אוצרות בפח האשפה של הבורסה

כך אפשר להרוויח כסף מהשקעה במניות שאף משקיע לא רוצה בתיק שלו

התנ"ך של המשקיעים הלעומתיים (contrarian investors), אלה הבוחרים במניות של חברות לא פופולריות שאיש אינו מעוניין לקנות אותן, הוא ספרו המצוין של דיוויד דרמן "אסטרטגיות השקעה למשקיע הלעומתי" (Contrarian Investment Strategies).

מלבד היותו ספר חובה, לדעתי, לכל משקיע באשר הוא, דרמן מספק שורה ברורה של קריטריונים שבעזרתם תוכלו לאתר מניות שעשויות להניב לכם תשואות גבוהות במיוחד - אם יהיה לכם האומץ לרכוש אותן בזמן שהן אינן פופולריות ולהחזיק אותן בסבלנות עד אשר תחלוף הסערה.

העקרונות של דרמן מבוססים על העובדה שמשקיעים נוטים להתרכז בחברות ה"חמות" יותר, אלה שפרסמו את הדוחות הטובים ביותר, ולהפריז בהערכת שוויין. לעומת זאת, הם נוטים להתעלם מהחברות שהציגו תוצאות פחות טובות ולהמעיט בערכן. כתוצאה מכך, מניות של חברות פופולריות נסחרות לרוב ביוקר, וגם אם תהיה הפתעה חיובית כלשהי, היא בדרך כלל כבר תהיה מגולמת במחיריהן ולא תעלה אותם בצורה משמעותית. מצד שני, הפתעה שלילית עשויה להפיל את מחיריהן מטה.

מנגד, המניות המוזנחות ייסחרו במקרים רבים במחיר נמוך מדי, גם תחת ההנחה שיתממשו תרחישים גרועים לפעילויותיהן. בגלל תת-התמחור הזה, להפתעה שלילית כבר אין יותר מדי לאן להפיל אותן. אבל במקרה של הפתעה חיובית, יש למחיר הרבה לאן לעלות. בדיוק בגלל זה, בחירה במניות שאינן פופולריות היא השקעה חכמה. השקעה במניות כאלה היא קשה מבחינה פסיכולוגית, ולכן מעטים בלבד נוקטים אותה. אבל אלה שעושים זאת בעקביות מצליחים להשיג תשואות מרשימות למדי.

דרמן ממליץ לחפש את המניות הללו על-פי ארבעה קריטריונים: מכפיל רווח, מכפיל תזרים מזומנים, מכפיל שווי מאזני (שווי השוק לחלק לסך הנכסים המוחשיים פחות כל ההתחייבויות) ותשואת הדיבידנד. אם שניים או יותר מהקריטריונים של מניה נמצאים ב-20% התחתונים של השוק, היא מניה לעומתית.

ברור שמכפילים נמוכים כשלעצמם אינם אומרים דבר, וייתכן שיש סיבה מוצדקת לכך שהם כל-כך נמוכים. לכן, הכרחי לבחון גם יחסים פיננסיים של החברה (יחסים בין סעיפים שונים בדוחות הכספיים שלה), כדי לגלות אם היא אכן נסחרת בזול או שיש היגיון מאחורי השיגעון. בין היחסים העיקריים שאותם בוחן דרמן: תשואה גבוהה על ההון, יחס שוטף גבוה מהממוצע במגזר של החברה, ושולי רווח (לפני מס) הגבוהים מ-10%.

כשהרצתי את הקריטריונים האלה במסננת המניות שלי, קפצה מיד מניה מעניינת - חברת משחקי ההימורים הסינית GigaMedia (GIGM). המחיר בעבר אינו אומר דבר, אבל רק בשביל הפרוטוקול, לפני פרוץ המשבר, בנובמבר 2007, נסחרו מניות החברה במחיר שיא של כמעט 24 דולרים.

בשנתיים שלאחר מכן הן צללו מטה, והיום הן נסחרות סביב שלושה דולרים. בהנחה שהתוצאות החלשות במיוחד של הרבעון האחרון לא ישקפו את פעילות החברה בעתיד הרחוק יותר, המכפילים של המניה נמוכים גם ביחס לשוק וגם ביחס למתחרות. אמנם התחרות בתחום משחקי ההימורים התגברה מאוד בשנים האחרונות, אך לחברה יש מספיק מזומנים כדי לצלוח את התקופה הקרובה, והפופולריות שלה יכולה לסייע לה לחזור לרווחיות בעתיד.

אם גם אתם סבורים כך, ויש לכם הסבלנות הנדרשת, יכול להיות שיש כאן מציאה לעומתית נהדרת עבורכם.

גילוי נאות: הכותב אינו מחזיק באף אחד מניירות הערך המוזכרים. אין לראות בכתבה המלצה לרכישה/למכירה של ניירות ערך ו/או תחליף לייעוץ.

yinon@bursa4u.com