תמריצים לקידום חדשנות

כשישראל מוזכרת עולה המושג -'קונפליקט' ואנחנו צריכים שתעלה המלה 'חדשנות'

בדצמבר 2009 התקיים בניו-יורק כנס של לשכת המסחר ישראל-אמריקה, שעסק בנושאים שונים, ביניהם חינוך, מדיה ונדל"ן.

בתחום החינוך, ברור לכולנו שאם אנו חפצים להישאר בחזית העולמית בכל תחומי העשייה, עלינו ליצור מהפכה של ממש.

בפאנל בנושא השתתפו ד"ר יוסי בן דב, מנכ"ל חברת "עת הדעת", ומהצד האמריקני השתתף ג'ואל קליין, האיש שמייקל בלומברג שלף ממנכ"לות ברטלסמן כדי לבצע מהפכה במערכת החינוך של ניו-יורק. "איך יתכן, שישראל ואמריקה, מובילות עולמיות בתחום החדשנות, מפגרות בהישגי מערכות החינוך שלהן אחרי מדינות כה רבות?" שאלה המנחה ד"ר עידית הראל קפרטון. על פי דין קיימן, האיש שהמציא 450 פטנטים, בהם ה-Segway, המשוואה פשוטה: חיזוק המורים ומעמדם מצד אחד, והכנסת חדשנות ועניין מצד השני.

בכנס הוצגו פרויקטים חדשניים נוספים מתוצרת ישראל שליישומם יש ערך אסטרטגי לאומי. בתחום הקיימות הציג מייקל גרנוף מ-Better Place את חזון התשתית הלאומית להנעת כלי רכב נקיים המשחררים אותנו מתלות בנפט. יישומו של פרויקט זה בישראל כ"בטא-סייט" בקנה מידה קטן יחסית, ובהמשך בארצות הברית, עשוי להציל את תעשיית הרכב של אמריקה על ידי יצירת מיליוני מקומות תעסוקה חדשים וגם להפחית את זיהום האוויר. שר התשתיות, ד"ר עוזי לנדאו, פרש בפני מאות המשתתפים בכנס את תוכניות הממשלה בתחומי הקיימות.

גם תחום טכנולוגיות המידע הרפואי זכה לפאנל בהשתתפות גלן טאלמן, מנכ"ל Allscript וסטנלי גולדמן, מנכ"ל Henry Schein האמריקניות ואילן וירץ מנכ"ל Exact Cost מישראל, אשר הסכימו על הצורך בהטמעת פתרונות חדשניים לצמצום עלויות מערכת הבריאות, שיפור השירות הרפואי ומערכות המידע באופן שידביק את החדשנות בתחום מערכת המידע הפיננסי.

המסר שיצא מהכנס היה חד וברור: לתעשייה הישראלית יש הרבה מה להציע לארצות הברית, ולעולם כולו, בתחום החדשנות, על אף גודלה הצנוע.

דן סינור, מחבר רב המכר "Start Up Nation", חתם את הכנס באמרו: "כשהמילה ישראל עולה, הדימוי הקשור עמה הוא 'קונפליקט'. הגיע הזמן לשנות מילה זו ל'חדשנות'".

לשכת המסחר ישראל-אמריקה שואפת שחלק מחבילת התמריצים האמריקנית תוקדש לפרויקט דו-לאומי, ישראלי-אמריקני. אם תרצו: קרן BIRD (הקרן הדו-לאומית למחקר ופיתוח, שמממנת פרויקטים בין חברות ישראליות לחברות אמריקאיות) "על סטרואידים". כלומר קרן דו-לאומית לפרויקטי תשתית, מבוססי חדשנות. קרן כזו דורשת מימון רחב במיוחד, כששיתוף הפעולה איננו רק בין חברות, אלא בין מדינות.

בדצמבר 2010, תקיים לשכת המסחר את הכנס השנתי השלישי שלה בניו-יורק. אנו מקווים שבשנה הבאה כבר נוכל להודיע על התקדמות ואולי אף מימוש של חלק מהרעיונות שיזמנו בכנס האחרון.

הכותב הוא יו"ר לשכת המסחר ישראל-אמריקה, מייסד ושותף מנהל בפיטנגו