יעקב אנגל קיבל זיכיון לכריית ברזל בליבריה במיליארדי דולרים

בתמורה לזיכיון תשלם אלנילטו, שבשליטת יעקב אנגל, למדינת ליבריה מקדמה בסך 100 מליון שקל, תשלומים שנתיים כתרומה חברתית בסך 12 מליון שקל לשנה וכן 21% מהרווחים בפרויקט

איש העסקים יעקב אנגל קיבל את אחד ממכרזי הענק הגדולים בעולם בתחום הכרייה. נשיאת ליבריה, אליס ג'ונסון סירליף, בנאומה השנתי שלשום לבית המחוקקים, הכריזה על הענקת הזיכיון ל-25 שנה של אחד מאתרי כריית עופרות הברזל הגדולים בעולם לאלנילטו מקבוצת אנגלאינווסט שבשליטת יעקב אנגל.

מכרז ה-WESTERN CLUSTER כלל קבוצה של 3 מכרות עם רזרבות של מעל ל-1.1 מיליארד טון עופרות ברזל, כאשר בשניים מהמכרות בוצעה כרייה בעבר על-ידי חברות ענק.

תהליך המכרז החל לפני כשנה, והושלם לאחרונה לאחר בדיקות דיו-דיליג'נס וקביעת הועדה המיניסטריאלית כי אלנליטו היא הזוכה במכרז. לקו הגמר הגיעו גם שני קונצרנים נוספים: Sociedade De Fomento Industrial Private Limited ההודית ו- Capital Steel Global Company הסינית (מקבוצת SHOUGANG CORPORATION) שיוצגה בליבריה ע"י ניל בוש, אחיו של ג'ורג' בוש.

בתמורה לזיכיון תשלם אלנילטו למדינת ליבריה מקדמה בסך 100 מליון שקל, תשלומים שנתיים כתרומה חברתית בסך 12 מליון שקל לשנה עם תחילת הייצור, וכן 21% מהרווחים בפרויקט לאחר החזר ההשקעה עם תשואה של 22.5% לאלנילטו. יצוין, כאמור, כי הזיכיון הינו לתקופה של 25 שנה ושוויו הכלכלי של הפרויקט נאמד במיליארדי דולרים.

במסגרת פיתוח אתרי הכרייה, תקים אלנילטו מסילת רכבת, תשביח את הנמל ותשקיע בתשתיות נוספות. יצוין כי אתרי הכרייה קרובים מאוד באופן יחסי לנמל, בטווח שנע בין 60-150 ק"מ, מה שמקנה יתרון משמעותי בנושא עלויות השינוע שמהווה מרכיב קריטי במסחר בסחורות אלו, לעומת מכרות דומים באזור מערב אפריקה. החברה הנה במגעים ראשוניים ליצירת קונסורציום של מספר גורמים פיננסיים בינלאומיים שהביעו עניין רב במימון הפרויקט והשקעה בו.

אמיר נג'מי, מנכ"ל הפעילות של אלנילטו בליבריה, שהוביל את תהליך המכרז אמר: " אתר זה שנבחר על-ידנו לאחר בדיקות מעמיקות הוא אחד מאתרי הכרייה האטרקטיביים ביותר באפריקה, הן מבחינת איכותו והן מבחינת נגישותו. ראוי לציין כי במכרות דומים אחרים בליבריה שנחקרו גיאולוגית, התברר שהרזרבות בפועל גדולות פי כמה מהכמות הראשונית שהוערכה, כפי שהודיעה לפני כשבועיים חברת CHINA UNION לגבי היקף רזרבות גבוה מהכמות המתוכננת. אם וכפי שצפוי גם מכרות אלו יתנהגו בצורה דומה, הרי שאלנליטו צפויה להערכתי להחזיק ברזרבות גבוהות אף יותר של כ-3-4 מיליארד טון שבזיכיון".

ליבריה היא רפובליקה עצמאית שאוכלוסייתה מונה כ-4 מיליון תושבים והיא משתרעת על 111,000 קמ"ר. מרבצי עופרות הברזל ממוקמים במערב ליבריה, ופרוסים בשטח של כ-208 קמ"ר. יצוין כי בליבריה פועלות כיום בתחום כריית עופרות הברזל, חברות הכרייה הגדולות בעולם כגון: ארסלור מיטאל וחברת BHP ביליטון שהודיעה לאחרונה על כוונתה לפעול בליבריה.

אלנילטו היא חלק מקבוצת אנגלאינווסט, שבשליטת איש העסקים יעקב אנגל. הקבוצה נהנית מחוסן פיננסי של בעל השליטה בה, ובעלת ניסיון מוכח של כ-30 שנים ביזמות נדל"ן. הקבוצה יוזמת כיום פרויקטים למגורים ומסחריים בהודו, וייטנאם ורוסיה בהיקף של מליוני מ"ר בשווי של מיליארדי דולרים. אלנילטו מרכזת את פעילות החיפושים והכרייה הבינלאומיים של קבוצת אנגלאינווסט, בעיקר באפריקה, ומחזיקה ברישיונות חיפוש וכרייה של למעלה מ-9,000 קילומטרים מרובעים.

אלנילטו משתפת פעולה בפרויקט עם חברת IMC-MONTAIN CONSULTING GMBH מגרמניה, חברת ייעוץ בינלאומית מהגדולות בעולם כגורם המקצועי שילווה את הפרויקט. IMC בעלת עשרות שנות ניסיון בינלאומי בתחום מכרות עופרות ברזל.

יעקב אנגל, מכר את השליטה בקבוצת אנגל משאבים הציבורית במארס 2007 לחברת אזורים שבשליטת איש העסקים החרדי שעיה בוימלגרין, תמורת כ-430 מיליון שקל, והקים את קבוצת אנגלאינווסט שעוסקת ביזמות נדל"ן למגורים ומסחר ובכריית מינרלים בעיקר באפריקה.