בנק הפועלים: הבורסה תדשדש בטווח הקצר - ואז תשבור שיאים

כלכלני הבנק חוזרים על הערכתם כי השוק ישבור את השיאים מ-2007 עוד השנה ■ בנק לאומי: הנתונים הכלכליים תומכים בשוק, אך המכפילים לא נמוכים

ההתנתקות המסוימת שמפגינה הבורסה בת"א מיתר שוקי העולם מעודדת, דשדוש עלול ללוות את השוק המקומי בטווח הקצר, אולם בטווח הארוך העליות יחזרו עד לשבירות השיא ההיסטורי במדד המעו"ף בהמשך השנה. כך מעריכים הבנקים הגדולים, לאומי והפועלים, בסקירות השבועיות שלהם על שוק ההון בישראל.

למרות שה-S&P 500 איבד השבוע כ-1% מערכו, מדד המעו"ף נותר ללא שינוי בהסתכלות שבועית ומדד הנדל"ן אפילו עלה בכ-1%. במקביל, נרשמה ירידה בסטיות התקן הגלומות באופציות על מדד המעו"ף לרמה של כ-16%, מה שמעיד כי המשקיעים בת"א אינם לחוצים וחרדים כמו מקביליהם בחו"ל. גם פדיונות מאסיביות לא נרשמו כלל וכלל בבורסה השבוע, שעה שבשווקים המתעוררים נרשמו השבוע פדיונות בסכומי עתק של 1.6 טריליון דולר - שיא של 24 שבועות (עיקר הפדיונות בוצעו בשווקים המתעוררים באסיה).

"המגמה החיובית צפויה להימשך לנוכח השיפור בתמונה המאקרו-כלכלית והתשואות הנמוכות הצפויות באפיקים הסולידיים אשר תומכות בשוק המניות המקומי", מוסרים כלכלני בנק לאומי וחוזרים בכך על עמדתם בשבועות האחרונים. בלאומי ממשיכים גם השבוע לסייג ולומר, כי "רמת המחירים הנוכחית בשוק המניות (המשתקפת ממכפיל הרווח החזוי) אינה נמוכה בהסתכלות היסטורית, ועל כן נראה כי קצבן של עליות השערים צפוי להיות מדוד ורמת התנודתיות בשוק צפויה להיות גבוהה".

"לשלוף את הפינצטה"

בבנק הפועלים, לעומת זאת, ניתן להבחין בשינוי קל של הטון לטווח הקצר, אך גם שם התמונה הכללית הינה חיובית.

"הדשדוש היחסי שמאפיין את הבורסה המקומית בשבועות האחרונים עלול לאפיין גם את החודשים הקרובים", אומרים במחלקת המחקר של הבנק. "העליות החדות שנרשמו אשתקד בבורסה 'מזמינות' מימושי רווחים, כך שירידות שערים מתונות הן להערכתנו תיקון בריא ותו לא. בראיה לטווח ארוך יותר, אנו סבורים כי למדדי המניות הכבדות סבירות גבוהה לשבור במהלך 2010 את שיאם ההיסטורי, שנרשם ב-2007".

בבנק מציינים לחיוב את הנתונים הכלכליים בישראל ואת התחזיות לשנה הקרובות, אשר עולות על אלו שבשווקים מערביים אחרים. האנליסטים מדגישים שוב, כפי שהדגישו בסקירותיהם בשבועות האחרונים, כי בניגוד לשנת 2009 שהייתה "שנת המדדים" (קרי כל מטאטא ירה וכל המדדים רשמו תשואות דו-ספרתיות נאות), בשנת 2010 המצב, לדעתם, שונה, ויש להתמקד בבחירת מניות באופן סלקטיבי.

"2010 תהיה שנה מאתגרת", סבורים האנליסטים. "ב-2010 צפויה להיות שונות גבוהה יותר בין המניות, ולכן מומלץ 'לשלוף את הפינצטה' ולבצע ברירה קפדנית בין מניות שטרם הגיעו לשוויין הכלכלי. כמו כן, ישנם סקטורים שבהם ההתאוששות צפויה להיות איטית יותר מהממוצע, ועל כן מניותיהם יתנהגו בהתאם. מומלץ להתמקד במניות ספציפיות, ופחות במדדים".