חברת החשמל עצרה תוכניות פיתוח בהיקף 1.5 מיליארד שקל

החליטה לעצור פרויקטים ב-1.5 מיליארד שקל ■ החלטת הדירקטוריון התקבלה לאחר שרשות החשמל לא אישרה לממן את הפרויקטים באמצעות העלאת התעריפים

חברת החשמל עצרה את המימון לתוכניות פיתוח בהיקף של כ-1.5 מיליארד שקל בתקציב 2010, לאחר שרשות החשמל טרם השיבה לבקשתה לממן את הפרויקטים באמצעות העלאת תעריפי החשמל. על ההקפאה החליט דירקטוריון החברה בעת שאישר את תוכנית הפיתוח שלה ל-2010 לפני עשרה ימים.

בשל הגירעון החזוי אישר הדירקטוריון רק 5 מיליארד שקל מתוך 6.5 מיליארד שנכללו בתוכנית. הדירקטוריון סירב לאשר לחברה לגייס את הסכום באמצעות גיוסי חוב בשוקי ההון בישראל או בחו"ל לאור המינוף הגבוה שבו נמצאת החברה כבר היום. כתוצאה מכך הנחה הדירקטוריון את הנהלת החברה לדחות את מימון הפרויקטים המתוכננים במסגרת שלב ב' של תוכנית החירום למשק החשמל. כמו כן הוחלט שלא לתקצב השנה את הפרויקט להקמת תחנת הכוח הפחמית הנוספת באשקלון (פרויקט D ופרויקטים נוספים).

הדירקטוריון החליט שלא להפסיק את המימון לפרויקטים בתחום איכות הסביבה, ובראשם התקנת הסולקנים להקטנת פליטת תחמוצות גופרית מתחנת הכוח אורות רבין בחדרה, משום שעיכוב בהשלמת פרויקטים אלה היה חושף את הדירקטורים להליכים פליליים.

הממשלה הסכימה בינואר 2009 לאשר לחברה ייקור חריג של התעריף ב-4.2% כדי שתוכל לממן את שלב א' של תוכנית החירום, שבמסגרתו הוקמו שלוש תחנות כוח המייצרות בגז טבעי בחגית, אשכול (אשדוד) ורמת חובב.

הפרויקטים שמימונם הוקפא כעת כוללים בין השאר הקמת תחנת כוח חדשה בהספק 263 מגה ואט המופעלת בגז טבעי באלון תבור, ופרויקטים להשלמות קיטוריות לטורבינות שהותקנו במסגרת שלב א' של תוכנית החירום. עצירת המימון לפרויקטים אלה עלולה לעכב בחודשים ארוכים את השלמת שלב ב' של תוכנית החירום, שהיה אמור להסתיים בסוף 2012.

עם זאת, ל"גלובס" נודע כי בחברה נשקלת אפשרות להוציא בכל זאת את המכרז להקמת תחנת הכוח באלון תבור במהלך 2010 בהנחה שהליכי המכרז לא יסתיימו לפני סוף השנה, כך שניתן יהיה לדחות את המימון התקציבי ל-2011. מרשות החשמל נמסר כי "חברת החשמל פנתה לרשות למימון שלב ב' של תוכנית החירום באמצעות תעריף החשמל. הנושא נמצא בדיון".

מחברת החשמל נמסר: "דירקטוריון חברת החשמל הנחה את הנהלת החברה להקפיא פרויקטים בהיקף של כ-1.4 מיליארד שקל לשנת 2010, עד למציאת מקור מימון מתאים שאינו מחייב גיוס. לשם כך הוקפאו כמה פרויקטים, ובהם שלב ב' של תוכנית החירום ופרויקט D".