ציפי לבני, עזבי את דן חלוץ

במקום להביאו ל'משבצת הביטחונית' ששחרר מופז, רענני אותה באזרח מסוג שמעון פרס

בינתיים זה רק שמועות שיו"ר קדימה, ציפי לבני, מעוניינת לצרף את דן חלוץ למפלגתה. אבל בין השמועות גם יש עובדה, שלבני נפגשה עם חלוץ לשיחה של כמה שעות. ההערכות הן כי מדובר בהכנת לקבלת "התיק הביטחוני" בקדימה במקומו של מופז, שמאז אמר ש"בית לא עוזבים", לא מוצא לעצמו בית.

אבל להכניס במקומו את חלוץ? - כבר על פניו זה נשמע כמו רעיון עיוועים. במה אמור חלוץ להיות טוב יותר ממופז? "מקורבים" בקדימה אומרים שאחריות חלוץ למלחמת לבנון אינה גדולה מזו של מופז, לגביו נקבע בועדת וינוגרד שלא הכין את הצבא למלחמה. יכול להיות - אבל איך העובדה שמופז פישל מלבינה את ניהול המלחמה הכושל של חלוץ?

לפי ועדת וינוגרד מדובר בשני גנרלים, שכל אחד תרם את חלקו הנכבד ביצירתה של מלחמה, בה איבדו לוחמים רבים את חייהם ללא צורך ותכלית. מופז עשה זאת כרמטכ"ל ושר ביטחון, חלוץ כרמטכ"ל המלחמה, שבנוסף לכך גם סוחב על גבו את חטוטרת "שיחת המניות" ביומה הראשון של המלחמה.

מפלגה ללא גנרלים

אבל בואו נעזוב את השניים הללו ונדבר על העיקרון. לבני צועדת עם הדגל של "פוליטיקה אחרת". הכוונה בעיקר לעניין השחיתויות, הפליליות והציבוריות. שזה יפה מאוד, אבל לסיסמא הזאת יש פנים נוספות, שאחת מהן היא טיב ואיכות האנשים אתם הולכים לבחירות ולניהול המדינה. פוליטיקה אחרת צריכה להיות גם פוליטיקה שמסוגלת להתקיים גם ללא גנרלים, שאולי צריכה וחייבת להתקיים בלעדיהם.

איך ולמה שולטת אצלנו המנטרה שבלי גנרלים במפלגה, אין לה "אדם ביטחוני"? שמעון פרס לא היה איש צבא, האם יש מישהו שעשה למען הביטחון יותר ממנו? צריך לציין זאת כמשקל נגד לאלה הקופצים כנשוכי נחש עם השם עמיר פרץ.

מה שקיבלנו ממינוי פרץ לשר הביטחון זו הוכחה שלא כל אזרח מתאים לתפקיד הזה. אבל לא קיבלנו כל ראיה לכך שאף אזרח אינו מתאים, או אינו מתאים יותר מאיש צבא. מול פרץ יש לא רק את הדוגמא של פרס, אלא גם לוי אשכול, משה ארנס, דוד בן גוריון, מנחם בגין, יצחק שמיר.

כן, רבותי, היו זמנים בהם לא חשבו שגנרל ופוליטיקה זה בהכרח דבר חיובי, ולעומת זאת האמינו שאזרח וביטחון הולכים טוב מאוד ביחד. ברוח אותם ימים אני מתכבד להציע בזאת ללבני שאם תצליח לעקור את מופז מקדימה - וזה לא יהיה קל - שתשקול למנות למשבצת הביטחונית של קדימה דווקא אזרח שהוא כשיר לתפקיד, ויש רבים כאלה. זה יהיה מאוד יעיל, מרענן, וללא ספק "פוליטיקה אחרת".