הקרב בין פישר לשטייניץ הוכרע

המשבר הפיננסי נתן לפישר רוח גבית להימנע מרגולציה, מאין יגיע המשב הבא?

אחת השאלות המעסיקות יותר מכל את קברניטי המשק ואת הפעילים המקומיים והזרים בשוקי ההון והמט"ח בישראל היא האם ימשיך סטנלי פישר לקדנציה נוספת כנגיד בנק ישראל. שאלה זו גוררת שאלות נוספות כגון: האם קיבל פישר פניה לכהן קדנציה נוספת, האם ההחלטה בידיים שלו ומה חושבים על כך במשרד האוצר.

העתיד של פישר

בכדורגל נהוג לומר IT AIN'T OVER UNTIL IT'S OVER אולם לאחר סוף השבוע נראה כי הפור נפל. הקשבתי בקשב רב לראיונות שהעניק בסוף השבוע, ואני חייב לומר כי האדם שישב שם והתראיין היה אחד שממשיך לקדנציה נוספת, גם אם לא אמר זאת מפורשות.

אם מישהו היה צריך הוכחה נוספת לכך היא סופקה אתמול (א'). הנגיד הדגיש את החשיבות העצומה מבחינתו להשלמת "חוק בנק ישראל" והנה מני וביי יצאה ממשרד ראש הממשלה הנחיה לזרז עד כמה שאפשר את הטיפול בנושא.

העתיד של יובל שטייניץ

לגבי שר האוצר, בורסת ההימורים מסמנת מעבר למשרד המשפטים. כשנבחר שטייניץ הגיבו רבים בפליאה. לי היו תקוות שיצליח ואף הבעתי כאן את דעתי עם בחירתו לתפקיד. אדם מוכשר שהאמנתי שחוסר הניסיון שלו יהפוך ליתרון בזכות העובדה שאינו מגיע מרקע כלכלי, עם אג'נדה ברורה ודעות קדומות ועל כן יוכל לגלות גמישות מחשבתית במיוחד בתקופה כה מיוחדת בכלכלה העולמית בכלל והמקומית בפרט. לצערי זה לא קרה.

שר האוצר לא הצליח להטביע את חותמו על יציאת המשק מהמשבר ושנתו הראשונה בתפקיד תיזכר יותר בשל העימותים הרבים בהם נטל חלק.ואם בכדורגל עסקינן הרי שהיה לנו מזג אויר מדהים, מגרש נהדר, קהל רועש וגועש-ממש תפאורה מושלמת ואם השחקן לא מתאים עצמו בצורה כל כך קיצונית הרי שמאמן טוב לא יחכה אפילו עד המחצית ויחליפו בשלב מוקדם.

העתיד של שוק המט"ח


השלכות בחירת פישר לקדנציה שנייה לגבי שוק המט"ח מעניינות במיוחד. אין ספק כי אם משום מה פישר לא ימשיך, השוק יגיב באופן קיצוני ביותר. אם פישר ימשיך, ובשלב זה זו ההנחה הסבירה יותר, תימשך גם המערכה בשוק המט"ח. בראיון עימו הבהיר פישר כי אינו מתכוון להניח לשקל להתחזק יתר על המידה.

מהעבר השני, הספקולנטים אינם צריכים להתראיין. פעולותיהם בחודשיים האחרונים אינן משאירות מקום לדמיון באשר למטרתם. את דעתי בנושא הבעתי כבר בטורי משבוע שעבר. גם לנושא זה התייחס פישר בהרחבה בראיונות שנתן בסוף השבוע, ומעבר למחויבות אותה הביע לכלכלה המקומית בכלל ולייצוא בפרט, הוא דאג לשלוח עקיצה לעבר הקונצנזוס הרחב התומך בהיחלשות הדולר.

על מנת להימנע מנקיטת צעדים לא פופולאריים, כמו רגולציה למשל, יזדקקו פישר והאוצר ל"סיוע חוץ" שיכול להתקבל עם התממשות אחד או יותר מהתרחישים הבאים:

  1. מהלך משמעותי של התחזקות הדולר בעולם בעיקר מול היורו.
  2. תיקון מתמשך של גל העליות בבורסות העולם.
  3. אירוע/ים נקודתיים שישפיעו על שוקי ההון: יותר ויותר מדברים על בועה בסין, באירופה גובר החשש למשבר במדינות כמו יוון ,ספרד ואפילו פורטוגל ואיטליה וכמובן אירועים ביטחוניים כתוצאה מעליית מדרגה בפעילות נגד ארגון אל קעידה ואיראן.
  4. פריצת החזית האחידה שמפגינים הבנקים הזרים ביחס להתחזקות השקל.

בעבר נהנה הנגיד מרוח גבית שהעניקו לו המשבר והתחזקות הדולר בעולם. לא נותר לנו אלא לראות האם לקראת הקדנציה השנייה יזכה פישר למשב נוסף.

  1. יוסי פרנק- יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס
    Rika40@012.net.il

  2. אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי

  3. החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.