S&P מעלות על דיסקונט: מאשרר דירוג "-AA" ותחזית שלילית

ההאטה הכלכלית שחווה המשק הישראלי עשויה להשפיע לרעה על איכות תיק האשראי הבנקאי של דיסקונט כבר בעתיד הקרוב ■ רווחיות הבנק עשויה להיות מושפעת לשלילה בטווח הקצר והבינוני, נוכח הדרדרות באיכות תיק האשראי וההפרשות לחובות מסופקים

S&P מעלות מאשררת את דירוג המנפיק (כולל פקדונות ואג"ח) של בנק דיסקונט "-AA" ומותירה את תחזית הדירוג שלילית, כאשר בסוכנות הדירוג מציינים כי ההאטה הכלכלית שחווה המשק הישראלי עשויה להשפיע לרעה על איכות תיק האשראי הבנקאי כבר בעתיד הקרוב. תחזית הדירוג נותרה שלילית בשל חששות סוכנות הדירוג מעלייה בהיקף הפסדי האשראי במערכת הבנקאית.

השיקולים העיקריים לדירוג של S&P מעלות לבנק השלישי בגודלו בישראל מבוססים על מעמדו העסקי המקומי הטוב, בסיס פקדונות הולם ותמיכה ממשלתית אפשרית במידה ותידרש. עם זאת הדירוג מושפע לרעה מפגיעותם האפשרית של איכות הנכסים, זאת על אף השיפור שחלה בו לאחרונה, מצב ההון החלש בהתחשב ברמת הסיכונים בסביבת הפעילות העסקית ומבנה עלויות גבוה - מגביל את רווחיות הבנק. עוד מציינים בסוכנות הדירוג כי הבנק פועל בסביבה תחרותית מקומית בוגרת המגבילה אפשרויות צמיחה בעתיד.

צמיחת תיק האשראי האגרסיבית בהשוואה למתחרים מקומיים בשנים 2007 ו-2008 עשויה להחליש את ביצועי תיק האשראי בסביבה כלכלית קשה יותר. האנליסטית מיכל גור-כגן מסבירה כי יחס ה-NPA's (חובות בעייתיים ללא חובות בהשגחה מיוחדת בתוספת יתרת הפרשה ספציפית) להלוואות עומד על 7.9% (נכון לספטמבר 2009) וצרכי ההפרשות של הבנקים גבוהים בהשוואה למתחרים גלובליים, אולם עדיין ניתנים לניהול. להערכתה מצב ההון של הבנק חלש, זאת בהתחשב ברמת הסיכונים בסביבה בה פועל הבנק וצרכי הפרשות לחומ"ס בטווח הקצר.

צופים כי רווחיות הבנק עשויה להיות מושפעת לשלילה בטווח הקצר והבינוני, נוכח הדרדרות באיכות תיק האשראי וההפרשות לחובות מסופקים הנלוות לכך, וכן הם צופים ללחץ על המרווח המימוני נטו נוכח סביבת הריבית הנמוכה ובשל בסיס עלויות גבוה.

בסוכנות מציינים כי הדירוג עשוי לרדת אם איכות תיק האשראי של הבנק תידרדר באופן חד יותר משצפו, במיוחד בהינתן, ריכוזיות הלווים. והם מסבירים: אם שיעור ההפרשות לחומ"ס לתיק האשראי יעלו על 1% (במונחים שנתיים) לאורך מספר רבעונים יוביל הדבר להפסד תפעולי ולשחיקת יחסי ההון.

עם זאת, ב-S&P מעלות אומרים כי התחזית יכולה לחזור ליציבה בטווח הבינוני, במידה והתייצבות והתאוששות הכלכלה הגלובלית והמקומית ישתקפו בביצועים הפיננסיים של הבנק. בטווח הארוך, רמת סיכון נמוכה יותר בסביבה העסקית בה פועל הבנק, עשויה לשפר את סיכון האשראי של הבנק. פעולת דירוג חיובית תתבצע במידה והתחזקות הכלכלה תשפיע לחיוב על איכות הנכסים של הבנק, תשפר את יעילותו ותחזק את יחסיי ההון שלו.