שנה פנטסטית לתיקי ההשקעות: הניבו 15%-75%

המסלולים הפופולריים ביותר, בהם רכיב מנייתי של 20% ו-30%, הניבו ב-2009 15.1% ו-20.2%, בהתאמה ■ אולם ממדד קלי שוקי הון עולה כי בסיכום שלוש השנים האחרונות, דווקא התיקים עם חשיפה של עד 10% למניות הניבו את התשואה הגבוהה ביותר - 23.4%

אקורד הסיום של שנת 2009, חודש דצמבר, לא האיר פנים למשקיעים בתיקים המנוהלים בבתי ההשקעות. מדד קלי שוקי הון, המודד את ביצועיהם של שבעה מהמנהלים הגדולים בתעשייה ומקיף כ-80% ממנה, מצא כי המסלולים הסולידיים סבלו בחודש זה מירידות מינוריות של 0.5%-1%. ולמרות זאת, בסיכומו של דבר, 2009 מתבררת כאחת השנים הטובות ביותר למנהלי התיקים, עם תשואות פנטסטיות בנות 15%-75%, תלוי במסלול ההשקעה.

אבי מנדה, מנכ"ל קלי שוקי הון, מציין כי במסלולים הסולידיים, שאינם כוללים מניות כלל או חשופים למניות בשיעור נמוך של עד 10%, הניבו התיקים המנוהלים -2009 תשואות של 15.1% ו-20.2%, בהתאמה.

במסלולים הפופולריים ביותר, בהם חשיפה של 20% ושל 30% למניות, הניבו מנהלי התיקים אשתקד תשואות של של 26.7% ו-31.4%, בהתאמה. המשקיעים במסלול האגרסיבי ביותר, המאפשר חשיפה לעד 100% מניות, השיגו תשואה שנתית יוצאת דופן של 75.4%.

השנה החזקה בשווקים הפיננסיים באה לידי ביטוי גם בירידה בסטיות התקן במסלולים השונים. כך, למשל, במסלול האגרסיבי של עד 100% מניות, עמדה סטיית התקן על 3.65 בלבד. במסלול הסולידי ביותר, שאינו כולל מניות כלל, סטיית התקן עמדה על 1.45.

העליות החדות לא היו מנת חלקן של המניות בלבד, וגם האפיק האג"חי נהנה מרוח גבית, בעיקר הודות לנקודת המוצא החלשה יחסית עימה החל את 2009. כזכור, בסוף 2008 נפתחו המרווחים בין תשואות איגרות החוב הקונצרניות לממשלתיות בעקבות המשבר, והם חזרו לרמות נורמליות במהלך השנה. המרוויחים מכך היו המשקיעים בכלל המסלולים, ולראיה, גם מי שהשקיע במסלול ללא מניות כלל רשם תשואה דו-ספרתית, ששמורה בדרך כלל לאפיק המנייתי.

המובילים בתשואה לשלוש שנים

בקלי שוקי הון עוקבים אחר התיקים המנוהלים זה ארבע שנים, וביצעו בסוף 2009 סיכום תלת שנתי לביצועי מנהלי תיקי ההשקעות. תקופה של שלוש שנים נחשבת בשוק למח"מ הממוצע בו משקיעים מחזיקים תיק אצל מנהל תיקים.

תוצאות הבדיקה מראות כי דווקא מי שהחזיק תיק במסלול סולידי יחסית, המאפשר חשיפה של עד 10% למניות, נהנה מהתשואה המצטברת הגבוהה ביותר, בשיעור של 23.4%. משקיעים במסלול ללא מניות כלל השיגו תשואה של 19.7% על השקעתם בתקופה, מעט נמוכה מהתשואה שהניב מדד האג"ח הכללי, הבנצ'מרק של התיק - 19.9%.

מדד האג"ח הכללי, נזכיר, מורכב הן מאג"ח ממשלתיות והן מקונצרניות. מנהלים שבחרו להיצמד בזמן המשבר לאג"ח ממשלתיות בשיעור גבוה יותר, נהנו מתשואות גבוהות יותר לאורך התקופה, לעומת התיקים שירדו ביחד עם שוק האג"ח הקונצרניות במהלך המשבר.

במסלול האגרסיבי ביותר השיגו מנהלי התיקים את תשואת מדד ת"א 100 בתקופה של שלוש שנים - 15.5%.

חשוב לציין כי בפועל התשואה שהשיגו המשקיעים נמוכה מזו המוצגת כאן, שכן היא אינה מנוכה דמי ניהול. העמלות למנהלי התיקים הן אינדיבידואליות ומשתנות מלקוח ללקוח, אך סביר להניח שבדומה למתרחש בשוק הגמל, גם כאן דמי הניהול קיזזו כרבע מהתשואות שהשיגו המשקיעים.