אחריות משמעתית: הכנסת מגבירה הפיקוח על מתווכי הקרקעות

"אצל רשמת מתווכים מתקבלות מדי שנה 40-60 תלונות על התנהגות פסולה, רשלנית, לא ישרה ובלתי הולמת מצד מתווכים" ■ הצעת החוק מבקשת לשנות את האחריות הפלילית הקבועה כיום לגבי חלק מהחובות והאיסורים המוטלים על מתווכים

הצעת החוק המתווכים במקרקעין (תיקון מס' 7) התש"ע-2009 עברה בקריאה ראשונה בכנסת. ההצעה היא פרי עבודתם של מחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים ורשמת המתווכים, שהחלו ב-2005 לעבוד על התיקון שמטרתו העיקרית היא הוספת דין משמעתי לחוק.

חוק המתווכים במקרקעין, התשנ"ו-1996, מסדיר כיום את תחום העיסוק. מטרותיו הן לפקח על המתווכים ולהסדיר את ההיבטים החוזיים בין המתווך ללקוח. כיום מטיל החוק על המתווכים חובת הגינות וזהירות, חובת גילוי עניין אישי ואיסור גילוי ידיעה.

בצד חיובים אלו קובע החוק סנקציות פליליות של מאסר שנה וקנס, בניגוד לבעלי מקצוע אחרים כגון רופאים, שמאי מקרקעין ועורכי דין, שאליהם החוק מתייחס במישור המשמעתי.

"הניסיון מלמד שבמקרים רבים קיים קושי לאכוף את הוראות החוק על ידי המשטרה והממונה על הגנת הצרכן", נמסר ממשרד המשפטים.

"אצל רשמת מתווכים מתקבלות מדי שנה 40-60 תלונות על התנהגות פסולה, רשלנית, לא ישרה ובלתי הולמת מצד מתווכים".

אחריות משמעתית

הצעת החוק מבקשת לשנות את האחריות הפלילית הקבועה כיום לגבי חלק מהחובות והאיסורים המוטלים על מתווכים לאחריות במישור המשמעתי, וזאת נוסף על רשימה של מעשים שיהוו גם הם עבירות משמעת.

אופן הגשת תלונה כנגד מתווך במקרקעין, אופן הגשת כתב התביעה כנגדו וההליך המשמעתי שיתנהל בפני ועדת המשמעת שתמונה על ידי שר המשפטים קבועים בהצעת החוק החדשה. עיסוק בתיווך במקרקעין ללא רישיון ייוותר כגורר אחריות פלילית. הצעת החוק מוסיפה גם הוראות שחסרות בחוק המתווכים הקיים, כולל הוראות שונות לעניין כהונה בוועדה המייעצת לרשם המתווכים.