הפתעה במדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר: נותר ללא שינוי בניגוד מוחלט לתחזיות לעלייה של לפחות 0.3%

שיעור האינפלציה בחישוב שנתי עומד על 3.9%, סטייה של 0.9% מהגבול העליון של יעד יציבות המחירים שקבעה הממשלה ■ הסיבה לאי שינוי במדד מוסברת בעיקר בירידה, לראשונה בשנת 2009, בסעיף הדיור, אשר נחלש ב-0.8% ■ מחירי המלפפונים הוזלו ב-25% ■ בסעיפי ההלבשה וההנעלה נרשמו עליות של 6.7-8.3% ■ רונן מנחם: מדד דצמבר הכריע - הריבית לא תעלה החודש

מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר, שפורסם היום (ו') בשעה 14:00, נותר ללא שינוי בניגוד מוחלט לתחזיות המוקדמות של האנליסטים, אשר חזו עלייה של לפחות 0.3%. לפיכך, עומד שיעור האינפלציה השנתי ב-3.9%, חריגה של 0.9% מהגבול העליון של יעד יציבות המחירים שקבעה הממשלה. מדובר בפעם הרביעית ברציפות שנגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, מפספס את יעד יציבות האינפלציה, יעד שבעצם לא השיג לעולם מאז כניסתו לתפקיד במחצית 2005.

הסיבה לאי שינוי במדד מוסברת בעיקר בירידה, לראשונה בשנת 2009, בסעיף הדיור, אשר נחלש ב-0.8%. נזכיר כי סעיף זה מהווה 21% מסך המדד. עוד הוזלו מחירי המלפפונים ב-25%, הדלק ב-0.5% ומלונות ובתי הבראה בכ-5%. מנגד, קוזזו הירידות בסעיפי המדד בעליות של 8.3% בסעיף ההלבשה, זאת בעקבות כניסת פריטי החורף לחנויות. כמו כן, עלייה של 6.7% בסעיף ההנעלה. בנוסף, נרשמה עלייה של 2.1% במחירי החשמל.

3 סיבות המסבירות עלייה כה חדה ברמות המחירים במשק, דווקא בתקופת מיתון, הן: (1) המשך עלייה בסעיף הדיור. (2) עלייה במיסוי ו-(3) עלייה במחירי האנרגיה.

סעיף הדיור עלה במשך כל השנה, פרט לחודש דצמבר, ותרם 1.3 נק' אחוז, קרי שליש מהמדד השנתי. הסיבה היא ששוק הנדל"I הישראל לא קרס, נהפוך הוא: המשיך להציג עליות מחירים.

במסגרת התוכנית הכלכלית, נקבעו העלאות מסים רבות כגון: מע"מ על אלכוהול וסיגריות, מים ועוד. לפי הערכות, העלאת המסים תרמה לאינפלציה השנתית ב-1.3 נק' אחוז, קרי שליש נוסף מהמדד השנתי.

הדלק, אשר זינק במהלך השנה ב-27.7%, תרם 0.9 נק' אחוז למדד השנתי, בעיקר באמצעות סעיף התחבורה.

עוד נציין, כי עליית מחירי המכוניות לשנת 2009 תרמה עוד 0.2 נק' האחוז למדד השנתי.

בבנק ישראל טוענים כי העלאות המסים במסגרת התקציב הדו שנתי והתוכנית הכלכלית (מע''מ, סיגריות, אלכוהול, בנזין ועוד) גרמו לעליה במדד של כ-1.2% לפחות. עם זאת, גם אם מנטרלים את אפקט המיסוי מהאינפלציה בשנת 2009, עדיין היא גבוהה ומתייצבת בגבול העליון של יעד יציבות המחירים.

בהתאם למדד חודש דצמבר, בנק ישראל לא צפוי להעלות את הריבית בסוף החודש שכן הוא כבר העלה את הריבית חודשיים ברציפות לרמה של 1.25% ונראה כי פישר ימתין החודש, בעיקר עקב התיסוף החד של השקל אל מול הדולר ובהינתן ההערכה כי עד סוף 2010 לא יתחילו בפדרל ריזרב להעלות את הריבית בארה"ב.

רונן מנחם: מדד דצמבר הכריע - הריבית לא תעלה החודש

רונן מנחם, מנהל היחידה לאסטרטגיה והשקעות בבנק מזרחי טפחות מעריך כי מדד דצמבר הכריע - הריבית לא תעלה, חרף הנתונים הכלכליים החזקים. בנק ישראל יבחר החודש לא להעלות את הריבית ולהערכתו של מנחם - הריבית תישאר על כנה גם בחודשים הבאים.

אורי יהודאי, יו"ר ועדת הכלכלה בהתאחדות התעשיינים מסר עם פרסום המדד כי "האינפלציה ב- 12 החודשים הקרובים נמצאת בטווח יעד המחירים. לנוכח מגמת היחלשותו המתחדשת של הדולר, וזרם הדולרים לישראל בשל הפרשי הריביות, תהיה זו טעות להמשיך במגמת העלאת הריבית בישראל אל מול שערי ריביות אפסיות בעולם".