הגירעון ב-2009 הסתכם ב-39.3 מיליארד ש' או 5.15% מהתמ"ג

בנובמבר-דצמבר נעצרה מגמת הגידול בגירעון - השינוי החיובי במגמה ימשך כנראה גם בתחילת 2010 ■ את ההסבר לגירעון הנמוך בהשוואה לתכנון התקציבי מספקים: צד ההכנסות, תת ביצוע בהוצאות הריבית ותמ"ג גבוה ממה שנחזה

משרד האוצר פרסם הבוקר כי הגירעון הכולל לשנת 2009 הסתכם ב-39.3 מיליארד שקל, שהם כ-5.15% מהתמ"ג, לעומת התכנון המקורי של תקציב המדינה לגירעון של 6%. החישוב נעשה לפי תמג של 763 מיליארד שקל. נזכיר כי לאחרונה העריך שר האוצר שטייניץ כי הגירעון התקציבי יהיה נמוך מן היעד שקבעה הממשלה בתקציב.

במשרד האוצר מציינים כי לאחר 4 שנים של ירידה רצופה ברמת הגירעון הממשלתי מ-5.4% תמ"ג בשנת 2003 לאפס גירעון בשנת 2007, השתנתה המגמה, ובשנים 2008 ו 2009 עלה הגירעון ל 2.1% ול 5.15% תמ"ג בהתאמה.

בחודשים נובמבר-דצמבר של שנת 2009 נעצרה המגמה של גירעון הולך וגדל בתקופה של 12 חודשים אחרונים, השינוי החיובי במגמה ימשך ככל הנראה גם בתחילת 2010, מעריכים באוצר.

את ההסבר לגירעון הנמוך בהשוואה לתכנון התקציבי מספקים צד ההכנסות, תת ביצוע בהוצאות הריבית ותמ"ג גבוה ממה שנחזה.

סך ההכנסות היה גבוה בכ 3.3 מיליארד שקל בהשוואה לתכנון התקציבי המקורי. תשלומי הריבית היו נמוכים בכ 1.8 מיליארד מהתקצוב המקורי, ואילו התמ"ג הגבוה ממה שנחזה תרם 0.15% לקיטון בגירעון כאחוז מהתמ"ג.

שיעור הביצוע של סך ההוצאות (נטו) - היה כ 99.3% מתקציב מקורי. שעור הביצוע הממוצע של הוצאות משרדי הממשלה היה כ 100.0%. בחלק גדול של המשרדים שיעור הביצוע היה גבוה מ 100%.

הפעילות הממשלתית בשנת 2009 משקפת גידול נומינלי בהוצאות המשרדים של כ 5.6% לעומת אשתקד וגידול ב-0.3% בשיעור הביצוע של תקציבי המשרדים לעומת אשתקד. בתקציב 2009 תוכנן גידול של 5.3% בהוצאות המשרדים בהשוואה לתקציב 2008. שיעור הביצוע הגבוה יחסית נובע מהאצת קצב ההוצאה בחודש דצמבר.

בפעילות הכוללת מתן אשראי נטו, היה לממשלה גירעון של כ- 33.9 מיליארד שקל. גיוס הון נטו חיובי, מקומי ובחו"ל, בסך כולל של כ 42.3 מיליארד ותקבולי הפרטה בסך של כ 2.2 מיליארד שקל אפשרו עלייה של כ 10.5 מיליארד שקל ביתרות הממשלה בבנקים כתוצאה מהפעילות התקציבית.

תשלומי הריבית והחזר קרן למוסד לביטוח לאומי היו נמוכים בכ 1.3 מיליארד שקלים מהתכנון בתקציב המקורי.

סך ההכנסות ממסים הסתכמו לפי האומדנים של האוצר בכ-177.7 מיליארד שקל, בכ 4.8 מיליארד יותר מהתכנון התקציבי המקורי שהיה 172.9 מיליארד שקלים, ירידה נומינלית של כ 3.3% לעומת אשתקד.

במסים ישירים הייתה גביה גבוהה מהתכנון בכ 1.3 מיליארד שקלים ובעקיפים גבוהה בכ- 3.0 מיליארד. בהשוואה לאשתקד, הירידה במסים ישירים כ 10.0%, זאת בהמשך לירידה של כ 11.0% בשנת 2008 לעומת 2007. ובמסים עקיפים עליה של כ 4.0% בהמשך לעליה של 4.7% ב-2008 לעומת 2007.

הגירעון בחו"ל הסתכם בכ 5.3 מיליארד שקלים לעומת 4.4 מיליארד כמתוכנן בתקציב המקורי.

ההכנסות במט"ח היו גבוהות בכ 0.3 מיליארד שקל מהמתוכנן. הכנסות מענקי סיוע ביטחוני בשקלים היו נמוכות במעט מהמתוכנן אך שער החליפין היה גבוה במידת מה מהחזוי בתקציב (3.93 שקלים לדולר בממוצע לעומת 3.6 שקלים בתקציב).

תקבולי הסיוע הסתכמו בכ 2.1 מיליארד דולר לעומת 2.4 מיליארד דולר בתקציב.

תשלומי הריבית ששילמה המדינה לחו"ל היו נמוכים בכ 0.5 מיליארד שקל מהחזוי בתקציב.

גיוס ההון נטו בחו"ל הסתכם בכ-4.9 מיליארד שקל, לעומת גיוס הון נטו בסך 7.5 מיליארד בתכנון התקציבי. כאשר גיוס ההון בשוק המקומי נטו הסתכם בכ 37.4 מיליארד שקל לעומת גיוס הון נטו בסך 33.2 מיליארד שקל בתכנון התקציבי.

נתוני הגירעון התקציבי לחודש דצמבר

בחודש דצמבר 2009 ירד הגירעון ללא מתן אשראי נטו ב-20% לכ-11.1 מיליארד שקל בהשוואה לגירעון של 13.9 מיליארד דולר בדצמבר אשתקד.

סך ההוצאות בדצמבר הגיעו לסך של כ 28.8 מיליארד שקל, מזה הוצאות משרדים כ-26.1 מיליארד, בהשוואה ל 26.6 בדצמבר אשתקד. סכום זה גבוה בכ-62% בהשוואה לרמה הממוצעת החודשית מתחילת השנה. הגידול בהוצאות המשרדים אופייני לחודש דצמבר ונובע מעליה עונתית - תשלומי העברה כפולים המאפיינים את חודש דצמבר - ומאישור מואץ של שינויים תקציבים שאפשר למשרדים לבצע פעילות מוגברת של הקדמת והאצת הוצאות.

סך ההכנסות ממסים בדצמבר הסתכמו בכ 14.8 מיליארד שקל.

המוסד לביטוח לאומי הפקיד סך של כ-1.6 מיליארד שקל בידי האוצר.