פסגות זכתה במכרז על קרן הפנסיה הוותיקה של הע"ל

מבחינת פסגות רכישת הע"ל הוותיקה תספק מאסה רצינית להקמת מערך פנסיה משלה, בוודאי בכל הנוגע למערכי תפעול ■ פסגות תשלם עבור הקרן כ-100 מיליון שקל

בית ההשקעות פסגות נכנס עצמאית לתחום הפנסיה. בית ההשקעות, בניהול רועי ורמוס, זכה במכרז על קרן הפנסיה הוותיקה של הע"ל וישלם תמורתה 107 מיליון שקל. מבחינת פסגות רכישת הע"ל הוותיקה תספק מאסה רצינית להקמת מערך פנסיה משלה, בוודאי בכל הנוגע למערכי תפעול. כל זאת כשבשק הפנסיה אין קרנות חדשות גדולות על המדף ולמרות השותפות הקטנה יחסית של פסגות עם איילון בקרן מגן זהב.

הע"ל הוותיקה הוצאה למכירה על ידי המנהלת המיוחדת שמונתה לה - יעל אנדורן, מנהלת קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר - עמיתים. התמורה ממכירת הקרן תועבר לעמיתיה כאשר מכירת קרן הע"ל מביאה לסיום את תקופת הניהול המורשה בקרן.

פסגות זכתה בקרן לאחר שני סבבי הצעות, כאשר בסיבוב האחרון היא התמודדה מול הפניקס כששני הגופים נדרשו להציע לפחות 99 מיליון שקל עבור הקרן. בסיבוב הראשון של המכרז הוגשה הצעה גם על ידי קבוצת הראל, שבחרה לא להשתתף בסיבוב השני במכרז.

לדברי רועי ורמוס, "העמקת פעילותנו בתחום הפנסיה ומוצרי הקצבה היא מטרה אסטרטגית עבור פסגות. רכישת הקרן נועדה להבטיח את המהלך שכן פסגות מוצאת בקרן ערכים מוספים משמעותיים דוגמת יכולות מוכחות בתחומי התפעול והשרות".

בקרן הע"ל יש כ-40 אלף עמיתים והיא מנהלת נכסים בהיקף של כ-6 מיליארד שקל. מכירת הקרן התאפשרה לאחר שמבנה דמי הניהול בקרן שונה כך שהעמיתים ישלמו יותר דמי ניהול לאורך השנים - לא רק מהתשלומים השוטפים אלא גם מהצבירה הכוללת. כך, במקום גבייה של 10% מההפקדות השוטפות של העמיתים - הפקדות שיעצרו עם הזמן בשל היותה של הקרן סגורה למצטרפים חדשים ולמעשה מצויה בהליך ראן אוף - הגדרות הקרן שונו כך שהעמיתים בה ישלמו 7% מההפקדות ועוד 0.1% מהצבירה. נציין כי גביית דמי ניהול מהצבירה תאפשר לגוף שיזכה במכרז להמשיך ולגבות דמי ניהול מהעמיתים לכל אורך חיי הקרן. שינוי התקנון מתואם עם אגף שוק ההון ויאושר רשמית לאחר הבחירה בפסגות.

לפני כשנה וחצי הוצאה הקרן מידי הסתדרות עובדים לאומית (הע"ל) ועברה לניהול מורשה באופן חריג. היציאה למכירה התאפשרה לאחר שהמנהלת המורשית בקרן הגיעה להבנות עם הע"ל, בנוגע לכשלים חמורים שהתגלו בהתנהלות הקרן לאורך שנים כשהייתה בבעלותה, ושהביאו להגדלת נכסי הקרן בכ-250-300 מיליון שקל. נזכיר כי ביוני 2008 התפוצצה פרשת הע"ל הוותיקה בעקבות גילוי ממצאים חמורים בנוגע להתנהלות הקרן בביקורת שערך רו"ח ראובן סווירי. באוגוסט אותה שנה הועברה הקרן לניהול מורשה של אנדורן.

בועדת המכירה חברים דוד ברודט, פרופ' אלי ברקוביץ ויעל אנדורן. מטעם קרן הע"ל ליוו את ההליך, רו"ח אלי לוי, איריס גינזבורג ועו"ד ניר עובדי, כאשר משרד עוה"ד נשיץ ברנדס ייצג את קרן הע"ל בהליך המכירה.

בית ההשקעות פסגות הינו מהשחקנים הגדולים בשוק החיסכון הפנסיוני, כשהוא השחקן הגדול בשוק קופות הגמל. ואולם, לבית ההשקעות נחיתות ביחס לקבוצות הביטוח הפועלות בתחום וזאת מכיוון שאין בבעלותו פיתרון לניהול כספי הציבור באמצעות קרן פנסיה או ביטוח מנהלים המשלמים לחוסך קצבה חודשית לאחר יציאתו לגמלאות. מבחינה זאת רכישת הע"ל הוותיקה תספק לפסגות פלטפורמה קיימת ופעילה לבניית מערך פנסיה עצמאי. כך פסגות בחרה לשלם 107 מיליון שקל עבור הע"ל הוותיקה, הסגורה ללקוחות חדשים, כשחלק ניכר מהתשלום חליפי מבחינתה להוצאה כספית לבניית מערך תפעולי עצמאי לפנסיה.