ברוקרים מבוגרים מרוויחים פחות

הסיבה אינה סניליות, אלא - בניגוד לציפיות - נטייה לטעויות בשיקול-דעת בבחירת השקעות

אין חכם כבעל ניסיון, ומי שבילה קצת זמן בבורסה כבר ראה את כל המגמות, את הירידות והעליות, מכיר את כל הטריקים, מחושב יותר ותזזיתי פחות. לכן היה ניתן לצפות שמשקיעים פנסיונרים בבורסה, שמטפחים קריירה שנייה (או ממשיכים קריירה ראשונה) כשחקני יום וכשחקנים לטווח קצר, ישיגו לפחות ביצועים לא פחות טובים מאשר עמיתיהם הצעירים.

בפועל, כפי שמראה מחקר חדש של חוקרים מאוניברסיטת סטנפורד, ההזדקנות פוגעת בביצועים בבורסה, ומעבר לגיל מסוים, כל שנה נוספת מפחיתה את הסיכוי להיות כריש במסחר בורסאי.

המחקר מנסה לעקוב אחרי הסיבות לירידה בביצועים. תחילה, מצאו החוקרים כי המבוגרים נוטים יותר לטעויות בשיקול דעת בבחירת מניות להשקעה. לפי החוקרים, זה לא קשור לבעיות זיכרון, אותן נהוג לקשר להזדקנות, אלא לכשל קוגניטיבי אחר.

החוקרים השוו בין הביצועים של קבוצות נשים וגברים בגילאי 19 ובגילאי 85, ומצאו כי אכן המבוגרים הרוויחו פחות. לאחר שזיהו את ההבדל בין הקבוצות, ביצעו הדמיה במכשיר MRI, ובעזרתה איתרו את המקור לבעיה במוח של המבוגרים - פעילות יתר, הנחווית ככל הנראה כ"רעש", באזור של המוח הקשור לביצוע הערכות השוואתיות של נתונים (האזור נקרא Nucleus Accumbens).

"כשהבטנו במוח המנסה לבצע את פעולת ההשקעה, לא ראינו בעיות באזורים הקשורים לזיכרון, אך ראינו תנודתיות באותות העוברים באזורים שעוסקים בהערכה השוואתית", אמר פרופ' בריאן קנוסטון מהמחלקה לפסיכולוגיה ונוירולוגיה בסטנפורד, שהוביל את המחקר.

ניתוח שיטות העבודה של שתי הקבוצות במשחק ההשקעה הראה כי הפנסיונרים היו מוכנים לקחת סיכונים בדיוק באותה המידה כמו הצעירים, אך הם בדרך כלל בחרו במניות או איגרות חוב שרשמו ביצועים גרועים יותר בעבר, וכן ביצעו את הבחירה לפני שהייתה להם תמונה מלאה של כל המהלך שביצעה המניה עד כה. לפי המחקר, קבוצת הצעירים ביצעה את הטעות הזו ב-20% מההחלטות, ואילו קבוצת המבוגרים ביצעה אותה ב-30% מההחלטות.

לדברי קנוסטון, "הם לא שכחו את המידע אלא נראה כי המוח שלהם טייל למקומות אחרים בעת ביצוע ההחלטה". יש לציין כי הקבוצה שנבדקה לא כללה בהכרח משקיעים מקצועיים בבורסה, ויתכן שלאלה שיטות ייחודיות לעיבוד מידע, שאינן מושפעות או שמושפעות אחרת מן העלייה בגיל.

בעולם שבו קשישים רבים יותר מעורבים באופן שוטף בניהול הכספים שלהם, ולאחר שהמשבר הכלכלי גרם להם לאובדן חלק מהאמון שהיה להם במערכות הגמל הקיימות, ייתכן שיש היגיון בהכנסת מבוגרים לשוק ההון - אבל בזהירות. "אם נבין היטב מה קורה למוח בעת ביצוע ההחלטה הזו, אולי נוכל לחסוך, הן לקשישים והן לצעירים, חלק מהטעויות הללו", אומר קנוסטון.