הסינים באים: Yifang רוכשת את פגסוס הישראלית ב-60 מיליון דולר

הקפיטליזם הסיני מתפתח בהדרגה, ואיתו גם התיאבון לרכישות ■ לאחר היכרות של 4 שנים ומו"מ של מספר חודשים עם יצרנית העטים הדיגיטליים הישראלית, מתבצעת הרכישה הסינית הראשונה בשוק המקומי

סטטיסטית, הסינים לא ביצעו הרבה רכישות. הקפיטליזם הסיני עדיין נמצא בתחילת דרכו ורכישות, שהפכו זה מכבר לחלק אינטגרלי מההתרחבות העסקית במדינות מערביות, הן בינתיים מונח די מעורפל עבור האסטרטגיה הסינית בנוגע לחברות ההיי-טק.

בכל מקרה, לפחות בשוק הישראלי עדיין לא התבצעה עסקה שכזו, עד היום. החברה הישראלית הראשונה אותה תרכוש חברה סינית, היא יצרנית העטים הדיגיטליים Pegasus, שתעבור לידי חברת האלקטרוניקה הסינית Yifang Digital, בעסקת מזומן ומניות בהיקף של 60 מיליון דולר.

פגסוס כבר מזמן אינה סטארט-אפ. היא הוקמה ב-1991 בידי גידי שניהולץ, שמכהן כמנכ"ל; וצחי זלוטר, ועברה דרך ארוכה עד לעסקה הנוכחית. הפתרונות המקוריים שלה מבוססים על טכנולוגיה צבאית של מערכות לוחמה אלקטרונית בתחום המעקב.

היזמים המירו את הטכנולוגיה לצורך המעקב אחר גופים במרחב שרלוונטי לעולם המחשוב. הפתרון הראשוני שהציעה פגסוס היה עכבר תלת-מימדי ורק בתחילת העשור היא עברה למוצרים שאיתם היא עובדת היום, כלומר עט דיגיטלי, שמתרגם את כתב היד לפורמט דיגיטלי שמאפשר עבודה עם התקני מחשוב שונים.

כיוונה דווקא ליפן

הקשר בין החברות אינו דבר חדש ולמעשה הוא נמשך כבר 4 שנים, כאשר Yifang שימשה כמפיצה של פגסוס בסין ובמקומות נוספים בעולם. לדברי שניהולץ, התוכנית כרגע היא לשמור על מרכז הפיתוח של החברה בישראל, שמונה כ-20 עובדים, מתוך סך 30 עובדי החברה, ולהרחיב את הפעילות בשנה הקרובה, לצורך חדירה להתקני אלקטרוניקה נוספים.

שניהולץ טוען כי בשנתיים האחרונות פעילות החברה התרחבה מאוד והגיעה להיקפים של מיליון יחידות ולהכנסות של מיליוני דולרים בשנה.

פגסוס פועלת מאז תחילת העשור עם דגש נרחב על השווקים במזרח הרחוק. "בעקבות שנות הבועה, החלטנו להתמקד ביפן", מתאר שניהולץ, "וכמעט כל המשקיעים והשותפים הם יפנים, כך שכשליש ממחזור העסקים שלנו הוא שם". לדבריו, "המציאות הייתה כזו שהתקיים מו"מ מתקדם עם חברות יפניות לצורך הרכישה, אולם בעקבות המשבר עסקה כזו לא יצאה לפועל".

הסיבה לעסקה: ההנפקה שבדרך

מאחורי העסקה עםYifang עמד גל דימנט, מנכ"ל חברת פועלים אסיה דיירקט - שיתוף פעולה בין פועלים שוקי הון וחברת אסיה דיירקט - שמספקת שירותי בנקאות השקעות ופיתוח עסקי לחברות המעוניינות לפעול בשוק הסיני.

לדבריו, למרות שהסינים חוששים מביצוע אינטגרציה ברכישות טכנולוגיות, העסקה הייתה מהירה יחסית והגיעה לידי סיכום בתוך מספר חודשים. "אני משוכנע שתוך 5 שנים הסינים יהיו מאוד משמעותיים בתחום המיזוגים והרכישות" הוא אמר היום בשיחה מסין.

הסיבה לרכישה בידי Yifang, קשורה להנפקתה הקרובה של החברה הסינית, מספר דימנט. החברה הסינית פועלת בעיקר בצד הייצור של מוצרי האלקטרוניקה, אותם היא מפיצה, והחליטה לבצע רכישת טכנולוגיה בתחום העטים הדיגיטליים, מתוך כוונה להגדיל את ערך החברה לקראת ההנפקה המתוכננת בבורסת שאנזן.

במשך 19 השנים שבהן פעלה פגסוס, השקיעו בה מגוון משקיעים, אולם בשורה התחתונה הסכום אינו גבוה מאוד - כ-21 מיליון דולר. רוב המשקיעים בחברה הם עם אוריינטציה יפנית: קרן ההון סיכון התאגידית של היטאצ'י, חברת Pentel Nippon ונצ'רס, קרן של מיצובישי, קרן BCF (Bridge Capital Fund) היפנית, אותה מנהל יואב קידר, שהתמנה גם ליו"ר פגסוס; וכן קרן סידר הישראלית. רוב התשלום יהיה במניות, כך שהמשקיעים יוכלו עוד לראות אפסייד מסוים בהתאם לתנאי ההנפקה של .Yifang מכיוון שזו עסקה נדירה יחסית, למרות שהסכום אינו יוצא דופן, החליטו במשרד החוץ הישראלי "לחגוג" את קיומה. מחר צפוי להתקיים טקס רשמי לחתימת ההסכם בין החברות, בו ישתתפו בין היתר בכירי חברת Yifang, קרן BCF, יואב קידר, שגריר ישראל בסין ובכירים בממשלת שאנזן.