הבוננזה הבאה? "ציון נפט וגז" מחפשת נפט על-פי התנ"ך

החברה, שמייסדה אוונגליסט אדוק, מחזיקה ברישיונות לחיפוש נפט מדרום נתניה ועד צפון חיפה ■ המטרה: "לסייע לישראל דרך מציאת נפט וגז, וכך לסייע לישראלים להיות עצמאיים מבחינה פוליטית וכלכלית"

מי לא מנסה להצטרף בימים אלו ל"קדחת הקידוחים" שתקפה את שוק ההון המקומי. שותפויות החיפושים של יצחק תשובה (דלק ואבנר) וקובי מימון (ישראמקו) שכבר גילו גז בכמויות מסחריות, נסחרות בשווי של מיליארדי שקלים. גם מי שנחשבו עד לפני מספר חודשים לשותפויות אזוטריות כמו רציו, מודיעין, לפידות וזרח, טיפסו בתוך זמן קצר לשווי "בועתי" של עשרות ומאות מיליוני שקלים.

דומה שבשבועות האחרונים זכו כל השחקנים המקומיים - שמניותיהם נסחרות בבורסה בת"א - לכיסוי תקשורתי נרחב ועם זאת, מתברר, הם לא היחידים. מעבר לים, כך גילינו, יש חבורה של אנשים שפשוט מאוהבים בישראל והקימו חברה שמטרתה זהה למטרות של תשובה ועמיתיו - למצוא נפט ו/או גז בישראל, וכך לסייע לארץ הקודש להפוך ליותר עצמאית. ואם אתם לא מאמינים לנו, כנסו בבקשה לאתר הבית של חברה בשם Zion Oil and Gas ותבינו אהבת ישראל מה היא.

נחזור להיות קצת יותר רציניים. Zion Oil and Gas (סימול: ZN) הוקמה לפני קרוב לעשור מתוך מטרה (ואנו מצטטים מאתר החברה) "לסייע לישראל לשקם את המדינה דרך מציאת והפקת נפט וגז, וכך לסייע לאזרחי המדינה להיות עצמאיים, הן מבחינה פוליטית והן מבחינה כלכלית". ג'ון בראון, המייסד, ביקר בישראל באמצע שנות השמונים ("ביקור רוחני", כך מגלה האתר), התאהב בארץ, והחליט להיות יצחק תשובה עוד לפני שמישהו ידע מי זה תשובה. דרך אגב, באתר הבית נכתב כי מדובר ב"חברה מיוחדת, עם מטרה מיוחדת עבור ארץ מיוחדת".

כדי להגשים את החזון, הנפיק בראון את החברה בבורסת AMEX (כיום חלק מבורסת NYSE) לפני כשלוש שנים וגייס עבורה 19.2 מיליון דולר לפי מחיר של 7 דולר למניה. מספר חודשים מאוחר יותר ביצעה החברה הנפקת זכויות וגייסה 21 מיליון דולר, ואילו בדצמבר האחרון השלימה הנפקת זכויות שנייה וגייסה 18 מיליון דולר. שתי ההנפקות האחרונות בוצעו לפי מחיר של 5 דולר למניה, בעוד החברה נסחרת כיום לפי מחיר של 6.33 דולר המשקף שווי של 96 מיליון דולר. בספטמבר האחרון שידרגה החברה את מעמדה ועברה להיסחר בנאסד"ק תחת הסימול ZN.

"לשלב בין אמונה למדע"

Zion Oil and Gas אינה חברה ישראלית כאמור, ואף אינה בבעלות או תחת ניהול ישראלי. מנכ"ל החברה הוא ריצ'רד רינברג, שהיה בעברו בעל חברת השקעות, סמנכ"לית הכספים של החברה היא סנדרה גרין, והישראלים היחידים שמצאנו ברשימת בכירי החברה הם אילן שינה, סגן נשיא לפיננסים בישראל, שהיה בעברו בכיר בבזק בינלאומי, ואף בחברת ורינט מבית קומברס טכנולוג'י.

ישראלים נוספים הם הדירקטור ד"ר יחזקאל דרוקמן, שהיה בעברו הרחוק ממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות, וד"ר אליעזר קשי, האחראי על הקידוחים בישראל, וגיאולוג בכיר שעבד בעבר בשותפות הנפט "לפידות".

הייחוד של Zion Oil and Gas אינו מסתיים באהבתה לישראל. בעת שבה קבלת רישיון חיפושים (וכמעט לא משנה היכן) הפכה למשאת נפשם של הפעילים המקומיים, לחברה האמריקנית יש שני רישיונות קידוח שמכסים שטח של 162,100 אקר (656,018 דונם) בין דרום נתניה לצפון חיפה.

הרישיון הראשון זכה לשם "Asher Menashe License" והוא מכסה שטח של 78,824 אקר (319,000 דונם) הממוקם במישור החוף, בין דרום קיסריה לצפון חיפה. הרישיון השני זכה לשם "Joseph License" (שוב, בהשראת דמויות מהתנ"ך) והוא מכסה שטח של 83,272 אקר (337,001 דונם) בין צפון קיסריה לדרום נתניה.

נכון להיום, Zion עדיין לא הגשימה את חזונה ולא מצאה סימני גז או נפט - בסוף השבוע האחרון אף הודיעה שבקידוח ליד עין כרמל (אליהו 3) אירעה תקלה בבור הקידוח - אך היא אינה מתייאשת וממשיכה לחפש, ובמיוחד להאמין - כפי שעולה מראיון שהעניק בראון לרשת Fox לפני כארבעה חודשים. "אני מאמין שישראל יושבת על מרבצי נפט ושהסוד למיקומם טמון בתנ"ך", הוא אמר.

בראון, שנשמע בראיון יותר כמו רב המטיף דברי תורה ופחות כיזם, לא הפסיק לצטט פסוקים מהתנ"ך התומכים בחזונו, ולא נאלם דום גם כשהמראיינת ציינה כי יש לא מעט אנשים שיהיו סקפטיים בנוגע לאותו חזון. "אפשר לשלב בין אמונה לבין מדע. האחד לא סותר את השני", ענה בראון. ובכן, עכשיו רק נותר לחכות ולראות האם התנ"ך אכן יוביל את בראון למרבצי נפט, וכך יביא מזור לאזרחי ישראל.