וולף על טרנד הנפט והגז: "אנו בירח דבש, אך לא מוכרים גז"

וולף מברקליס ממליץ להיחשף לסקטור האנרגיה דרך קבוצת דלק ומזהיר ממניות הנפט הקטנות כדוגמת זרח וגבעות ("הן במצב בינארי") ■ על מכתשים אגן: "זה הזמן לקנות; כשכולם יבינו שארז ויגודמן עושה שם סדר, יהיה כבר מאוחר מדי" ■ ויש לו גם מה לומר על השדרוג ב-MSCI

בנק ההשקעות הבריטי ברקליס קפיטל הוא ללא ספק מהבולטים שבמוסדות ההשקעות הזרים הפעילים בישראל. באופן כללי, כלכלני ברקליס ידועים בתחזיות האגרסיביות שלהם ובעמדותיהן החדות כתער. כך, למשל, היה זה ברקליס הראשון להכריז על סוף המיתון העולמי ביולי האחרון, כאשר ההתאוששות הכלכלית נתפסה כשברירית למדי.

נראה כי משהו מהאגרסיביות הזו נדבר בג'וזף וולף, מנהל מחלקת המחקר של ברקליס בישראל. בניגוד לאנליסטים רבים בארץ, וולף לא מהסס להביט למשקיעים בעיניים ולספק תחזיות ברורות וחדות. בשיחה עם "גלובס" הוא ממליץ על מניות התקשורת, מכתשים אגן ושטראוס, מציע להתרחק מדיסקונט ושופך מים קרים על הטרנד הכי חם היום בבורסה: מניות הנפט והגז.

- מה אתה חושב על השדרוג הקרוב של ישראל ב-MSCI בחודש מאי?

"השדרוג יהווה אתגר גדול עבור מניות הבנקים. במשפחת השווקים המפותחים, ייקח לבנקים זמן למצוא את האנשים הנכונים שיחזיקו במניותיהם לטווח ארוך. גם תהליך 'חינוך המשקיעים' לא יהיה פשוט. מצד שני, היתרון הוא שכמעט כל גוף השקעות בחו"ל נמצא היום במשקל חסר על מניות הבנקים; אין כמעט החזקה של מניות הבנקים בשווקים המפותחים אז הלחץ למכור נמוך יותר ומהבחינה הטכנית הזו אין הרבה סיבה לדאגה במאי. חלוקת דיבידנדים בבנקים עשויה לפתות את המשקיעים, למשל בבנק מזרחי טפחות ".

מכפילי ההון התופחים במניות הבנקים לא נעלמו גם מעיניו של וולף. בחודש שעבר הוא הוריד את המלצתו למניות לאומי ומזרחי ל"משקל שוק" מ"משקל יתר" עם מחירי יעד של 18 ו-35 שקל למניה בהתאם. על מניית הפועלים הוא ממשיך להחזיק בהמלצת "נייטרלי" ומדיסקונט הוא ממליץ להתרחק.

"המדינה צריכה למכור עוד 20% מהבנק השנה", אומר וולף בהתייחסו להפרטת בנק דיסקונט שיצאה לדרך בחודש שעבר עם מכירת 5% מהמניות באמצעות דויטשה בנק. "אם אני קרן גידור זרה, אני אעשה את החישוב שאותם 20% יגיעו בחבילות וזה ילחץ על המניה בחודשים הקרובים, כך שאני אעדיף להתרחק".

- גם בבזק אמרו דברים דומים ובסופו של דבר המכירות של בעלי השליטה לא הזיקו למניה.

"זה נכון, אבל בבזק הסיפור היה שונה כי חולק דיבידנד ענק ולכן העניין מצד הזרים הלך וגבר".

בכלל, וולף מוצא עניין רב במניות התקשורת בשל הדיבידנדים הצפויים בסקטור השנה. בזק, למשל, אימצה מדיניות לפיה היא תחלק 100% מהרווחים שלה מדי חצי שנה; בפרטנר, כידוע, שואף בעל הבית הטרי אילן בן דב לחלק כ-300 מיליון שקל כדיבידנד מדי רבעון, נוסף על ה-1.4 מיליארד שקל שהוא מתכוון לחלק כהפחתת הון. ההערכות בשוק הן כי תשואת הדיבידנד במניות התקשורת תסתכם השנה בכ-17%, ומכאן היתרון של מניות התקשורת הישראליות על מקבילותיהן בעולם המערבי.

זמן מכתשים

גם מכתשים אגן נמצאת על הכוונת של וולף, למרות כל הצרות הפוקדות אותה. בשבוע שעבר פרסמה החברה אזהרת רווח נוספת לרבעון הרביעי - אזהרה שלישית ברציפות - ובשוק מעריכים כי מחיקות מלאי עומדות במוקד האזהרה.

"זה הזמן לקנות את מכתשים אגן, כשהיא בשפל, בתקופה בה כולם חושבים שיש ברדק", אומר וולף." כשכולם יבינו שהמנכ"ל ארז ויגודמן עושה שם סדר, יהיה כבר מאוחר מדי והמניה תגיע למחיר היעד שלה". האנליסט מחזיק בהמלצת "תשואת יתר" על מכתשים, עם מחיר יעד של 24 שקל למניה.

מניה נוספת שזוכה מצידו לתשבוחות היא שטראוס. מחיר היעד שלו למניה גבוה בכ-7.8% ממחיר השוק ועומד על 55 שקל למניה, כאשר התפיסה שלו את שטראוס פשוטה למדי: יש עוגן יציב בארץ שמזרים לה הכנסות חזקות, וכל הטבה מהפעילות של החברה בחו"ל תהיה בבחינת הדובדבן שבקצפת. אותה פעילות בחו"ל כוללת גם, כמובן, את הפצת בשורת החומוס לכל בית בארה"ב תחת המותג "סברה".

- מהן היתרונות של שטראוס במשפחת השווקים המפותחים ב-MSCI?

שטראוס יש חשיפה לשווקים המתעוררים. 50% מהחברה נחשבים לפעילות בשווקים המתעוררים ולכן הקרנות המשקיעות ב-EM יוכלו להמשיך להשקיע בשטראוס גם לאחר השדרוג של ישראל ב-MSCI. החברה חזקה בתחום הקפה והקריצה שלה לתחום המים הינה מעניינת. נקודת החוזק שלה היא שיש לה כאן בישראל כספומט, פרת מזומנים, וכל יכולת נוספת שלה לייצר ערך בארה"ב היא בבחינת אפסייד".

- מה דעתך על מניות הנפט והגז שמלהיבות לאחרונה את המשקיעים?

"אנו בירח דבש ויש כאן סקס-אפיל טוב, אך עוד לא הגענו לנקודה שמפיקים ומוכרים את הגז. לדעתי, החשיפה לתחום כדאית רק דרך קבוצת דלק, וכך ניתן יהיה ליהנות שכן היא מחזיקה בשרשור בדלק אנרגיה, דלק קידוחים ואבנר. מניות הנפט הקטנות יותר, כדוגמת גבעות או זרח, נמצאות במצב בינארי - או שיצליח להן או שלא. אין משהו באמצע".