הכלכלן הראשי של לאומי: "מחירי הדירות יירדו ב-2010"

גיל בפמן מציין עם זאת כי "הגידול החד ביותר במכירות הדירות שנרשם בשנת 2009 מאז 2002 והירידה הנמשכת בהיצע הדירות בשוק בו לא גדלות התחלות הבנייה - פועלים לעת עתה להמשך עליות המחירים"

"נראה כי בשנה הקרובה שינוי בגורמי הביקוש יחד עם גידול בהיצע עשויים לפעול למיתון עליית המחירים ואולי אף להביא לירידה מסויימת בהם. לכך עשויה להיות השפעה ממתנת על מדד המחירים לצרכן בשנת 2010". כך אומר היום (ה') גיל בפמן, ראש המחלקה הכלכלית בבנק לאומי במבט קדימה על שוק הדיור הישראלי במסגרת סקירת המאקרו השבועית שמפרסם הבנק. הסקירה התפרסמה לראשונה בבלוג של בנק לאומי.

בפמן מציין כי "בשנת 2009 נרשם גידול של כ-10.4% במספר הדירות החדשות שנמכרו במסגרת הבנייה הפרטית בישראל והן הסתכמו בכ-14.8 אלף דירות, המספר הגבוה ביותר מאז שנת 2002.

מנגד, נמשכת הירידה בהיצע, כך שאין רואים עדיין השפעה על הגידול בהתחלות הבנייה. גורמים אלו פועלים לעת עתה להמשך עליות המחירים".

נציין כי מאז חודש אוקטובר פועל שר השיכון במרץ להציף את השוק ביחידות דיור על מנת להוביל לירידת המחירים בשוק הנדל"ן, ומכרזים בהיקף של יותר מ-12 אלף יחידות דיור כבר הוצעו לשוק וצפויים להתקדם במהלך התקופה הקרובה.

בינואר פורסם סקר דעת קהל שמתוצאותיו עולה כי 76% מהציבור סבורים כי ממשלת ישראל אינה פועלת מספיק כדי להבטיח לכל אזרח את היכולת להשיג דיור הולם בסביבה נאותה ובמחיר סביר, כש-73% מהציבור סבורים שהמדינה צריכה להוריד את מחירי הדירות במרכז הארץ .

"התוכנית למשתכן"

משרד השיכון מוציא במסגרת "התוכנית למשתכן" לחברות הבנייה מכרזים, שבהם החברות אינן מתחרות על הקרקע, אלא ישירות על מחיר הדירה. החברות מגישות הצעות מחיר לכל מ"ר בדירה. חברת הבנייה שמציעה את המחיר הנמוך ביותר למ"ר - זוכה במכרז.

על פי נתוני המשרד, מחירי הדירות במכרזי "התוכנית למשתכן" נמוכים ב-10%-30% מהמחירים במכרזי הקרקע הרגילים, תלוי במיקום הדירות ובהיקף התחרות בין חברות הבנייה על כל פרויקט.

המכרז ב"תוכנית למשתכן" מחייב את הקבלן הזוכה לבנות דירות קטנות כך ששיעורן יהווה 50% מהדירות באותו פרויקט. את הדירות, אגב, יכולים לרכוש אך ורק זכאים המוכרים על ידי משרד השיכון, כך שמטרת התוכנית היא להקל על זוגות צעירים, עולים חדשים ועוד. בכוונת המשרד לשווק השנה 1,500-2,000 יחידות דיור בתוכנית זו, לעומת 1,360 דירות ששווקו ב-2009 ו-1,178 דירות ב-2008.