דו"ח המבקר: ג'ובניקים בסדיר כתחליף כוח-אדם זול באזרחות

מבקר המדינה סבור כי לאור המחסור הצפוי בצה"ל בחיילים יש לבצע בדיקה מדוקדקת יותר של התופעה והיקפה

למעלה מ-10,000 חיילים בשירות חובה משרתים ביחידות שונות מחוץ לצה"ל, ולדעת המבקר, בחלק מהמקרים התופעה הזאת נובעת מהרצון למצוא תחליף זול לכוח אדם אזרחי. המבקר סבור כי לאור המחסור הצפוי בצה"ל בחיילים, יש לבצע בדיקה מדוקדקת יותר של התופעה והיקפה.

אחד הגופים שמקבלים חיילים בשירות חובה הוא המשטרה, אך לטענת המבקר, הפעלת שוטרי החובה במתכונת הנוכחית אינה משיגה כלל את ייעודה, ולראיה, בדו"ח ביקורת שפרסם אגף הביקורת ונציב תלונות הציבור במשרד לביטחון פנים בפברואר 2007, נכתב כי כושר ההרתעה של המשטרה, תדמיתה ואמון הציבור בה נפגעים כתוצאה מהעסקת חיילים בשירות חובה.

בינואר 2006 החליטה כי המשרד לביטחון פנים ומשרד הביטחון יפעלו לתיקון החוק הקיים, שלפיו ניתן לשבץ חיילים בשירות חובה רק ביחידות הסיור המבצעיות של המשטרה, ויאפשרו את שיבוצם בכל יחידות המשטרה. עם זאת, טרם הושגה הסכמה בין הגורמים על התנאים להמשך שירותם של חיילים במשטרה והחוק לא תוקן. במצב הנוכחי, אין מיצוי יעיל של פוטנציאל החיילים במשטרה, ומצד אחר, צה"ל זקוק להם במשימותיו.

המבקר מצא ליקויים גם בשירות חיילים ב"נתיב", לשכת הקשר ליהודי ברה"מ. לפי הדו"ח, חיילים שירתו בלשכה גם בתקופה שהיא לא הוכרה כמסגרת המאפשרת שירות חיילים בסדיר.

המלצת המבקר היא שצוות בין-משרדי שמונה לבחינת הנושא הזה ישלים את עבודתו.