התאוששות? עלייה של 2.3% במכירות האופנה בינואר 2010

נתוני מערכת ריס מצביעים על 11% עלייה בחנויות המעורבות לגברים ונשים, לצד ירידה במכירות חנויות הגברים ויציבות במכירות חנויות הנשים

ניצני התאוששות? לא בהכרח. מכירות האופנה וההנעלה חתמו את החודש הראשון של השנה עם עלייה של 2.3% במכירות וזאת בהשוואה למכירות בינואר 2009. על אף שמדובר בעליה לכאורה, לא ניתן לראות בכך סימן של ממש להתאוששות בשל העובדה כי הפדיונות בינואר 2009 היו בין הנמוכים בשנתיים האחרונות. לשם השוואה, בינואר 2009 נרשמה ירידה של 10.3% בפדיונות בהשוואה לינואר 2008 ופדיונות ינואר 2010 נמוכים גם הם ב-8% מפדיונות ינואר 2008. בנוסף, בנטרול השפעת המדד, פדיונות ינואר 2010 רשמו סטגנציה.

המספרים עולים מנתוני מערכת ריס המתבססים על נתוני קופות של 1,160 חנויות זהות של הרשתות החברות במערכת ריס. עוד עולה מהנתונים כי בעוד שקניונים אחדים רשמו עלייה של 12% בפדיונות, קניונים אחרים רשמו ירידה בפדיונות.

חנויות האופנה וההנעלה בפאוור סנטרים רשמו עלייה של 5% במכירות וזאת בעוד שבקניונים הגדולים נרשמה עלייה של פחות מאחוז.

נתון מעניין נוסף העולה מהמערכת הוא העלייה של 11% שנרשמה במכירות חנויות האופנה המיועדות לגברים ונשים כאחד וזאת במקביל לסטגנציה במכירות החנויות לנשים וירידה של 4.3% במכירות חנויות אופנת הגברים. בהקשר זה יצוין כי העלייה במכירות החנויות המעורבות נרשמה בעיקר בפאוור סנטרים.

"המגמה שהתחילה בעיקר הפאוור סנטרים תופסת תאוצה גם בקניונים. נגמר העידן של חנויות גברים ונשים לחוד. הרשתות מבינות את זה ופותחות חנויות מעורבות ואני מעריך שהתהליך יתרחב", אומר ירון אשל, המשנה למנכ"ל גזית-גלוב ישראל.

מזה זמן רב ציפו ברשתות האופנה למזג אוויר חורפי שיעיר את המכירות, ואכן נרשמה עלייה מסוימת, אבל מתברר כי דווקא יום השיא של מזג האוויר החורפי ששרר ב-18 לינואר, הביא לפגיעה במכירות עם ירידה ממוצעת של 20%.

בחברת ריס מעודדים מהנתונים. "אם בוחנים את המכירות בחודשים נובמבר ודצמבר יחדיו (בשל עיתוי חג העיד אל אדחה) אנחנו רואים כבר חודש שלישי של מגמת שיפור. נוסיף לכך את העובדה שבסופו של דבר, שנת 2009 שנחתמה עם ירידה של 5% בפדיונות, לא הייתה גרועה כמו התחזיות השחורות שהיו בתחילתה", אומר מנכ"ל ריס, שלומי ינאי.

מנתוני פדיונות האופנה וההנעלה בקניונים עולה, כאמור, שונות גדולה מאוד.

קניון הנגב רשם צמיחה מרשימה של 13% בפדיונות, אולם לפחות חלק מהצמיחה מוסברת במלחמה בעזה ששררה בתקופה המקבילה אשתקד ואשר השפיעה באופן ישיר על פעילות הקניון.

צמיחה של 12% בפדיונות נרשמה בקניון חיפה, קניון מול הים וביג פולג. בקניון השרון נרשמה עלייה של 8% בפדיונות ובקניון אבנת עלייה של 4.9%. קניון רמת אביב והקריון של מליסרון רשמו גם הם עלייה של 4.3% ו-4.4% בפדיונות, בהתאמה.

קניון מודיעין ממשיך את מגמת השיפור בפדיונות ורושם עלייה של 21%. עם זאת, הקניון הגיע אומנם לממוצע הפדיון הארצי למ"ר, אך הוא עדיין רחוק מממוצע הפדיונות בקניונים הגדולים, 54 שקל למ"ר לעומת 64 שקל למ"ר.

קניון רננים חותם את ינואר עם ירידה של 12.5% בפדיונות. ירידה של 6% נרשמה בקניון איילון ובקניון חולון. קניון מלחה חותם את ינואר בסטגנציה ואילו הגרנד קניון רושם גידול של 1%.