בדיקת "גלובס": באילו ענפים לא כדאי לקנות מהיבואן הרשמי?

אחרי שנים של נאמנות כפויה למותגים שיובאו לכאן ע"י יבואן בלעדי, מתעוררת בענפים שונים תחרות ע"י יבואנים מקבילים שמוזילים את המחירים משמעותית ■ כך קונים מותגים בזול

לצד היבואנים הרשמיים מתפתחת בשנים האחרונות מערכת מסועפת של יבוא מקביל. אם בעבר היה מדובר בעיקר על מוצרי אלקטרוניקה או בשמים, כיום ניתן להשיג ביבוא מקביל מוצרי תינוקות יוקרתיים, ביגוד ממותג ואפילו מוצרי מזון נפוצים כמו קפה נמס. אלה לרוב זולים באחוזים ניכרים מאותם מוצרים המיובאים על-ידי היבואן הרשמי.

חשוב להדגיש כי קיים שוני משמעותי בין יבוא מקביל חוקי לבין יבוא המפר זכויות בלעדיות או זיוף מוצרים. כל היבואנים המקבילים שעימם שוחחנו לצורך הכנת הכתבה טענו שהם מייבאים מוצרים מקוריים בלבד, ושמקור היבוא חוקי ומתועד.

איך ייתכן שיבוא מקביל הוא דבר חוקי? יש לכך סיבות שונות. לעיתים בשווקים שונים מוצעות גירסאות שונות של אותו מוצר, והיבואנים המקבילים רוכשים גירסה אחרת מזו שמיובאת על-ידי היבואן הרשמי. לעתים הם רוכשים מלאים של מוצרים מסטוקרים בחו"ל שאינם מחויבים ליבואנים הרשמיים.

היבואנים הרשמיים מצידם מתנגדים כמובן לתופעה, המהווה לדידם תחרות לא הוגנת, וטוענים נגדה טענות שונות ומגוונות, בהתאם לתחום. כך לדוגמה טוענים היבואנים הרשמיים של מוצרי האלקטרוניקה כי דגמי היבוא המקביל הם דגמים ישנים, וכי היבואנים המקבילים אינם מחויבים על-פי חוק להחזיק חלקי חילוף לאותם מכשירים; יבואני האופנה טוענים כי יבוא מקביל של מותגי יוקרה כולל דגמים מעונות קודמות.

מנגד טוענים היבואנים המקבילים כי מדובר במוצרים חדישים, וכי האחריות והשירות שניתנים למוצרים המיובאים ביבוא מקביל לא נופלת מזו שנותנים היבואנים הרגילים.

אופנה: הילפיגר במחיר של קסטרו

11

מחיריהם של מותגי האופנה בישראל גבוהים בעשרות אחוזים ממחיריהם בארה"ב ובאירופה.

על רקע זה פתחו לפני כשנתיים שני צעירים חרדים, אלעד סויסה ודניאל רפאלוביץ', חנות למותגי הביגוד פולו ראלף לורן וטומי הילפיגר. השניים רוכשים את הבגדים בארה"ב מסטוקרים של רשתות שיווק.

לדברי סויסה, חולצות של שני המותגים, שנמכרות בארץ ב-400-600 שקל נמכרות בארה"ב במחיר 20-25 דולר, ולפעמים אפילו בפחות. "לפני שנתיים וחצי התחלנו לבדוק אופציה ליבוא פרללי. בתחילה נתקלנו בהמון קשיים מצד היבואנים הרשמיים ומהמכס, שדרשו הצהרות מאוד רציניות על מקור הבגדים. כיוון שהסחורה שאנחנו מייבאים מקורית לחלוטין ומקורותיה ידועים, היא משוחררת מהמכס ללא עיכובים. המכס עובד בצורה מאוד יסודית ובצדק, על מנת למנוע הברחת מוצרים מזויפים".

השניים מוכרים חולצות מכופתרות של טומי הילפיגר במחיר מקסימלי של 250 שקל וחולצות של פולו ראלף לורן ב-270 שקל.

מחירי חולצות מהמותגים האלה בחנויות היבואן הרשמי מגיעים ל-600-650 שקל. מכנסי ג'ינס או סריג של טומי הילפיגר נמכרים במחסן בכ-300 שקל, לעומת כ-600 שקל בחנות היבואן המקביל.

השניים מצהירים כי המוצרים שניתן להשיג אצל שונים מאלה של היבואן הרשמי, שכן בעוד היבואן הרשמי מייבא את הסחורה מהליין האירופאי של המעצבים, כאן מדובר בביגוד מהליין האמריקאי.

כך או כך מאות הלקוחות הצובאים מידי יום על המחסן מוכיחים כי מדובר בהצלחה.

בישום: 4 בשמים במחיר אחד

44

בשנים האחרונות העמיקה משמעותית התחרות בין הרשתות בתחום הבישום, וכיום, בעיקר לקראת החגים, ניתן למצוא הנחות מפליגות על מבחר בשמים שבעבר נדרשו הצרכנים לשלם עבורם סכומים משמעותיים. למרות זאת עדיין קיים בתחום יבוא מקביל, כשחלקו יבוא נקודתי, וחלקו יבוא שוטף.

כך לדוגמה ייבאה רשת שופרסל לפני מספר חודשים, לקראת החגים, מלאי של בשמים דרך יבוא מקביל, עקפה את היבואנים בארץ, ומכרה אותם במחירים הנמוכים ב-20%-30% ממחירי היבואנים הרשמיים.

בין הגורמים המייבאים באופן קבוע בישום ביבוא מקביל ניתן למצוא את "כל פרפיום", המשווקת בשמי יוקרה באמצעות קטלוגים, אתר אינטרנט ובחנויות הרשת ברעננה, ראשל"צ ובני ברק.

רוני שרוני, מנכ"ל ובעלים של כל פרפיום, מסביר כי מחירי הבשמים בעולם לא לא משקפים את הערך האמיתי של הבושם, שעלות הייצור שלו נמוכה בהרבה. "בעוד שהחברות הגדולות, כמו גם היבואנים בישראל, משקיעים סכומי כסף גדולים בפרסום, אנחנו משווקים ישירות לצרכן, מדלגים על הפערים, ולכן יכולים להציע מחירים יותר נמוכים".

חשוב לציין כי לפני מספר שנים, בעקבות תביעה שהגישה נגד כל פרפיום חברת לנקסטר הבינלאומית, נאסר על החברה לייבא את מוצרי לנקסטר ביבוא מקביל. אולם משיטוט באתר של החבר הניתן להתרשם כי המגוון המוצע גבוה.

כיוון שהבשמים נמצאים במוקד התחרות בין הרשתות השונות, קשה להשוות בין המחירים בכל רגע. עם זאת, בהשוואה למחירים הרשמיים של היבואנים, אכן מדובר בהפרשים גדולים. כך לדוגמה המחיר המומלץ של הוגו בוס לגבר 150 מ"ל הוא 465 שקל, בפועל ניתן להשיג אותו ברשתות השונות במחירי מבצע של 100-200 שקל, ובכל פרפיום הוא נמכר ב-150 שקל.

גם מחירו של היבואן לבושם דונה קארן לאישה קשמיר מיסט 100 מ"ל הוא 540 שקל, הוא נמכר בפועל במחירי מבצע של 200-300 שקל, ומחירו הרשמי בכל פרפיום ב-180 שקל.

דוגמאות נוספות: מחירו הרשמי של אקווה ג'יו גורגיו ארמני 100 מ"ל הוא כ-570 שקל, מחיר המבצע ברשתות 300-350 שקל, ובכל פרפיום המחיר 200 שקל. מחירו המומלץ של בושם אופוריה לאישה קלווין קליין 50 מ"ל הוא 455 שקל, במבצעים הוא נמכר ב-200-250 שקל, ובכל פרפיום ב-160 שקל, ומחירו המומלץ של הבושם פנטזי בריטני ספירס 100 מ"ל הוא 640 שקל, במבצעים הוא נמכר ב-200-300 שקל, ובכל פרפיום ב-150 שקל.

מוצרי תינוקות: החל מעגלות ועד לבקבוקים

33

עלות סל מוצרים בסיסי לתינוק יכולה בקלות להגיע גם ל-7,000-10,000 שקל, כאשר העגלה היא מרכיב מרכזי בהוצאה. היום כשעגלה נתפסת כסמל סטטוס, רק טבעי הוא שקמה תחרות ליבוא הרשמי במטרה להוזיל את המחירים.

שתי הסנוניות הגדולות הראשונות בתחום זה הן בייבי סטאר בבארות יצחק ו-my baby 4 באזור התעשייה פולג, אשר מוכרות עגלות ומוצרי תינוקות ממותגים אחרים במחירים נמוכים ב-25% מאלה שנמכרים על-ידי היבואנים הרשמיים.

* בייבי סטאר: החנות הוקמה על-ידי אברי קציר ודניאל דוידוביץ', העוסקים ביבוא מקביל מזה מספר שנים. את המגוון המוצג בחנות מייבאים השניים מסטוקרים בחו"ל ש"נתקעו" עם מלאי שלא יכלו למכור, ועיקר התחרות לדבריהם באה לידי ביטוי במחירי מותגי העגלות היוקרתיות סטוקה ומוצ'י, הנמכרות אצלן במחירים הנמוכים בעשרות אחוזים ממחירי היבואן הרשמי (4,500 שקל לעומת כ-6,000 מחיר היבואן הרשמי).

בתשובה לשאלה כיצד הם מתמודדים עם תיקון תקלות ואחריות לעגלות, טוענים השניים כי הסטוקרים מהם הם רוכשים את העגלות מספקים גם חלקי חילוף, ובנוסף הם רוכשים גם עגלות חלופיות מהם ניתן במידת הצורך לפרק חלקים שישמשו כחלקי חילוף. בכל מקרה מעניקה החנות אחריות של 3 שנים לעגלות.

* my baby 4: הוקמה על-ידי בנימין ומרים דוידוביצ'י, זוג עולים חדשים מצרפת, שהחליטו גם הם להביא לישראל מותגים מובילים במחירים נמוכים יותר. בחנות נמכר מגוון עשיר של מוצרים לתינוקות: עגלות, מיטות, שידות, ציוד לחדר תינוקות, מוצרי אמבטיה, צעצועים, מוצצים, בקבוקים, מוצרי טיפוח לתינוקות, בגדים וכסאות בטיחות לרכב. לדברי דווידוביצ'י, המוצרים הנמכרים בחנות מיובאים מיצרנים מובילים בעולם, כך לדוגמה עגלות סטוקה נמכרת שם ב-4,800 שקל, ובקבוקים לתינוק מתוצרת MAM נמכרים ב-16 שקל לעומת 35-40 שקל בחנויות אחרות.

רכב: עדיין מחכים לרפורמה

לפני החגים הבטיח משרד התחבורה לקדם רפורמה רבתי בתחום פתיחת שוק יבוא הרכב, ובראשה התחלת יבוא מקביל של רכב "עד נובמבר". מדובר בפתיחה של השוק ליבואנים מסחריים סדירים, שמייבאים "סטוקים" של כלי רכב חדשים (בלבד) מדילרים בחו"ל, ללא צורך בקשר ישיר עם יצרני הרכב.

מדובר ברפורמה מורכבת, שדורשת הכנה מורכבת; פרסום שורה ארוכה של תקנות, הגבלות ותנאים; והקמת מנגנון פיקוח על כלי הרכב המיובאים. נובמבר, כבר עבר ובינתיים כלום לא קרה.

במשרד התחבורה מאמינים כי המהלך, שאמור לעודד את התחרות בענף, יחסוך לציבור עד 1.2 מיליארד שקל בשנה, יקטין את מספר תאונות הדרכים - ואף יפחית את זיהום האוויר.

אלא שמרבית העוסקים בענף טוענים כי גם יבוא מקביל לא יגרום להורדה משמעותית במחירי המכוניות, שכן המרכיב העיקרי במחירים הוא מס שאותו גובה מדינת ישראל, וללא שינוי משמעותי במדיניות המיסוי הסיכוי להוזלה במחירי המכוניות שאינן מכוניות יוקרה נמוך מאוד.

חשמל: מסך במחיר מציאה

44

מוצרי החשמל ביבוא המקביל זולים לעיתים בעשרות אחוזים ממוצרי יבוא רשמי. עיקר הפעילות של היבוא המקביל של מוצרי החשמל נסובה סביב מסכים, אולם בשוק ניתן למצוא גם מוצרים קטנים יותר דוגמת מיקסרים או מגהצים הזולים במאות שקלים. בין היבואנים המקבילים הבולטים נמצאים סמליין, י. שלום ובטי. גורמים בענף טוענים כי במהלך השנים שיכללו היבואנים המקבילים את השירות וכיום מפעילים הגדולים שביניהם מוקדי שירות בפריסה ארצית, המעניקים גם שירות עד הבית, ברמה שאינה נופלת מרמת השירות של היבואנים הרשמיים. הם מייבאים דגמים זהים לדגמים שמייבאים היבואנים הרשמיים, ולא אחת אף חדישים מהם. "היבואנים המקבילים רוכשים את המוצרים מדילרים באירופה ובמזרח. אותם דילרים רוכשים מהמפעלים כמויות עצומות של סחורה, ובשביל להסוות את מקורה מעבירים אותה כמה ידיים עד שהיא מגיעה לישראל. בעוד שהיבואנים הרשמיים לא מביאים לפעמים דגמים מאוד חדישים עד שיסיימו למכור את המלאי של הדגמים הקודמים, ביבוא המקביל הכול הרבה יותר זריז ומגיב לשוק במהירות גדולה משמעותית. את מוצרי היבוא המקביל ניתן להשיג היום בחלק ניכר מהחנויות, ויש רשתות שמציגות אלה ליד אלה מוצרי יבוא מקביל ויבוא רשמי ומציעים לצרכן את שתי האפשרויות".

בין רשתות החשמל בולטת רשת מחסני חשמל, אשר מוכרת מוצרים מיבוא מקביל, וכך כנראה מצליחה למכור במחירים נמוכים.

מזון: אפילו קפה עולה פחות

יבוא מקביל של מוצרי מזון ניתן למצוא בעיקר ברשתות הזולות השייכות למה שמכונה ה"הרשת הרביעית", שעמן נמנות בין היתר הרשתות "חצי חינם", רמי לוי, מחסני להב ואחרות. רשתות אלה נקלעות לעיתים לעימותים עם הספקים, על רקע רצונם של האחרונים להעלות מחירים.

כך לדוגמה קרה בעבר שרשת "חצי חינם" הסירה ממדפיה את מוצרי זוגלובק על רקע זה. דוגמה נוספת היתה כשאסם ביקשה לייקר את מחיר הקפה טייסטרס צ'ויס, ייקור שלא היה מקובל על בעלי הרשת, אז פנתה הרשת לששי קופרלי, אחד האחים לבית קופרלי - מבעלי הרשת - העוסק ביבוא מקביל של מוצרי מזון, וזה ייבא עבור הרשת מחו"ל אלפי צנצנות קפה, שנמכרו במחיר נמוך משמעותית.

לדברי קופרלי, כיום מייבאים ביבוא מקביל בירות ודגנים, ואלה נמכרים לצרכן הישראלי במחירים הנמוכים ב-20%-30% ממחירי המוצרים המקבילים בישראל. "גם חברות המזון הישראליות מייבאות חלק מהמוצרים שהם מוכרות תחת המותג שלהן. כך לדוגמה אוסם מוכרת קרקרים שמיוצרים עבורה באיטליה, וחברות המשקאות מייבאות חלק מהבירות שהן מוכרות. אנחנו חוסכים את פערי התווך ביבוא שלנו, ועלותו נמוכה מאוד כיוון שהוא נעשה לרוב בהובלה ימית".