מחפשים יציבות: סימני שאלה לגבי עתיד שוק השבבים ב-2010

מנתוני איגוד תעשיית השבבים (SIA) עולה כי מדד השבבים סיים את 2009 בעלייה של 70%, והשוק כולו הסתכם ב-226 מיליארד דולר, ירידה של 9% בלבד לעומת 2009 ■ אך לגבי 2010, קיימים סימני שאלה רבים

יום חמישי בשבוע שעבר היה אחד מימי המסחר הגרועים שידעה ענקית השבבים קוואלקום מימיה. מניית החברה, שמספקת מעבדי תקשורת לתעשיית הסלולר, צנחה ב-14% במסחר בנאסד"ק, שיעור הירידה היומי הגדול ביותר מזה כעשור, לשווי שוק של כ-66 מיליארד דולר. זאת, לאחר שפרסמה את דו"חות הרבעון הרביעי של 2009 (רבעון פיסקלי ראשון) ערב קודם לכן.

הצניחה במניות קוואלקום לא התרחשה על רקע תוצאות קטסטרופליות או זעזוע כלשהו בשוק. דו"חות החברה דווקא ענו על הציפיות, והציגו רווח נקי של 1.04 מיליארד דולר (62 סנט למניה) והכנסות בסך 2.67 מיליארד דולר, קצת פחות מתחזית ההכנסות הממוצעת בוול סטריט, אבל יותר מצפי הרווח של האנליסטים.

הסיבה לצניחת המנייה הייתה התחזית. "התאוששות כלכלית איטית בשווקים המפותחים, כולל אירופה ויפן, בצירוף חוזק יחסי בחלק התחתון של השוק, משנים את הערכות שלנו לגבי המחיר הממוצע (ASP) של התקני הסלולר לדור השלישי לשנה הנוכחית", אמר המנכ"ל פול ג'ייקוב. החברה צופה מכירות בהיקף של 2.4-2.6 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2010, ובהיקף של 11 מיליארד דולר ב-2010 כולה, תחזית נמוכה מציפיות וול סטריט.

מספר בתי השקעות מיהרו להוריד המלצה לגבי מניית קוולאקום. בנק ההשקעות קרדיט סוויס לא עשה כן, אך העריך כי המחיר הממוצע ליחידה יירד ב-9% במשך השנה, וכי קיימת "ראות מוגבלת לגבי התאוששות במחצית השנייה של 2010".

התחזית של קוואלקום, יותר מאשר העידה על שוק קשה, נפלה על שוק הון רגיש במיוחד. לפני מספר שבועות פרסמו שתי ענקיות שבבים אחרות, אינטל ו-TI, תחזיות אופטימיות לגבי השנה הקרובה. במקרה של אינטל, ירידה בהיקף הרווח הגולמי הובילה לבריחה המונית ממניית החברה, בגלל חשש כי מצבה "טוב מדי".

מחלוקת בתחזיות בין בנקי ההשקעות

מנתוני איגוד תעשיית השבבים (SIA) עולה כי מדד השבבים סיים את 2009 בעלייה של 70%, והשוק כולו הסתכם ב-226 מיליארד דולר, ירידה של 9% בלבד לעומת 2009. אך לגבי 2010, קיימים סימני שאלה רבים.

בחודשים האחרונים חלוקים בנקי ההשקעות ביניהם לגבי העתיד הקרוב בשוק השבבים. מצד אחד, ברור לכולם ש-2009 הסתיימה טוב מהצפוי, ושב-2010 יהיה שיפור. מצד שני, קיים חשש ממשי שהעלייה במניות תמצה את עצמה בזמן הקרוב.

בקרדיט סוויס דבקים בעמדה האופטימית, ומעריכים כי השוק יגדל ב-2010 ב-21% ל-270 מיליארד דולר. ממוצע תחזיות האנליסטים בשוק ההון בכלל צופה צמיחה של 15% השנה. בבנק ההשקעות ג'פריס נזהרים מעט יותר, ומעריכים כי "בסופו של דבר חלק מהסוגיות יגרמו לתנודתיות במבנה הביקושים. אך אלה יהיו תקלות לטווח קצר, שיפחידו קצת את המשקיעים ויספקו הזדמנויות לרכישת המניות".

דברים ברוח זו עמדו גם מאחורי התוצאות שפרסמה סנדיסק, ספקית שבבי הזיכרונות הבלתי נדיפים מסוג NAND. החברה, שדיווחה על ביצועיה לרבעון הרביעי של 2009 ולשנה כולה ביום חמישי האחרון, החמיצה מעט בתחזית קדימה. מצב השוק וחששות לגבי המשך הביצועים של המניה, שלחו את מניית החברה לנפילה של 11%.

למרות שהתחזיות להכנסות של 875-950 מיליון דולר היו מאכזבות יחסית לצפי האנליסטים, היו שהעדיפו להסתכל על הצד השני של התמונה, כלומר הרווח. בסנדיסק העריכו רווח גולמי גבוה יחסית לציפיות, בעקבות צמצום עלויות ושיפור ביעילות המפעלים, דברים שיובילו לשיפור גם ברווח הנקי. ב-JP מורגן העלו את ההמלצה למנייה לנייטרלי, מכיוון ש"הרווחיות תגדל במשך 2010 כך שהמנייה לא תיסחר מעבר לשווי האמיתי שלה".

שנת 2009 הייתה אחת השנים המעניינות ביותר שהיו לשוק הזיכרונות. בתחילת השנה צנח שווי הזיכרונות לתחתית, וחלק מהחברות עמדו בפני פשיטת רגל או אף הגיעו לשם. לאחר מכן החלה התאוששות, שמבטיחה כי השנה הנוכחית תהיה מוצלחת יותר, וכנראה שנראה בה גם לא מעט מיזוגים. בין השאר, עשויה ספקית זיכרונות הפלאש נומוניקס לעבור לידי מיקרון, שעדיין לא נכנסה לשוק זה.