ההתחסדות של אורי יוגב

המסך הורם, ההצגה מתחילה: מי ומי הם המגישים טפסי מועמדות לתפקיד יו"ר לאומי

המסיכות ירדו. חודשים ארוכים שאורי יוגב מסביר לכולם שהוא לא מתמודד על תפקיד יו"ר בנק לאומי, שבכלל לא הציעו לו, הוא הרי בכלל לא בטוח אם התפקיד מעניין אותו ויש לו עסקים פרטיים חשובים שבהם הוא רוצה להשקיע זמן.

אלו רק אמירות של עיתונאים, נהג יוגב להגיד כששאלו אותו. אבל כל ההתחסדויות נגמרו, יוגב הגיש לוועדת המניות טפסים למינוי דירקטור בלאומי, הסביר מדוע יש לו כישורים מיוחדים, ומדוע הזיקה לראש הממשלה לא מפריעה. עכשיו יוגב מתמודד בכל העוצמה שהוא יכול לגייס. גם משה טרי הגיש טפסים, ואיזי תפוחי יגיש בהמשך השבוע. ההצגה התחילה.

מצד שמאל נכנס לבמה ויקטור מדינה, גם הוא רוצה לפתע להיות דירקטור בלאומי. האם מדינה (70), אחרי קריירה ארוכה ומפוארת של מנכ"ל מזרחי טפחות, מועמד נצחי לנגיד ומנכ"ל האוצר, החליט פתאום להיות יו"ר בנק לאומי? נראה שלא. מדינה גם סוחב על גבו את שערוריית הסתרת מענק המיליונים שקיבל עם פרישתו ממזרחי, ויימצאו נשמות טובות שיזכירו את העניין למקבלי ההחלטות.

אז אם מדינה לא מתמודד על תפקיד יו"ר לאומי, מה הוא עושה בסיפור הזה? פשוט מאוד, מדינה בא לתמוך ביוגב. בכלל לא יזיק ליוגב שבדירקטוריון לאומי יהיה לו דירקטור "משלנו" שיתמוך בו. וכשתתקיים הצבעה על תפקיד היו"ר, יקום מדינה, מזקני השבט, ויסביר למה יוגב מתאים. אגב, ליוגב, שלא נולד אתמול, גם אין עניין להרגיז את אליהו. לא נתפלא אם נראה לפתע התקרבות בין שניהם, אולי בתיווכו של עו"ד משה שחל. איש אמונו של אליהו.

קחו אוויר

בשבועות הקרובים יהיה הכרעות קטנות שיובילו בתורן להכרעות גדולות. המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, חזר מחופשה פרטית. הוא ונגיד בנק ישראל סטנלי פישר יצטרכו לגבש את עמדתם ביחס לאתגר שהציב להם שלמה אליהו. בשלב הזה ברור שאליהו חצה את הרוביקון, כל החלטה שלא תאפשר לאליהו להציג מועמד לדירקטור מטעמו תגרור פנייה לערכאות.

במקביל ובנפרד תחליט ועדת המניות מי יהיו חמשת המועמדים מטעמה לדירקטורים בלאומי. הוועדה יכולה להכתיב את כללי המשחק. אם תחליט שיהיו ארבעה מתמודדים מטעמה, אז סיכויי קליין להיות דירקטור קופצים, אם תחליט להגיש חמישה מועמדים כבלוק אחד, אזי נפתח מסלול התנגשות עם שלמה אליהו.

עד כמה עצמאית באמת הוועדה בראשות מרגלית נוף? ומה יכולתה לקבל החלטות שלא סוכמו מראש בירושלים? זו משוואה עם נעלם.

כל הסימנים מראים על התנגשות בין בנק ישראל לאליהו, על ניסיון בוטה ואגרסיבי של שר האוצר, יובל שטייניץ, לדחוף את אחד ממועמדי ראש הממשלה לתפקיד היו"ר, ועל מלחמה שמתפתחת בין יוגב, טרי ותפוחי. אולי כדאי שכל הצדדים יזכרו שמדובר בבנק הגדול בישראל, ייקחו נשימה עמוקה, ילכו צעד אחד אחורה, ושטייניץ יאריך את כהונת איתן רף בעוד שנה.