הערכות: ועדת המניות בלאומי תמליץ על מאור ועוד 4 דירקטורים

הוועדה תבקש לשלב בין דירקטורים ותיקים וחדשים - תעלה להצבעה את הארכת כהונתם של 3 או 4 מבין 5 הדירקטורים שכהונתם מסתיימת בחודשים הקרובים, ובנוסף תציע מועמד חדש אחד או שניים

ביום שני הבא יתכנס דירקטוריון בנק לאומי , בראשות איתן רף, כדי להחליט על זימון אסיפה כללית שתבחר חמישה דירקטורים חדשים. עד אז תצטרך ועדת המניות, בראשות עו"ד מרגלית נוף, להודיע מי יהיו מועמדיה לתפקיד דירקטור.

נוף תבקש לשלב בין דירקטורים ותיקים וחדשים. ההערכות הן כי הוועדה תעלה להצבעה באסיפה הכללית את הארכת כהונתם של שלושה או ארבעת מחמשת הדירקטורים שכהונתם מסתיימת בחודשים הקרובים ובנוסף תציע מועמד חדש אחד או שניים. האסיפה הכללית תתכנס בשבוע הראשון של מארס ולא יאוחר מה-8 במארס.

במקרה זה סבורים כי נוף תציע כדירקטור את מנכ"ל בנק לאומי, גליה מאור, ובכך תבטיח את בחירתה ליו"ר. אמנם מאור חייבת בצינון של שנתיים אך לפי חו"ד משפטיות שהגישה ניתן לפטור אותה מהצינון ונראה כי ועדת המניות תאשר את הפטור. בנק ישראל אמנם יכול למנוע, בשל הצורך בצינון, את התמודדותה של מאור, אך המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, לא יתייחס לסוגיה עד לאחר שמאור תיבחר כדירקטור.

בתוך כך שלחה היום תנועת אומ"ץ, בראשות אריה אבנרי, מכתב לשר האוצר ולנגיד בנק ישראל נגד מינויה של מאור ללא תקופת צינון ואיימה בפנייה לבג"ץ. "לא יעלה על הדעת שגברת מאור תנצל את מעמדה וקשריה במסדרונות הממשל כדי להפעיל לחצים ולחפש דרכים להתחמק מתקופת צינון", טוען אבנרי.

במקביל מופעלים על נוף לחצים כבדים שתציע כדירקטור גם את יו"ר רשות ניירות ערך לשעבר משה טרי המעוניין מאוד בתפקיד היו"ר. טרי מקורב למשפחת ראש הממשלה בנימין נתניהו ופועל מזה זמן רב כדי לקדם את מינויו לתפקיד. אתמול פרסמנו כי מועמד שלישי לתפקיד יו"ר לאומי, אורי יוגב, טרם אושר על ידי ועדת ולנשטיין ככשיר להיות דירקטור ומנהל עמם מו"מ בעניין. יוגב הוא יועצו הכלכלי הבכיר של נתניהו.

עוד מועמד שיעלה להצבעה כדירקטור באסיפה הכללית הוא ד"ר דוד קליין. מועמדותו של קליין הוצעה על ידי שלמה אליהו. בבנק ישראל טרם הביעו דעתם באופן פורמלי לגבי רצונו של אליהו להציג דירקטור מטעמו אך ההערכות הן כי חזקיהו לא יתערב בשאלה עד לאחר האסיפה הכללית, כאשר יידרש לאשר את כשירותו של קליין לתפקיד דירקטור ויערוך לו בדיקת נאותות כמקובל. בינתיים מקיים בנק ישראל התייעצויות עם אנשי היועץ המשפטי לממשלה בעניין שכן אם לא יאושר קליין צפוי אליהו לפנות לערכאות כנגד בנק ישראל.