הדבר שחשוב לגוגל יותר מסין

אם לא בטוח באינטרנט - לא יעלו לשם מידע, וגוגל לא תוכל לנתח אותו ולמכור פרסומות

ההימור שלי, והוא לא הימור נועז במיוחד, הוא שגוגל לא תצא מסין. החברה כבר מנהלת שיחות עם הממשל הסיני כדי למצוא דרך שתאפשר לה גם להישאר שם וגם לשמור על הכבוד, עד כמה שניתן לפחות.

אף שמדובר בסכסוך סיני-אמריקני, הרי כנראה שהכול ייגמר דווקא בדרך הכי ישראלית שיש - יאשימו את הש"ג: על-פי הפרסומים, גוגל חוקרת את האפשרות שעובדים בסניף הסיני של החברה שיתפו פעולה עם ההאקרים. זאת אף שרבות העדויות כי מאחורי ההתקפה וניסיונות החדירה לחשבונות GMAIL של פעילי זכויות אדם בסין נעשו דווקא על-ידי הממשל.

שני דברים מונחים פה על הכף - הכבוד והכסף, ושניהם חשובים מאוד לגוגל. הכבוד היה זה שהניע אותה להצהיר שתצא מסין. בכך הרוויחה החברה נקודות זכות רבות בדעת הקהל - ובצדק מוחלט, אגב: 34 חברות זרות הותקפו יחד איתה, אבל היא היחידה שהרימה קול זעקה. חברות כמו אדובי או ג'וניפר פשוט סתמו את הפה, יאהו נגררה לאיומים נרפים, ובמיקרוסופט - שפירצה בדפדפן שלה היא שאפשרה את כל העניין המביך הזה - יצאו הכי נקניקים, כמו שתמיד היו.

בהתנהלותה עד כה, שיחקה אותה גוגל כאילו היא מעצמה לכל דבר ועניין וכאילו אין דבר החשוב לה יותר מחופש הדיבור. זה היה דבר שיפה לראות, גם אם הכול הצגה.

הכסף מדבר

מה קורה בצד של הכסף? לא ברור בדיוק כמה כסף השקיעה גוגל בסין, אבל ברור שלא ממש שווה לה לצאת. נכון שהרווח של גוגל מסין יעמוד השנה רק על 350 מיליון דולר, כ-1.5 אחוזים מסך המכירות שלה, אבל זו רק ההתחלה. שוק האינטרנט הסיני הוא הגדול בעולם, כ-380 מיליון איש, וכל זה עוד לפני שגוגל התחילה למכור שם את הטלפון הסלולרי החדש שלה. אתה לא מוותר על קערת דבש כזו בקלות.

כך, אף שאני מאמין שהעקרונות חשובים לגוגל, הרי שיש דברים שחשובים לה יותר.

מלבד זאת, כולם יודעים שסין מחזיקה את ארצות-הברית בביצים מבחינת חוב. הוא עומד על משהו כמו 800 מיליארד דולר באג"חים, נכון לסוף שנת 2009. עם כל הכבוד, הממשל האמריקני יכול למחות עד מחר על הפרות של זכויות אדם בסין. מה שמדבר, לדאבוננו, זה הכסף.

מצד שני, יש פרשנים הטוענים כי המניע של גוגל בכל הפרשה הוא בכלל במישור העקרוני: הדרך שבה נתפשת הרשת בראש משתמשיה, בכל העולם.

כל הקונספט של גוגל, כל הרווח שלה, מצוי בתחושה של רשת בטוחה. אם אנשים יחשבו שלא בטוח באינטרנט - הם לא יעלו לשם מידע אישי, וגוגל לא תוכל לנתח אותו ולמכור על סמך המידע הזה פרסומות. והתחושה הזו יכולה להיות חשובה לה יותר מהעסקים שלה בסין. עובדה שעד עכשיו היא סתמה את הפה יפה-יפה אל מול הדרישות של הסינים. רק הפריצה, שגורמת חוסר ביטחון למשתמשים, העמידה אותה על הרגליים.

ובכל זאת ולמרות הכול, סחתין על גוגל. גם אם מניעיה אינם הכי טהורים, הרי שמכל הסיפור יכול לצאת רק טוב. לדרישותיה יש אימפקט חזק, גם על הסינים וגם על חברות אחרות.

מי יודע, אולי כשישקע ענן האבק תישאר גוגל בסין, אבל הצנזורה הסינית תרפה קצת את הלחיצה שלה על הצוואר של אזרחיה. הלוואי.