"אנחנו נביא למעצרם של חצי מראשי ארגוני הפשיעה"

כך אמר בהתבטאות ראשונה אהרון עוז, שנכנס היום לתפקיד ראש היחידה למאבק בארגוני הפשיעה ברשות המסים ■ "כנקודת פתיחה, 30 מהעובדים יהיו מפקחים-חוקרים"

"עבודה משותפת עם שאר רשויות החקירה והאכיפה תביא למעצרם של 50% ממי שמוגדרים כראשי ארגוני פשיעה, ואף תביא בכלל לצמצום התופעה של ארגוני פשיעה", כך אמר בהתבטאות ראשונה אהרון עוז, שנכנס היום לתפקיד ראש היחידה ללוחמה בפשיעה המאורגנת ברשות המסים.

עוז (49), ששימש כמנהל היחידה הארצית למודיעין שטח וחקירות, התארח בשבוע שעבר בישיבת ועדת המסים של ועד מחוז תל-אביב והמרכז בלשכת עורכי הדין. הוא גילה כי היחידה החדשה בראשותו תכלול בשלב ראשון 50 עד 60 עובדים, והמבנה שלה יהיה שונה מהמקובל היום בחטיבת החקירות. "כנקודת פתיחה, 30 מהעובדים יהיו מפקחים-חוקרים (המוסמכים לקבוע שומות). מבחינת המערכת, המשוועת כיום לכוח-אדם ולמפקחים בתחום האזרחי והפלילי, זו השקעת משאבים אדירה וראויה לציון".

לדבריו, "המאסה הזו תיתן ליחידה אפשרות להתמודדות רחבה ומגוונת. אחד המאפיינים של סוג התיקים שבהם נטפל הוא מאסת עבודה מטורפת. ייתכנו תיקים שבהם נשקיע שנתיים של עבודת הכנה בשלב הסמוי ואז נעבור לחקירה גלויה, והשאיפה היא לעשותה מהר, יסודי וכואב".

אי-אפשר למגר את הפשיעה

עוז הפתיע כשאמר שהיחידה תעסוק רק בעבירות מס הכנסה ולא בעבירות מע"מ (חשבוניות פיקטיביות). כן אמר שמטרת היחידה אינה לפגוע כלכלית בארגוני הפשיעה, שכן יש דרכים טובות יותר לעשות זאת - חילוט והקפאת נכסים.

עוז גילה שהיחידה תעסוק בפשיעה חמורה בכלל ולא בהכרח בעבריינים העונים על ההגדרה הפורמלית של "ארגון פשיעה". מעבר לכך, היא תעסוק בתיקי חקירה אחרים, בעיקר כאלה שייגזרו מתיקי הליבה שלהם. "בצד הכמותי, ליחידה צפויה תרומה מאוד משמעותית בבניית סך היקפי הפעילות של חטיבת החקירות במס הכנסה ואולי ברשות המסים בכלל".

את הפשיעה, הוא הדגיש, לא ניתן למגר או להעלים, אך ניתן לצמצם אותה. "השאלה באילו כלים משתמשים כדי להתמודד, להרתיע ולהעניש. הזרוע הכלכלית היא מנוף חשוב מאוד, שכן גם עבירות רצח ואחרות מתחברות לצורך של ארגונים לצבור כוח ולשלוט". עוז הודה שרשות המסים פעלה מעט מאוד בתחום בשנים האחרונות, אך לדבריו, "בנסיבות הקיימות עשינו הרבה ובהחלט היו הצלחות. צריך לזכור שעברנו תקופה קשה בהיבט של יחסי עבודה, שהשפיעה על יכולתנו לשתף פעולה עם המשטרה".

להכות בברזל בעודו חם

לחברי הוועדה שהתקשו להבין את השינוי בפועל שתביא הקמת היחידה, השיב עוז: "היכולת לקיים תקשורת הדוקה ויומיומית עם רשויות האכיפה האחרות תאפשר לנו להיות גם גוף יוזם ולא רק גוף מצטרף. אם עד היום חקרנו רק כשהתקבלו תלונות, מידע מודיעיני או מידע מפקיד השומה האזרחי, כאן לא פעם נסמן מטרה משותפת, 'מטרה ממלכתית', ונלמד אותה כדי שנוכל לבנות את התלונה. לשיתוף הפעולה עם המשטרה במישור המודיעיני קיימת חשיבות רבה והוא יהיה דו-סטרי, במגבלות החוק כמובן".

עו"ד קובי כהן, שפרש באחרונה מרשות המסים שם כיהן כראש היחידה הארצית לשומה, והצטרף כשותף למשרד עוה"ד דורון ברזילי (ראש ועד מחוז ת"א והמרכז), אמר שהיחידה חייבת לרכז תחתיה גם סמכויות פעולה במישור האזרחי. זאת משום שבירור כתב אישום נגד ארגון פשיעה עשוי להימשך 5-6 שנים, מה גם שלפעמים החקירה הסמויה לא מניבה די ראיות לבסס כתב אישום. "בחלל הזה צריך להיכנס מס הכנסה, שיחנוק לארגונים את החמצן - הבסיס הכלכלי", אמר. "סעיף 194 לפקודת מס הכנסה מאפשר להוציא שומה מיידית ואחר כך לעקל נכסי חייב פוטנציאלי. אלה דברים עתירי עבודה לפקידי השומה ואין לו נטייה לטפל בזה בגלל חוסר במשאבי אנוש. אבל חייבים להכות בברזל בעודו חם, עם המעצרים יש להוציא שומה ולתפוס נכסים מיידית".