זהבית כהן: פסגות צריכה לבצע קפיצת מדרגה; תנובה לא למכירה

על התוכניות של אייפקס ישראל: "אף אחד לא יכול להשתלט על תנובה - ואנחנו לא נמכור" ■ "קרוב לוודאי שנמכור את מחלבת תל-אביב" ■ על ההפסדים ברומניה: "המצב שם על הפנים, אבל זה יהיה שווה הרבה כסף"

"כולכם קראתם על ניסיון השתלטות על תנובה. איך יכולה להיות השתלטות כשאנחנו מחזיקים 56% מהחברה? אף אחד לא יכול להשתלט. זה לא שאני מחזיקה 10%. אי-אפשר למכור את תנובה כל עוד אנחנו לא מחליטים למכור - ואנחנו לא מוכרים. החברה רק בתחילת דרכה של קפיצת המדרגה שלה. למה להפסיד? יש לנו עוד שנים של עשייה וקפיצות מדרגה".

כך אמרה היום (ג') מנכ"ל אייפקס, זהבית כהן, שניצלה את הבמה בכנס מנהלים של הקבוצה, וכבר בתחילתו ביקשה להתייחס להצהרותיו של איציק בדר, יו"ר אגודת האחזקות של הקיבוצים והמושבים, בדבר רצון להשתלט על תנובה.

לפני ימים אחדים מלאו שנתיים לרכישת תנובה על-ידי אייפקס ומבטח שמיר. בהקשר הזה אומרת כהן: "תנובה לא מפסיקה לצמוח, להתפתח ולהמציא את עצמה מחדש. מאז החברה עברה שינויים, והיא יותר יעילה ויותר רווחית. תנובה בלתי מנוצחת".

זמן קצר אחרי מכירת מניותיהם של אייפקס-סבן-ארקין (30.6%) בבזק לשאול אלוביץ' תמורת 6.5 מיליארד שקל, חתמה אייפקס על עסקת רכישת השליטה (76%) בבית השקעות פסגות תמורת 2.35 מיליארד שקל, המשקפים שווי של 3.09 מיליארד שקל לחברה.

בהתייחס לעסקה אומרת כהן ל"גלובס": "לפסגות יש הנהלה מסודרת והיא עובדת. זו לא חברה מהסוג של תנובה שדרשה הרבה השקעה. פסגות צריכה רק לעשות קפיצת מדרגה".

- כיצד?

"על-ידי כניסה לתחומים משלימים כמו פנסיה וביטוחים משלימים. היא לא נמצאת שם היום".

- מכרתם את בזק, רכשתם את פסגות, האם אייפקס תבצע רכישה נוספת?

"אנחנו כל הזמן בוחנים עסקאות. אם תהיה עסקה, אז בטח".

- תחפשי חברה שמעבר לפוטנציאל השבחה, אחת שיש לה נכסים לממש?

"לא בהכרח. מספיקה לי חברה שיש לה פוטנציאל".

נדל"ן זה לא ה'קור ביזנס'

רגע אחרי פרסום תוצאות מכרז השוק הסיטונאי, מכרז שבעקבותיו תנובה, המחזיקה ב-60% מהשוק הסיטונאי, עתידה לשלשל לקופתה קרוב ל-600 מיליון שקל - כהן רומזת כי פניה למכירת נכסי הנדל"ן האחרים של הקבוצה.

פרט לשוק הסיטונאי, נכס הנדל"ן המשמעותי אחריו של תנובה הוא מחלבת תל-אביב, שטח של 19 דונם הממוקמים בדרך מנחם בגין פינת שאול המלך בעיר. זכויות הבנייה במתחים עומדות על 85 אלף מ"ר של דיור ומשרדים.

נכסי נדל"ן נוספים של תנובה הם השוק הסיטונאי בצריפין המשתרע על שטח של 70 דונם, וגם בו יש זכויות בנייה. בשני נכסים אלה מחזיקה תנובה ב-100%. נכס נוסף שבו תנובה שותפה ב-60% הוא השוק הסיטונאי בחיפה, המשתרע על שטח של 30 דונם.

"כל הרעיון הוא להתמקד במה שאנחנו יודעים לעשות, ונדל"ן זה לא ה'קור ביזנס' שלנו. יש לנו כמה נכסי נדל"ן. מחלבת תל-אביב היא נכס מאוד משמעותי".

- תמכרו את המתחם?

"קרוב לוודאי".

בדרך להקמת תשלובת מזון

החלק הדומיננטי בקבוצת תנובה היום היא תשלובת החלב, בראשותו של אייל מאליס. תשלובת החלב אחראית לעיקר מחזור המכירות של הקבוצה, העומד על כ-7 מיליארד שקל בשנה. בימים אלה מסיימת קבוצת תנובה תהליך ארגוני שבסופו תוקם תשלובת מזון, בראשותו של דוד לרון, שתפעל לצד תשלובת החלב. תשלובת המזון כוללת היום את סנפרוסט מעדנות, טירת צבי, מאמא עוף, חברת א.ת ועסקי הביצים.

"בשנה וחצי הראשונות שלנו בתנובה התמקדנו בחלב. עכשיו אנחנו נתמקד במזון. נצטרך להשביח את החטיבה. פעילות שהיא לא ב'קור ביזנס' שלנו צריך למכור. כך עשינו עם הדגים (שנמכרו למעדני מיקי, א.ח). סנפרוסט מעדנות היא 'קור ביזנס' אצלנו, ולכן רכשנו 100%, כך גם לגבי חברת 'בעמק' שרכשנו 100%. אנחנו לוקחים את ערכי הליבה ולא מנסים להיות משהו אחר".

- האם השבחת חטיבת המזון תהיה באמצעות רכישות?

"אני מקווה".

- באילו תחומים?

"אנחנו מבינים רק במזון".

- תיכנסו לתחום המזון היבש?

"יכול להיות. הכל ייבדק. אף אחד לא מעניין בזכות עצמו. צריך להסתכל לאן תנובה יכולה ללכת ולאסוף אותם".

- עסק כמו בייגל בייגל מעניין אתכם?

"בייגל בייגל הוא מוצר נחמד, אבל זה רק מוצר אחד".

לאחר רכישת תנובה הצהירו באייפקס כי הם יפתחו את תנובה בחו"ל. תנובה כבר הקימה מחלבה ברומניה שהיתה אמורה להיות בסיס לפעילות החברה במזרח אירופה, ועל הפרק עמדה אז גם הודו. תנובה מינתה צוות, בחנה את השוק ולפחות אז, סברו באייפקס, הם יוכלו להיכנס לשוק בשלב מוקדם, וליהנות מהתפתחות השוק הבתולי בעתיד. רגע לפני, באייפקס החליטו לקפל את התוכניות. ההחלטה נפלה רגע לפני המשבר הכלכלי העולמי, ובמובן זה זו היתה גם החלטה עם הרבה מזל.

- מה לגבי התוכניות בחו"ל?

"היום אנחנו צריכים לקחת את החברה, למקד אותה, וחבל שתשומת-הלב תלך למקומות אחרים. האם בעתיד? אני לא יודעת".

- מה לגבי הודו?

"רחוקה ולא במקום".

לפי שעה, תנובה ממשיכה את פעילותה ברומניה. פעילות שבה היא צברה עד כה הפסדים של למעלה מ-70 מיליון שקל. בשלב כלשהו אף שקלו בתנובה לצאת מהשוק הרומני. כרגע, אומרת כהן, זה לא עומד על הפרק.

- מה לגבי פעילותכם ברומניה?

"אנחנו בינתיים שם ועושים יותר טוב".

- תמכרו את הפעילות?

"לא".

- תמשיכו ברומניה למרות שהפעילות הפסדית?

"זה לא משנה. המצב ברומניה על הפנים, אבל הפעילות בטרנד וכשהיא תתחיל, הדבר הזה יהיה שווה הרבה כסף".

שוק החלב-נתח שוק יצרנים