הפסד לרשות ההגבלים: שמואל דנקנר זוכה בתיק קרטל הגז

בתיק הואשמו 4 חברות הגז הגדולות - פזגז, ישראגז, אמישראגז ודורגז - בהסדרים כובלים ■ נקבע כי לדנקנר, מייסד דורגז, ולחשב סופרגז לשעבר, ישראל אנגל, לא היתה זיקה לתחום העבירה ■ דנקנר: "יש שופטים בירושלים"

בית המשפט המחוזי בירושלים זיכה היום (ד') את שמואל דנקנר, ממייסדי דור אנרגיה, דור כימיקלים ודורגז, בתיק קרטל הגז, בו הואשמו 4 חברות הגז הגדולות - פזגז, ישראגז, אמישראגז ודורגז - בעשיית הסדרים כובלים, חלוקת השוק ותיאום מחירים לגבי לקוחות חדשים. גם ישראל אנגל, שהיה חשב סופרגז, זוכה בתיק.

עם זיכויו אמר דנקנר ל"גלובס": "יש שופטים בירושלים". לדבריו, "האמנתי בחפותי, אבל לא ידעתי מה השופט יחליט".

דוד שזר, שהיה יו"ר דורגז, והודה בחלק מעובדות כתב האישום בעסקת טיעון, הורשע בנושאים טכניים, בהם נותר פער עם התביעה. בכך בא לסיומו המשפט, שהחל לפני 5 שנים, וכל החברות ורוב הנאשמים הגיעו בו להסדרי טיעון.

דנקנר הואשם בתיק באחריות מנהלים, בהיותו מנהל פעיל ובעל מניות בדורגז. בזמנו העיד בתיק: "מבחינתי, להאשים אותי בשיתוף-פעולה עם חברות הגז הקשורות לחברות הדלק בהן התחריתי - זה כמו לומר לאדם חרדי שהוא אכל חזיר".

לגבי דנקנר אמר השופט יצחק ענבר כי הגיע למסקנה כי דנקנר לא היה מנהל פעיל. השופט קבע כי לא הוכח כי דנקנר ידע על הקרטל, וכי "ידיעה" היא חלק מהיסודות של הסטטוס של "מנהל פעיל".

"כשאדם נהיה מנהל פעיל, נדרשת זיקה אפקטיבית בין התפקיד לבין התחום בו נעברה עבירה. לא חייבת להיות שליטה ישירה, ולא צריך להיות אחראי ישיר. אין זיקה מספקת בין תפקידיו (של דנקנר - ה.מ) לבין התחום בו נעברה העבירה", נפסק.

עו"ד נוית נגב, מצוות ההגנה של דנקנר, אמרה בעקבות הזיכוי: "אנחנו שמחים על כך שבית המשפט קיבל את עמדתנו כי דנקנר כדירקטור לא היה מנהל פעיל. דנקנר הקדיש את חייו למלחמה בקרטלים בתחום האנרגיה, ולכן ההכרעה העקרונית בעניין חשובה".

מעורבות חולפת

באשר לאנגל, לגבי חלק מעובדות כתב האישום השופט קיבל את העובדות עליהן הצביעה התביעה, ואולם במישור המשפטי קבע כי מעורבותו לא הופכת אותו לצד במעשים.

באשר לעובדות אחרות, השופט קבע כי ההסדרים הכובלים לא היו קשורים לתחום עליו היה מופקד אנגל - שימור הלקוחות הקיימים.

לדבריו, "אנגל היה אמנם נושא משרה בכיר וידע על הסדרי החלוקה, אך ספק בעיניי אם מעורבותו החולפת בפגישה הגישוש הראשונית יוצרת כוח... תרומתו להסדרים הכובלים היתה זניחה ושולית".

התביעה יוצגה בידי עוה"ד אסף מוזס ותומר דגני מרשות הגבלים עסקיים; דנקנר יוצג בידי עוה"ד נוית נגב וליזי שובל; אנגל - בידי עוה"ד ניב זקלר וערן זך; ושזר - בידי עוה"ד יוסי לוי ועופר קורלנדר.

קנסות ומאסרים בהסדרי הטיעון

למרות זיכויו של שמואל דנקנר בתיק קרטל הגז, שנוהל על-ידי רשות ההגבלים העסקיים, הושגו הישגים משמעותיים מבחינת העונשים שהוטלו במסגרת עסקאות הטיעון בתיק.

4 חברות הגז - פזגז, ישראגז, אמישראגז ודורגז - הורשעו במסגרת עסקאות טיעון ושילמו מיליוני שקלים. הקנס הגבוה ביותר הוטל על פזגז - 4 מיליון שקל. נושאי המשרה בחברות שילמו אף הם קנסות גבוהים, לעיתים בהיקף של מאות אלפי שקלים.

בנוסף, מנכ"ל דורגז לשעבר, צבי מור, ריצה עונש מאסר של 4 חודשים בפועל, לצד קנס בגובה 950 אלף שקל. מנכ"ל סופרגז, משה אולדק, ריצה 100 ימי מאסר בפועל.