ענף התקשורת נוטף דיבידנדים

כולם מספידים את ענף התקשורת ולא שמים לב לתשואות הדיבידנד הגבוהות בו

יותר ויותר אנליסטים ואנשי שוק הון מוטרדים מעתיד שוק התקשורת בישראל. הערכות כי הרגולטור יעלה הילוך, כי תחרות גוברת והולכת וכי מפעילים וירטואלים יקומו לפה חדשות לבקרים מעלים את רף החשש.

אני, לעומת זאת, סבור שכאשר תשואות האג"ח נמוכות כל כך וכשבשוק המניות צריך לחפש מציאות וגם השקעות בריבית חסרת הסיכון בשפל, קשה להתעלם מתשואות הדיבידנד הגבוהות של חברות והן דווקא אלטרנטיבת השקעה מעניינת.

המפעילים הוירטואלים בדרך

הודעת משרד התקשורת השבוע שהוא ערוך לתת רישיונות מפעיל וירטואלי, העלתה גם אצלנו את רף החששות. התהליך אמנם היה מתוכנן וידוע לכל, אבל כל השלמה של צעד לקראת כניסה של תחרות לחברות הסלולר היא בשורה בהחלט לא מעודדת עבור החברות.

על אחת כמה וכמה כששר התקשורת מקל על כניסת המפעילים בכך שהוא מפחית את דרישותיו מהמפעילים מהון עצמי מינימלי בסך 25 מיליון שקלים ל- 15 מיליון בלבד, ומונע מחברות הקשורות למפעילים קיימים לפעול במשך שנתיים מרגע כניסת המפעיל הוירטואלי הראשון.

עם זאת, הערכות שלנו בהחלט לוקחות בחשבון חלק גדול מהסיכונים. כפי שכבר ציינו, מזה תקופה השוק מצפה להכשרת הקרקע לכניסה של מפעילים חדשים ולמרות השלמת ניסוח התקנות, עדיין מדובר בתהליך ארוך אשר ידרוש משא ומתן מול החברות ומספר לא מבוטל של בג"צים שינסו לעקב את המשך התהליך, להערכתנו לפחות עד סוף 2010.

גם כוחו של המפעיל הוירטואלי יהיה להערכתנו (וגם להערכת NERA) מוגבל בלבד.


בינתיים ניתן ליהנות מתשואות דיבידנד אדירות

חברות התקשורת מתאפיינות ברווחיות גבוהה, בתזרים מזומנים חזק מאד וברשתות מתקדמות יחסית אשר ידרשו שדרוג נוסף רק בעוד מספר שנים. הנגזרת הראשונה של כל המאפיינים הללו היא היכולת של החברות לשלם דיבידנדים והרבה.

מדיניות הדיבידנדים של החברות תומכות בחלוקה מאסיבית כשבזק מובילה עם מדיניות דיבידנד של חלוקת 100% מהרווח הנקי, פרטנר עם מדיניות חלוקה של 80% מהרווח הנקי וסלקום עם מדיניות של חלוקה של 75% מהרווחים. בפועל מחלקות כל החברות סכומים שקרובים מאד ל 100% מהרווח הנקי.

שנת הדיבידנדים

שנת 2010 צפויה להערכתנו להמשיך את מדיניות החלוקה המאסיבית.
אנו מעריכים כי פרטנר תציג תשואת דיבידנד של 21% ב- 2010 כשהיא צפויה לחלק כ- 1.4 מיליארד שקלים כדיבידנד חד פעמי ועוד כ- 1.1 מיליארד שקלים כדיבידנד שוטף. מבט קדימה מלמד על תשואות דיבידנד בפרטנר של 11-12% ב- 2011 ואלך.

בזק הגדולה צפויה לחלק לא פחות מ- 3.5 מיליארד ₪ ב- 2010 המשקפים תשואת דיבידנד של קרוב ל- 15%. גם במקרה זה הדיבידנד הגדול של בזק מורכב מחלק חד פעמי של כ- 1.5 מיליארד שקלים. עם זאת אנו מעריכים כי דיבידנדים חד פעמיים בבזק יהיו דבר שגרתי בשנים הקרובות. להערכתנו בזק תוכל לחלק דיבידנד חד פעמי נוסף ב- 2011 בעקבות הפחתת הון שבאפשרותה לעשות וב- 2012 בעקבות הנפקה אפשרית של חברת פלאפון.

סלקום גם היא צפויה לחלק 100% מהרווח הנקי אך בשל חלוקה מאסיבית בשנים עברו בסלקום נגמרו הסוכריות ולא צפויים דיבידנדים חד פעמיים בשנים הקרובות. אנו מעריכים כי תשואת הדיבידנד של סלקום תנוע מ- 2010 ואילך סביב 9% עד 10%.

לא מתעלמים מהסיכונים

מבט כללי על הסיכונים בענף מציג תמונה מדאיגה של התחזקות התחרות, רגולציה מחמירה וגידול בהשקעות ובסבסוד המכשירים. סיכונים אלו אמיתיים לחלוטין. אנו מביאים לידי ביטוי במודלים את הסיכונים ומעריכים שחיקה בבסיס המנויים, המשך שחיקה בהכנסה הממוצעת למשתמש ועוד.

למרות זאת אנו מקבלים את הגישה על פיה חברות הסלולר יכולות גם בסביבה תחרותית מתהדקת להציג רווח נקי של מעל מיליארד ₪ אשר מייצר את תשואות הדיבידנד הגבוהות. גם אם נחמיר ונניח שחיקה אדירה של 20% ברווח הנקי אנו מקבלים תשואת דיבידנד של כ 9-10% בבזק ופרטנר ותשואה של כ 7-8% בסלקום.

תנו לכסף לדבר

התבוונות בחברות התקשורת בשנים האחרונות הייתה דרך המכפילים והשוואה עולמית. כל עוד החברות דיווח על צמיחה מהירה ושיפור אולי עוד היה טעם לתמחר את החברות בצורה שכזאת. בשוק רווי כמו שלנו בו איננו מעריכים צמיחה או שיפור ברווחיות יש לתמחר את חברות התקשורת הגדולות בצורה קצת שונה.

אנו ממליצים להסתכל על תשואות הדיבידנדים הגבוהות. במצב שוק של היום הריבית הנמוכה העדר אלטרנטיבות בשוק האג"ח ושוק מניות שכבר נושק לרמות השיא תשואות של מעל 10% למרות הסיכונים נראות אטרקטיביות להשקעה.

אורי ליכט או מנהל מחלקת המחקר בבית ההשקעות IBI