האוצר הקפיא את הנפקת הגיחון לפי שווי של מיליארד שקל

זאת בשל חשש לעימות עם מרכז השלטון המקומי ■ תאגיד המים הגדול במדינה תיכנן לפני כשנתיים להנפיק 20% ■ האוצר בלם את הצעד כדי שלא יתפרש ככוונה להפריט את תאגידי המים ■ האוצר: אין בסיס לטענה

משרד האוצר הקפיא את תוכניותיו של תאגיד המים של אזור ירושלים, הגיחון, שהוא הגדול במדינה, להנפיק לפני כשנתיים 20% ממניותיו, לפי שווי שהוערך אז במיליארד שקל. כך נודע ל"גלובס". הסיבה: האוצר חשש שמרכז השלטון המקומי יציג את ההנפקה כהוכחה לטענותיו שהאוצר מתכוון להפריט את תאגידי המים.

כל זאת במסגרת התנגדות מרכז השלטון המקומי להעברת נושא הטיפול במים והביוב מהרשויות המקומיות לידי תאגידים שיהיו כפופים להן. נציין, כי הגיחון שכר לצורך ההנפקה את משרד רו"ח סומך חייקין ואת משרד עו"ד חודק גרוס (גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג(. את הערכת השווי ביצעו עבורו משרדי רו"ח אחרים, ומדובר בהערכה לא רשמית.

גורם המקורב להנפקה אמר ל"גלובס" כי האוצר ראה את הרצון להנפיק נתח מהתאגיד בבורסה של ת"א כרעיון טוב, אבל "הם אמרו שהם לא רוצים ליפול לפה של מרכז השלטון המקומי, שצעק כל הזמן שהאוצר רוצה להפריט את נושא הטיפול במים ברשויות. עדיף לנו שיהיו תאגידי מים בלי הנפקה, מאשר שלא יהיו תאגידים בלבד", היתה טענת האוצר.

באוצר מכחישים את הסיפור. "העברת אמצעי שליטה בחברה טעונה אישור מועצת הרשות המקומית ומועצת רשות המים. האפשרות להנפיק חלקים מתאגיד מים תינתן רק לאחר שייקבעו כללים על-ידי מועצת רשות המים, ולאחר אישור כללים אלו בוועדת הכספים. היות שכללים אלו טרם נקבעו, אין כל בסיס לטענה שהאוצר הקפיא כוונות הנפקה של הגיחון", לשון תגובת האוצר.

לשאלת "גלובס" השיב משה קלצ'ין, יו"ר הגיחון, כי אכן היתה בכוונת התאגיד להנפיק 20%, "מתוך מחשבה שזה יכול היה להיות דבר טוב וללא שינוי במבנה בעלות השליטה. אבל, קיבלנו את החלטת האוצר בנושא, כי אין לנו רצון למנוע הקמה של תאגידי מים נוספים", ציין קלצ'ין. לדבריו, "אנחנו עצמנו נגד מכירת תאגידי המים לאנשי עסקים פרטיים וליזמים".

כיום תאגידי המים הם בבעלות מלאה של הרשויות המקומיות, ותחת פיקוח הממונה על התאגידים, ישראל עינב, מטעם משרד התשתיות.