החוב הצטמצם אך הפחד גדל

אל תתנו לדו"חות ולחברות שקמו לתחייה לבלבל אתכם - השמיים עוד לגמרי קודרים

מגמה חדשה ומעניינת מסתמנת בחברות הנסחרות בבורסה. יותר ויותר חברות מודיעות כי הצליחו לרכוש בחזרה הלוואות שלקחו בעבר ובהנחה משמעותית.

מבחינת החברות זו בשורה חיובית, מאזני חברות שהצליחו להקטין את החוב יראו טוב יותר ולעיתים חברות שהיו בסכנה קיומית עשויות אף לקום לתחייה בזכות מהלך שכזה. אולם התמונה הרחבה היא שברמת המאקרו נראה כי השמיים עדיין קודרים ונראה שיש די הרבה גופים מקצועיים שסבורים שהמשבר לא צפוי להסתיים כל כך מהר וכי מחירי נכסים עוד עלולים לרדת.

דוגמאות אחרונות

אפריקה ישראל הודיעה לא מכבר על ארגון מחדש של הזכויות וההתחייבויות בבניין הטיימס סקוור במנהטן ניו-יורק, במסגרתו הופחת החוב בגין הבניין ביותר מ-350 מיליון דולר. בתמורה היא מזרימה כ-30 מיליון דולר. הדבר זהה לרכישת חלק מהחוב בהנחה גדולה.

חברת הנדל"ן רבד שבשליטת יגאל אהובי הודיעה לפני כשבוע כי רכשה מהבנק שמימן את רכישת 6 בתי הארחה בגרמניה חלק מההלוואה בסך 6.8 מיליון אירו תמורת 3.9 מליון אירו בלבד. רכישת החוב תניב לה 15.4 מיליון שקלים רווח, לפני מס.

הגדילה לעשות חברת מי עדן, אשר הודיעה השבוע כי רכשה, יחד עם שותפתה לפעילות הכדים באירופה, את החוב שמימן את רכישת חלקה של השותפה לשעבר Danone במיזם. השותפות תרכושנה 60 מליון אירו חוב תמורת 11 מליון אירו בלבד.

מי עדן תשלם 20% בלבד מההלוואה שנטלה על עצמה וגם הריבית שתשולם תיצבר רק עד מועד רכישת ההלוואה. החברה תרשום כתוצאה מהמהלך 35 מיליון אירו רווח הון לפחות. רווח זה גבוה מפי שניים שווי השוק של החברה בבורסה היום.

למה זה מעניין?

על התופעה הזו ניתן להסתכל משתי זוויות. זאת שמראה שמצב חברות אלו משתפר בעת מהלך כזה בצורה נקודתית, כפי שארע במקרה אפריקה ורבד, או בצורה דרמטית כפי שקרה במקרה מי עדן.

הזווית השנייה מעוררת את שאלה מדוע היו צריכים להגיע המלווים למחיקה כל כך מהותית בפועל ולא רק על הנייר. האם הן האמינו כי זו הדרך היחידה שלהן לראות את הכסף?

אם זה טוב או אם זה רע?

הזווית הראשונה מעבירה מסר חיובי לשווקים. לא רק שהחברות מתייעלות תוך כדי המשבר ונראה כי הן אוטוטו חוזרות לפסים של צמיחה, הרי שחברות רבות גם יצאו מהמצב עם חובות נמוכים יותר ומינוף נח יותר.

הזווית השנייה מעבירה מסר שלילי לשווקים. הבנקים המלווים נוהגים כאילו משבר האשראי עדיין כאן, הם לא ממחזרים את ההלוואות ולא מאמינים כי החברות יצליחו לגייס חוב חדש. בנוסף הם לא מוכנים לקחת את הנכסים אליהם ולנסות למצוא ציידי מציאות.

המסקנה

הכלל הראשון בעולם ההשקעות נשמר גם כאן. צריך להסתכל על כל מקרה לגופו. רבד, לדוגמא, אינה חברה במצוקת חוב והאג"ח שלה נסחר בתשואה ברוטו של כ-6.5%. בהחלט סביר שהיא ניצלה הזדמנות עסקית. באפריקה המצב היה כמובן אחר, כל הצדדים שנוגעים בדבר לקחו בחשבון את עומק הבעיה ואת ההשלכות שיהיו לדיפולט בחוב והעדיפו להשאיר את ניהול הנכס אצל אפריקה.

מצבן של החברות בהחלט יכול להשתפר כתוצאה ממהלך שכזה אך לפני שמוחאים כפיים ומעלים את המניות כדאי לזכור כי יתכן שהחברה עמדה רגע לפני פשיטת רגל, וכי הבנקים מסמנים כי מבחינתם עדיין יש מצוקות רבות לטפל בהן.

לסיכום, מבחינת החברות זו בשורה חיובית, אך התבוננות ברמת המאקרו נראה כי השמיים עדיין קודרים ונראה שיש די הרבה גופים מקצועיים שסבורים שהמשבר לא צפוי להסתיים כל כך מהר.



  • יובל זעירא הוא שותף מנהל בחברת ערך מוחלט לייעוץ פיננסי וניתוח חברות
  • האמור לעיל אינו מהווה המלצה להשקעה או תחליף לייעוץ אישי המתאים לכל אחד.
  • מייל: contact@avalue.co.il