מתי יסתיים משפטו של רוזנהויז

אם משפטו של מנכ"ל שופרסל יתקיים, זה ירתיע גופים גדולים. אבל זה לא יקרה בקרוב

ב"פרשת השבוע" 3 סיפורים. לכאורה שונים, בפועל דומים. בנק לאומי, פסגות ושופרסל. מרגלית נוף ושולמית ולנשטיין (ועדות המניות של לאומי), דוד אדרי ושי בן-דוד (מנהלי הנוסטרו בפסגות), אפי רוזנהויז ואלי גידור (מנכ"ל וסמנכ"ל שופרסל).

נעלה דרגה אחת ונגיע למקורות הכוח הכי גדולים: גליה מאור (האישה הכי חזקה בלאומי זה שנים רבות), רועי ורמוס ואריק שטיינברג (מנכ"ל ויו"ר פסגות, בית ההשקעות הכי גדול בישראל), נוחי דנקנר (הטייקון הכי חזק בארץ, בעל השליטה בקונצרן אי.די.בי, המחזיק בשופרסל).

הממונה, הדור הצעיר והיורש. הכי הכי. שועי ארץ, "מצליחנים", מושאי קנאה. צמרת. כוח. השפעה. אליטה ותיקה ואליטה חדשה. הם חיים מצוין על חשבון כספי הציבור, מנצלים, מועכים, מזלזלים. גם אם זה אומר שצריך לדלג מעל החוק או להתחכם לו, אז מילא... (לכאורה. הכל לכאורה).

"שלטת בתוכנו אריסטוקרטיה הקרועה למעשה מחיי ההמונים", אמר דוד בן-גוריון. "האליטות בישראל הן אליטיסטיות באופן בולט, והן מעצבות את המציאות בדרך אליטיסטית. בישראל יוצרות האליטות הפרדה מודגשת בינן וחוג מקורביהן לבין שכבות הציבור החלשות, וזאת בדרכי הגיוס שלהן, ב'תמנוניות' המערכות שבשליטתן ובקשרים שבינן לבין עצמן. זו אחת הסיבות העיקריות לאי-שוויון הגובר בחברה" ("מקום בצמרת, אליטות ואליטיזם בישראל", מאת פרופ' חווה עציוני).

ב-2005 התמוטטה רשת קלאבמרקט. 3,000 עובדות ועובדים ומאות רבות של ספקים קטנים ובינוניים עמדו בפני קריסה. שופרסל רצתה לקנות ולמזג. האינטרס התחרותי אמר שזהו צעד שלא יכול לקבל את אישור הממונה על ההגבלים. אבל אינטרס האנשים הפגועים הכריע.

דרור שטרום, אז הממונה, פירסם באופן חריג חוות-דעת מלאה, כולל התנאים למיזוג, ובמרכזם מגבלות על שימוש לרעה בכוחה של שופרסל מול צרכנים ומול ספקים. אפי רוזנהויז היה אז מנכ"ל שופרסל. הוא יצא ובא, הוא הוביל, הוא היה שותף לחשיבה על התנאים ולניסוחם, הוא קיבל את התנאים. אישית.

אם הוא עשה מה שכתב האישום שכתבה רונית קן, הממונה הנוכחית, טוען שעשה - זהו שימוש בוטה, יהיר, ציני, מבזה את הציבור ומגחך על הרגולציה. העונש הקבוע בחוק על עבירות אלה הוא עד 3 שנות מאסר.

בכל שנה מתקיימים כמה מאות מיזוגים. כל מיזוג בין חברה שהמחזור שלה מעל 100 מיליון שקל לחברה שמחזורה מעל 10 מיליון שקל מחייב אישור. בכ-15% מהם, בסביבות 20 מיזוגים, מוכתבים תנאי מיזוג.

זו פעם ראשונה שרשות ההגבלים העסקיים מגישה כתב אישום על הפרת תנאי מיזוג. יש לזה משמעויות רוחב מבחינת המשק והרשות. אם המשפט יתקיים, אם בהמשך הדרך לא יבקשו הנאשמים עסקת טיעון, אם תהיה תהודה נכונה - זה בהחלט ירתיע גופים גדולים מלהפעיל את כוחם באופן מוגזם.

בחזרה לעתיד: לפני שנה, בעת הזאת ממש, סערה הארץ הכלכלית עת הוציאה רונית קן "קביעה אזרחית" נגד הבנקים. זה היה אחרי חקירה שארכה 4.5 שנים, אחרי שהשתכנעה כי מצויות בידיה ראיות לכך שדרגים בכירים בתחום העמלות ב-5 הבנקים הגדולים העבירו ביניהם מידע נרחב ביחס לעמלות ולכוונות העתידיות של כל בנק בעניין. כל הבנקאים התנפלו, גיחכו וזעקו שפוגעים בהם. כולם הודיעו כי יערערו על הקביעה. עברה שנה. טרם הוגש אף לא אחד מהערעורים.

המועד האחרון להגשה הוא 15 בפברואר. כל בנק יגיש ערעור משלו. הרשות הודיעה מראש כי ייקח לה מעל חצי שנה להשיב לערעורים. אחר כך יתחיל ויכוח על "הפרוצדורה". אז, אם אף אחד לא יהיה חולה, לא ייסע, לא ימצא תירוץ אחר לדחייה - ב-2012 יתחיל הדיון בבית הדין להגבלים. הוא ייגמר, אחרי ערעורים, אולי ב-2020. מתי יסתיים משפט שופרסל-רוזנהויז-גידור?

stella-k@globes.co.il