום שלישי, אך המצב עדיין רחוק מלהשביע רצון. "גם הניסיונות להפוך אותו ליום אטרקטיבי יותר, תוך שילוב "נאומים בני דקה" או שעת השאלות לשרים, מביא בינתיים את אותם חברי הכנסת למליאה, ובמיוחד את חברי הכנסת של הסיעות הערביות. אם המציאות הזו תמשיך להידרדר - לא יהיה מנוס אלא להפוך את יום שלישי ליום שבו יתקיימו רק דיוני ועדות - כפי שהציעה ח"כ יולי תמיר בדיון - ועל הדיון במליאה ביום זה פשוט נוותר".