אובמה מכה על חטא: ציפיותינו במזה"ת היו גבוהות מדי

אומר בראיון ל"טיים": "בהחלט נכון שמה שעשינו השנה (במזה"ת) לא הניב את פריצת הדרך שאותה רצינו" ■ "שני הצדדים התקשו לפתוח במו"מ משמעותי בגלל אופי הקואליציות הפנימיות שלהם או בגלל המחלוקת הפנימיות בקרבם"

"בהחלט נכון לומר, שמה שעשינו השנה (במזה"ת) לא הניב את פריצת הדרך שאותה רצינו; אם היינו צופים בשלב מוקדם יותר חלק מהבעיות הפוליטיות של שני הצדדים, לא היינו מעלים את הציפיות לרף גבוה כל כך". כך אומר הנשיא ברק אובמה בראיון ל"טיים", שמתפרסם היום (ה') באתר האינטרנט של השבועון.

"תהליך השלום במזה"ת לא התקדם; אני חושב שהוגן לומר שלמרות כל מאמצינו להניע את הצדדים להידברות בשלב מוקדם, (התהליך) אינו נמצא היכן שהיינו רוצים שיימצא", מודה אובמה.

בתשובה לשאלת המראיין, ג'ו קליין, מדוע נתקעה יזמת השלום האמריקנית, אמר הנשיא: "מדובר באמת בבעיה קשה מאוד, אפילו לאדם כמו ג'ורג' מיטשל, שסייע להביא שלום לצפון אירלנד. זו בעיה עיקשת מאין כמוה".

"שני הצדדים, ישראלים ופלסטינים, נוכחו לדעת, שסביבתם הפוליטית, אופי הקואליציות הפנימיות שלהם, או המחלוקות הפנימיות בקרבם היקשו עליהם מאוד לפתוח במו"מ משמעותי", אמר הנשיא. "אני חושב שהערכנו יתר על המידה את יכולתנו להשפיע על הצדדים לעשות זאת, בשעה שהתפיסות הפוליטיות שלהם היו מקובעות בכיוון ההפוך".

לדברי אובמה, בעייתו של נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, היא שחמאס נמצא כל הזמן מאחוריו ומציץ מעבר לכתפו. עבאס גם חי באווירה הכללית בעולם הערבי שמגלה חוסר סבלנות לגבי כל תהליך שהוא.

"ובחזית הישראלית, למרות שהישראלים הראו נכונות להכניס שינוייים מסוימים במדיניות שלהם, לאחר זמן רב, הם עדיין מתקשים מאוד לעשות מחוות נועזות", מציין הנשיא.

"אנו עומדים להוסיף לעבוד עם שני הצדדים (במאמץ להניעם) להכיר בעובדה שפיתרון של שתי מדינות משרת את האינטרסים הבסיסיים ביותר שלהם, פיתרון שיאפשר לישראל לחיות בביטחון ושיעניק לפלסטינים ריבונות ויאפשר להם להתמקד בפיתוח כלכלתם ולשפר את חיי ילדיהם ונכדיהם".