ח"כ קירשנבאום במכתב לרונית קן: להכריז מונופול על IDE

IDE, בבעלות כי"ל של האחים עופר וקבוצת דלק של יצחק תשובה, זכתה בחודש שעבר, יחד עם הצ'יסון, במכרז BOT להקמה והפעלה של מתקן ההתפלה בשורק, שיהיה הגדול בישראל ■ הצעת המחיר הזוכה, 2.01 שקל למ"ק, היתה נמוכה בהרבה מהציפיות

חברת ועדת הכספים של הכנסת ח"כ פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו) פנתה הבוקר (ג')לממונה על ההגבלים העסקיים רונית קן בבקשה לבחון להכריז על חברת IDE מונופול בתחום המים המותפלים. "הדעת אינה סובלת כי גוף פרטי ישלוט במשאב אסטרטגי זה", כותבת קירשנבאום במכתבה, שהעתקו הגיע לידי "גלובס".

IDE בבעלות כי"ל של האחים עופר וקבוצת דלק של יצחק תשובה זכתה בחודש שעבר, יחד עם הצ'יסון, במכרז BOT להקמה והפעלה של מתקן ההתפלה בשורק, שיהיה הגדול בישראל. הצעת המחיר הזוכה, 2.01 שקל למ"ק, הייתה נמוכה בהרבה מהציפיות. החשמל הדרוש להפעלת מתקן ההתפלה בשורק יסופק על-ידי תחנת כוח שתוקם על-ידי דלק תשתיות מקבוצת דלק, שגם תנהל את המשא ומתן מול ספקי הגז ובהם דלק אנרגיה, השותפה בקידוח תמר.

בהתייחסה לכך כותבת קירשנבאום, כי "אין ספק" שהמחיר הנמוך במכרז בשורק הושג בזכות "שליטתה של IDE בשוק המים ובצירוף אפשרויות ההתקשרות שלה עם בעלי העניין בה, בכלל זה חברת דלק, לצורך הוזלת עלויות ייצור האנרגיה, באמצעות הקמת תחנת כוח שתייצר את האנרגיה עבור מתקן ההתפלה במתחם שורק במחיר נמוך".

לטענת קירשנבאום "הסתמכותה של IDE על חברות האם שלה לצורך הוזלת עלויות ייצור החשמל והגז" מאפשרת לה להציע הצעות מחיר "טורפניות" שמתחרותיה אינן יכולות להתמודד עמן. IDE שותפה ב-50 אחוז בבעלות על החברות המפעילות את מתקני ההתפלה באשקלון ובחדרה.

עם הפעלת המתקן בשורק ב-2013, יספקו שלושת המתקנים 75 אחוז מהמים המותפלים בישראל. אם יבוטל פרוייקט מתקן ההתפלה באשדוד של מקורות ייזום צפוי שיעור זה לעלות על 90 אחוז. משנת 2014 יספקו מתקני ההתפלה 80 אחוז מתצרוכת המים של מגזר הביתי בישראל.

מ-IDE נמסר בתגובה כי טענותיה של קירשנבאום "מופרכות וחסרות בסיס". החברה הוסיפה כי מתקני ההתפלה אינם בבעלות הזכיינים אלא בבעלותה של הממשלה "אשר רשאית בכל עת להעביר לידיה את השליטה בהם. לחברה אין כל יכולת לשלוט במחיר המים, באיכותם או בכמותם משום שאלה נקבעים מראש על-ידי המדינה במסגרת המכרזים. באשר למחיר המים הנמוך בשורק, מחיר זה נקבע הודות לנסיונה העולמי רב השנים של IDE ומובילותה הטכנולוגית. הקמת תחנת כוח במתחם שורק מתבקשת על מנת להוזיל עלויות ולכן הוצעה ע"י כל המתחרים המנוסים שהתמודדו במכרז".