קפלן: "עובדים שיפרשו עוד 30 שנה יסתפקו בפנסיה נמוכה"

אביגדור קפלן, יו"ר קבוצת כלל, אמר את הדברים במסגרת פאנל בכנס הרצליה שעסק באוכלוסייה הקשישה בישראל, ולדבריו בעיית הפנסיה בעתיד נובעת ממגמת הזדקנות האוכלוסייה בישראל ובעולם כולו

"דור העובדים שיפרוש בעוד 30 שנה, יאלץ להסתפק בפנסיה הנמוכה בסדר גודל של 30% פחות מהפנסיה הצוברת של מי שפרש בעבר", כך הזהיר היום (ג') אביגדור קפלן, יו"ר קבוצת כלל, במהלך כנס הרצליה.

קפלן אמר את הדברים במסגרת פאנל שעסק באוכלוסייה הקשישה בישראל, ולדבריו בעיית הפנסיה בעתיד נובעת ממגמת הזדקנות האוכלוסייה בישראל ובעולם כולו. קפלן לא הסתפק בתחזית הפסימית, והעניק "טיפ" לעובדים הצעירים: "צרפו את ההפרשות שלכם מקרנות ההשתלמות אל החיסכון ארוך הטווח (קרן פנסיה או ביטוח מנהלים ש.נ), כי אי אפשר יהיה לדעת מה יהיה בעתיד".

קפלן הזכיר כי כבר בגיל 29 הוא הוביל בתעשייה האווירית מהלך להעברת העובדים מקופת תגמולים לקרן פנסיה: "כמעט רגמו אותי בעגבניות כשארגנתי כנס בעניין, כי העובדים חששו שבסוף הם לא יראו את הכסף. היום יש עשרת אלפים גמלאים של התעשייה האווירית שחיים במצב קשה".

קפלן ציין כי הזדקנות האוכלוסייה יוצרת בעיה גם בתחום הסיעוד, שכן גם תוחלת חייו של אדם סיעודי מתארכת, בעוד שגמלת הסיעוד איננה מספיקה. פרופ' ג'ק חביב, ממכון ברוקדייל, ציין כי במקביל למגמת הזדקנות האוכלוסייה, קיימת מגמה סותרת שבמסגרתה ההשתתפות בכוח העבודה של בני 60 ומעלה, הולכת ופוחתת. לכאורה אם אנו חיים יותר אזי ביכולתנו לעבוד יותר, אבל שוק העבודה אוהב פחות כנראה את המבוגרים.

התעשיין דב לאוטמן אמר בהתרגשות: "באתי לכאן כזקן וכנכה, ויש לי עצה אחת: תדאגו שהזקנים יהיו עסוקים. חשוב שגם אחרי שיצאו לגמלאות הם יהיו עסוקים, כי העיסוק היא התרופה הטובה ביותר וזה גם לפי מחקרים. מי שעסוק עם הנכדים שלא אז זו משרה מלאה וזה בסדר, אבל אלה שלא עסוקים כך צריך לדאוג להם".